Glitterpinnar skrev 2019-07-26 11:52:53 följande:
Någon annan här som har kort lutealfas (tiden från ÄL till mens)? Sen jag började tempa har jag märkt att min lutealfas bara är på 8-9 dagar. NC sätter alltid ut min ÄL 2 dygn efter positivt ägglossningstest (jag både tempar och tar ägglossningstest) men jag tror kanske snarare att ÄL sker under dagen 1 dygn efter positivt ägglossningstest.. Isåfall är ju lutealfasen iallafall 9-10 dagar (har förstått att allt under 10 dagar räknas som en kort fas..?)
Jaja, nog med svammel från mig. ÄL+7 idag, var tvungen att ta ett test och det var såklart negativt (för tidigt, vet) (mens på söndag enligt NC).
Normalt är 12-16 dagar och under 10 räknas som kort. Då kan det, om man har otur vara svårt att bli gravid eftersom ägget kanske aldrig hinner fästa innan kroppen spolar bort allt. Oftast beror korta lutealfaser på hormonella obalanser i kroppen.
Vill man förlänga sin lutealfas kan man dels göra det på syntetisk väg genom tex progesteronkräm eller vagitorier med progesteron. Det funkar för stunden men är kanske inte det bästa för kroppen egentligen. Vill man förlänga den på naturlig väg måste man kolla på vad som påverkar den. Tex kaffe, gluten, socker kan vara en del av pusslet. Vitamin- och/eller mineralbrist en annan.
Gå in på FB och Insta och sök på Vulverine (Jenny) Koos. Hon är fertilitetsrådgivare som pratar väldigt mycket om detta och om nackdelarna med medicinska, syntetiska fertlitetshöjande eller -blockande medel. Väldigt intressant och ett perspektiv man kanske inte alltid får.