Tråden för oss som använder NaturalCycles
Hej alla!
Nu har jag läst alla 1137 sidor av denna tråd och följt er alla genom glädje och sorg. Så kände att jag ville säga hej och presentera mig eftersom det känns som om jag känner många av er
Jag började med NC i början av augusti efter att ha tagit mitt sista p-piller den 5e. Innan dess har jag gått på p-piller av och till i säkert 15 år. Hade ett uppehåll på kanske 1-2 år någonstans i mitten, då jag om jag minns rätt hade regelbunden mens men längre cykler - så mens ca var sjätte vecka istället för var fjärde.
När jag köpte NC var tanken att vi skulle använda den som Prevent i kanske ett halvår/år och skydda oss på andra sätt under röda dagar. Jag ville dock gärna sluta med mina piller eftersom jag vet att det kan ta tid för kroppen att återställas och för att jag (av någon anledning - har inte kollat upp något) alltid trott att det kommer vara svårt för mig att bli gravid. Sen gjorde min man en 180-gradersvändning och sa att det bästa vore om vi fick barn så snart som möjligt, så nu har vi slutat skydda oss (men jag har inte ställt om till Plan ännu, pga att jag vill att NC ska lära känna min kropp lite bättre innan jag ändrar).
CD 27 (sista dagen med piller räknades som CD1, men hade sen en pillerblödning CD5-9) fick jag enligt NC ägglossning. Jag hade haft vad jag tror var ägglossningsvärkar ungefär sen CD25. Tog ett negativt LH-test på eftermiddagen också, och CD28 hade jag en stor höjning. Den avaktiverade jag dock då jag hade hämtat min man på flygplatsen och därför gått och lagt mig ca 3-4 timmar senare och vaknat 2,5 timmar senare. CD29 tempade jag inte då jag sovit väldigt dåligt och vaknat typ en gång i timmen. CD 30 &31 låg jag dock stabilt ca 0,1-0,2 grader över CL men sen började tempen gå ner mot CL och ÄL+7 fick jag en blödning som varade i fem dagar. Det känns som att det måste ha varit mens även om den var lindrigare än något jag haft innan (både med och utan piller) så jag markerade in ÄL+7 som CD1.
Hursomhelst så går jag nu och väntar på att jag ska få ÄL igen och se vad som händer. Är lite orolig för att jag ska ha en kort lutealfas men hoppas på att det bara var en engångsgrej efter pillerstopp, alternativt att min ÄL låg lite tidigare än NC satte ut (tempade runt 4-5 på morgonen några dagar innan ÄL men kommer inte ihåg vilka dagar då jag inte sett era tips om att skriva ner när man tempar i kommentarerna).
Om det är någon som har orkat läsa allt säger jag tack Vi kommer säkert höras och följas åt i framtiden!
Och grattis till alla ni som har plussat sista tiden!!!