• oshark

Tråden för oss som använder NaturalCycles

HannahK91 skrev 2018-11-27 10:54:12 följande:
    Min temp har fortsatt gå upp och ner och nu härom dagen fick jag spotting/mens som varit i varierande mängd, vet inte om jag ska tolka detta som min mens då den inte alls är likadan som den brukar. Men antar att det inte blev någon ägglossning denna månaden.

Så frustrerande.. ????
    Vad hände? Blev det mens?
  • oshark
    zebrans skrev 2018-11-30 19:05:43 följande:

Denna temp är väl något man sätter som avvikande? Känns väldigt hög.

Beror väl på. Känns det som du sovit eller tempat annorlunda?

Annars skulle jag vänta och se hur morgondagen ter sig
  • oshark
    Minmillis skrev 2018-12-01 09:10:46 följande:

Jag har precis börjar med NC och misstänker att jag hade ägglossning redan CD 14-17 (spotting på CD 14 och temp kurvan ser ut såhär runt CD 16-17) ni som är mera erfarna vad tror ni?

Som Jojjans säger kan vi omöjligr veta eftersom du inte tempat de första 13 cykeldagarna. Men spontant skulle jag inte tro det. Om jag räknar dina cykeldagar rätt var CD14 en lördag - är du säker på att du tempat som du "ska" då? (Dvs samma tid på morgonen.)
  • oshark
    oshark skrev 2018-12-01 10:13:12 följande:

Som Jojjans säger kan vi omöjligr veta eftersom du inte tempat de första 13 cykeldagarna. Men spontant skulle jag inte tro det. Om jag räknar dina cykeldagar rätt var CD14 en lördag - är du säker på att du tempat som du "ska" då? (Dvs samma tid på morgonen.)

Såg ditt andra svar nu, hade inte uppdaterat sidan innan jag svarade

Skulle ändå inte spontant tro ÄL på CD14 eftersom du har en så stor dipp efter. Kommer du ihåg pm den natten var annorlunda på nåt sätt? Du kanska vaknade och gick ur sängen under natten? Eller något?
  • oshark
    Minmillis skrev 2018-12-01 10:36:32 följande:

Den natten mellan 14-25e (CD17) som är temp dippen så hade vi familje mys med barnen och sedan gick jag o la mig runt 10 o lyssna ljudbok o somna strax efter. Vakna ungefär kl 6 (min dotter är som en klocka så sällan jag får sova längre än kl 6 haha) jag är verkligen så förvirrad! :O men skulle ägglossningen kunnat vara på CD 17? (Temp dippen) ?

Vi kan omöjligt veta.. För att veta vad som räknas som en temphöjning för dig nåste vi ju veta hur du ligger i genomsnitt i follikulärfasen och eftersom du började tempa mitt i cykeln kan vi inte det. Även NC kan komma att ha problem eftersom det saknas mycket data.

Temphöjningen som sker efter ÄL ska vara ca 0,3 grader och hålla i sig i minst tre dagar för att NC ska sätta ut ÄL.

Hur långa cykler har du haft innan NC? Är du regelbunden?
  • oshark
    KristinaB skrev 2018-12-02 15:23:20 följande:

Hej allihopa!

Jag är ny här och rätt ny med NC... En fråga, hur gör ni när ni reser? Jag ska åka till LA och Hawaii över jul och nyår och då kommer ju sömnen bli påverkad = tempen knasig... Antar att jag hoppar över att tempa till jetlaggen har lagt sig? Eller köra på ändå med lägga in som avvikande?

NC rekommenderar att markera första dagen som avvikande men hävdar att om man sover som vanligt sen så ska det inte spela någon roll. Kolla deras Cyclerpedia, de har en bit om det där.

Jag har inte varit så långt bort, men var i London i november. Då vaknade jag 07:30 engelsk tid- brukar vakna 06:45 svensk tid - och kände att det var för stor diff mot hur tempen brukar ligga första dagarna på en ny cykel så jag avaktiverade dem.
  • oshark
    KristinaB skrev 2018-12-02 17:00:04 följande:

Åhå, tack för tipset! Ska kolla in! 

Har BIM 22 dec så hoppas på det men vill ändå ha en plan för hur jag ska lägga upp tempen :)

Ja, förstår det. Jag ska bara vara hemma men funderar på hur jag ska lägga upp det jag med. Inte supersugen på att vakna 06:45 varje morgon för att tempa när man är ledig två veckor :-P
  • oshark

Har aldrig varit med om det. Men jag brukar alltid markera sim avvikande själv om det skiljer mer än 45 min för då har jag märkt att det börjar märkas i min temp

• oshark
    HannahK91 skrev 2018-12-03 21:59:04 följande:

Ja det blev det! Men en väldigt konstig mens. Brukar ha 4-5 dagar där de tre första dagarna är mycket men nu har den varit säkert 7-8 dagar med väldigt lite hela tiden.

Läste någonstans att mensen kan bli så om man inte fått ägglossning?!

Ok. Håller tummarna för en liten julbebis då
  • oshark
    Minmillis skrev 2018-12-05 06:41:16 följande:

Jag tog äl test som va negativta CD 21-CD25!

Ja dag 16 är hög men den är redan aktiv! Har inte fått någon avvikande hittills men de lär la komma. Jag skulle gissa äl på CD 19 för hade så ont när han kom djupt i mig när vi hade sex den dagen. Va som att se tog stopp. Har två barn sedan innan och har bara känt detta två gånger innan o då har jag plussat 11 dagar senare! Men kan ju vara så att smärtan inte är ägglossning utan att ägglossning redan varit? Hmmm

Jag hade som Jojjans rekommenderat att markera CD16 som avvikande. (Som hon säger är det något man gör själv.) NC själva säger att man kan avaktivera 2 tenpar i veckan och ändå ha ett bra statistiskt underlag.

Som hon också säger är NC inte helt säkra på när du hade ÄL och därför får du en så bred lila markering. Ju längre du tempar desto mer träffsäker kommer NC bli.

Nästa förutspådda ÄL kommer baseras på denna cykelns utsatta ÄL, så börja testa med ÄL-tester lite tidigare eftersom den kan komma innan NC:s förutspåelse
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles