• oshark

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Meili skrev 2019-07-19 11:25:43 följande:

Jahaa då förstår jag äntligen vad det lila området kring ÄL betyder, tack!

Jag gjorde ÄL test och fick glad fast gubbe CD19, därför tyckte jag att det var konstigt att NC bekräftade ÄL på CD17. Hade runt CD18-19 om jag minns rätt ÄL flytningar också.

Hade en dipp förra månaden på ÄL+3, men den var precis under CL, så inte alls lika mycket som denna månaden.

Åker och köper ett till CB digitalt test sen och testar imorgon. Försökte så att inte spekulera denna månaden, men då mens inte kom och tempen varit så ojämn så blir man fundersam efter ha försökt i 10 månader.

Tack så mycket för svar! Ni är grymma i denna tråden.

Då skulle jag kanske gissa att du kanske egentligen hade ÄL tom CD21 Men ta ett gravtest om du känner för det imorn, annars räkna på att mensen ska komma som om du haft ÄL CD21, och har inget hänt då kontakta gyn.
  • oshark
    Miluci skrev 2019-07-21 09:13:14 följande:

Jag fick en temp dipp idag på äl+6 så då borde inte de vara pga konstig sömn i natt!

Kan vara östrogen eller implantationsdipp.
  • oshark
    Noraaaaa skrev 2019-07-22 06:33:41 följande:

Innan jag la in mensen såg kurvan ut så här:

Vad betyder "mensen är på ingång"? Har du haft rött mensblod? Annars ska du inte lägga in mens än.

Hur säker är du på tempen där CD11? Vad händer om du tar bort den?

Har du nyligen slutat med hormonella preventivmedel? Om inte ska lutealfasen (mellan ÄL och mens) hålla sig relativt exakt och max diffa med någon dag åt varje håll.
  • oshark
    Meili skrev 2019-07-23 08:22:28 följande:

Tänkte bara ge er en update. Fick min mens igår kväll och idag sjunk tempen. NC flyttade ÄL från CD17 till CD22 precis som ni/vi trodde. Hade ju positivt ÄL test CD19 och tempen tydde också på att ÄL kom därefter, men det höll inte NC med om hehe. Så mitt tips till er som har lite oregelbunden cykel, känn efter er kropp väl, det var det som fick mig att ta ÄL test för jag litade inte på NC?s uträkning. Nu blev jag visserligen inte gravid ändå, men en vacker dag! Kommer skriva in mig och mannen för utredning efter nästa försök, då är vi inne på 1 år precis.

Jag tror att du haft ÄL CD21. Min NC satte alltid ut ÄL dagen efter jag faktiskt haft det för att den tyckte stt min första temphöjning inte var tillräckligt hög.
  • oshark
    Noraaaaa skrev 2019-07-23 09:15:12 följande:

Mensen kom inte, det var bara en rosa flytning igår, så brukar min mens börja, men inte denna gången. Idag steg temperaturen lite igen.

Har aldrig använt hormonella preventivmedel

Tog bort temperaturen på cd11, då blev kurvan helt konstig. Varför orange?

Hm, spännande. Aldrig sett en orange kurva, har du kollat NC:s cyclerpedia? Vad händer om du lägger tillbaka CD11?
  • oshark
    Noraaaaa skrev 2019-07-23 09:15:12 följande:

Mensen kom inte, det var bara en rosa flytning igår, så brukar min mens börja, men inte denna gången. Idag steg temperaturen lite igen.

Har aldrig använt hormonella preventivmedel

Tog bort temperaturen på cd11, då blev kurvan helt konstig. Varför orange?

Googlade och NC säger att kurvan blir orange om du är offline.
  • oshark
    Noraaaaa skrev 2019-07-23 14:01:22 följande:

Nu har jag ändrat tillbaka och lagt till cd11. Ägglossningen var på cd 16 eller 17, ingen skilland om jag tar bort cd 11.

Men om jag tolkade dig rätt så ska inte antalet dagar frän äl tlll mens diffa särskilt mycket? Hur mycket är vanligt att det diffar?

Om du har en "normal" cykel utan hormonella obalanser i kroppen ska det max skilja 1-2 dagar. När jag slutade med p-piller tog det tre månader innan min lutealfas stabiliserades och då låg jag på 12-13 dagar varje cykel.
  • oshark
    Glitterpinnar skrev 2019-07-26 11:52:53 följande:

Någon annan här som har kort lutealfas (tiden från ÄL till mens)? Sen jag började tempa har jag märkt att min lutealfas bara är på 8-9 dagar. NC sätter alltid ut min ÄL 2 dygn efter positivt ägglossningstest (jag både tempar och tar ägglossningstest) men jag tror kanske snarare att ÄL sker under dagen 1 dygn efter positivt ägglossningstest.. Isåfall är ju lutealfasen iallafall 9-10 dagar (har förstått att allt under 10 dagar räknas som en kort fas..?)

Jaja, nog med svammel från mig. ÄL+7 idag, var tvungen att ta ett test och det var såklart negativt (för tidigt, vet) (mens på söndag enligt NC).

Normalt är 12-16 dagar och under 10 räknas som kort. Då kan det, om man har otur vara svårt att bli gravid eftersom ägget kanske aldrig hinner fästa innan kroppen spolar bort allt. Oftast beror korta lutealfaser på hormonella obalanser i kroppen.

Vill man förlänga sin lutealfas kan man dels göra det på syntetisk väg genom tex progesteronkräm eller vagitorier med progesteron. Det funkar för stunden men är kanske inte det bästa för kroppen egentligen. Vill man förlänga den på naturlig väg måste man kolla på vad som påverkar den. Tex kaffe, gluten, socker kan vara en del av pusslet. Vitamin- och/eller mineralbrist en annan.

Gå in på FB och Insta och sök på Vulverine (Jenny) Koos. Hon är fertilitetsrådgivare som pratar väldigt mycket om detta och om nackdelarna med medicinska, syntetiska fertlitetshöjande eller -blockande medel. Väldigt intressant och ett perspektiv man kanske inte alltid får.
  • oshark
    Glitterpinnar skrev 2019-07-27 13:18:45 följande:

Wow, tack för ett fantastiskt bra svar!! Uppskattas verkligen. Ska absolut kolla upp Vulverine på Facebook.

Jag har tre barn födda - 14, - 16 och -18 så jag har haft lätt för att bli gravid tidigare och HOPPAS jag blir det lätt framöver också!!

Hoppas det jag med för din skull Har du alltid haft kort lutealfas? (Eller vet du inte?) Tänker annars att det kan hänga kvar som en bieffekt efter barnet -18?
  • oshark
    Glitterpinnar skrev 2019-07-27 18:15:31 följande:

Jag använde NC även innan trean (med ettan och tvåan vet jag inte) och då hade jag också kort fas (8-9 dagar) men jag blev gravid andra månaden vi försökte så då reflekterade jag inte nämnvärt över det faktiskt. Så jag kan ju hoppas att det inte inverkar negativt för mig men har det i bakhuvudet om det skulle strula framöver..

Ägget fäster ju i genomsnitt mellan ÄL+7 och +10, men kan fästa redan ÄL+5. Så det behöver inte betyda att det blir svårt, men är det svårt kan det vara en av anledningarna
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles