• oshark

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Tnelavibma skrev 2019-08-26 10:47:37 följande:

Jag förstår din ståndpunkt men det är nog viktigt att skilja på person och person i detta. Tror inte en kan dra alla över en kam så. Vi fungerar alla olika.

I mitt fall med ett MA i höstas så skulle det stressa mig mer att inte veta någonting alls. Jag önskar mer än något annat att jag hade tempat då för att förhoppningsvis fått någon som helst indikation på att något var fel. Istället var jag ovetandes i veckor och fick shockens shock över att det inte såg rätt ut. Behöll hoppet i närmare 5 (!) veckor till och mådde på riktigt skit. Till ingen nytta då fostret inte fanns där tillslut... Det var det absolut värsta jag varit med om. Upp som en sol och ner som en pannkaka.

Jag vill på alla sätt undvika att hamna i den situationen igen och det tänker jag att jag gör genom att försöka hålla så god koll jag över huvud taget kan. Sker något oförutsett så kan jag åtminstone vara lite mer förberedd på att allt inte ser helt happy dandy ut. Utan att tempa hade jag känt mig utsatt, icke involverad och varit konstant rädd istället för att vara rädd som en dag igår och sedan pga det vara lite mer förberedd om det skulle gå fel igen...

Gör så gott jag kan och gör det som känns bäst för mig och min fästman. Vi är två i detta och har beslutat att vi helst vill undvika chock och få möjlighet att söka info om något avvikande sker <3

Förstår hur du känner, men hela grejen med MA är ju att kroppen "missar" det, så det är ju inte säkert att det skulle synas på kurvan ändå..

Vad gäller såna "små" tempdippar skulle jag iaf inte oroa mig. Jag slutade tempa ganska tidigt efter mitt plus, men kurvan svajade lite där uppe över CL.
  • oshark
    lillyarn skrev 2019-08-26 08:14:56 följande:

Kan vara så.

Tycker inte att jag testade tidigt på bim -3. ..

Känner ilningar u brösten och mår lite illa just nu..inget annat.

Fast att BIM-3 inte är tidigt beror ju helt på när BIM är För mig var BIM ÄL+12/13 så BIM-3 skulle vara det allra tidigaste det skulle gå att urskilja nåt. Jag plussade på BIM-2 svagt på testa-tidigt sticka och BIM-1 på digitalt Clearblue.

Test som säger "6 dagar innan missad mens" räknar ju på BIM som ÄL+14 och +1 dag för missad mens. Vilket blir ÄL+9/10. Och då är det bara runt 65 % av gravida som plussar enligt Clearblue.
  • oshark
    Sofiiakarin skrev 2019-08-26 12:50:45 följande:

Haha det borde jag ju tänkt på.... Tack för svar.

• oshark
    FruKnäpposaurus skrev 2019-08-27 09:45:46 följande:

Nu har jag börjat tempa och förstår inte varför den redan lägger in en eventuell ägglossning, är det för att jag började med NC förra veckan så den antar att där man börjar = cykeldag 1? Trodde inte man skulle se någonting alls?

Har du lagt in någon information om tidigare cykler? Annars är det nog bara baserat på genomsnittsanvändaren för att de ska ha nåt att sätta ut alls. Spannet är ju väldigt brett.

Och om du lägger in bakåt i tiden när du hade senaste mensens första dag kommer CD1 hamna rätt, men om du bara börjar tempa kan de ju inte veta när CD1 är
  • oshark
    boshab skrev 2019-08-27 14:34:43 följande:

Nu börjar den långa väntan på BIM (10/9). Inte fått ett helt positivt ÄL-test dock, bara stegring. Tror ni att jag missat fönstret eller att jag inte haft ÄL? Tagit två test om dagen kl11 och 17. Tog ett test efter det sista testet som är längst ner på bilden men det var mycket mycket svagare, typ som innan stegring.

Sista testet på bilden är CD14. CD15 steg tempen.

Så där såg mitt RFSU-test ut också och jag hade definitivt ÄL för jag är gravid i v 23+0 nu :-P
  • oshark
    Myskorven skrev 2019-08-28 11:23:38 följande:

Såhär ser min kurva ut. Har haft blinkande gubbe på clearblue i flera dagar med en display men rund ring på en annan. Tror ni jag haft ÄL på cd 15 eller kan gårdagens dipp betyda att Äl inte varit?

Det är ganska vanligt att dippa runt ÄL+5 då man får en tillförsel av östrogen då. Så jag tror nog ÄL har varit för det är ju så stor skillnad mellan temparna i övrigt. Själv dippade jag alltid i temp runt ÄL+4-5.
  • oshark
    boshab skrev 2019-08-28 09:53:44 följande:

Åh vad taggad jag blev haha! :D Bara hålla tummarna! Och stort grattis till graviditeten :)

Tack! Håller tummarna för dig

Det var första gången jag använde RFSU då mina vanliga från Testlagret hade tagit slut mitt i testandet. Så var jätteosäker på om jag kunde tolka det som positivt eller inte, men dagen efter var det råblankt. Och här sitter jag nu 19 veckor senare med en bebis som börjat försöka möblera om i magen, så positivt kan jag definitivt räkna det som haha!
  • oshark
    Myskorven skrev 2019-08-28 14:21:14 följande:

Jaha, där ser man, så bra att veta! Det var ju ingen jättedipp så tänkte nog ändå själv att det blivit rätt men så är det så förvirrande med resultaten från clearblue..

Myskorven skrev 2019-08-28 14:23:01 följande:

Ja jag har aldrig varit gravid samtidigt som jag tempat så har dålig koll på det där men har nog tänkt att en implantationsdipp är en ganska stor dipp eller? I alla fall ner under bastemp?

Nu svarar jag på båda

Clearblue mäter ju även östrogen, så kan vara det. Plus att somliga kan få positiva eller nära positiva ÄL-test lite närsom i sin cykel.

Jag brukar som sagt dippa runt ÄL+4-5. Dippen kan variera, men jag har alltid legat kvar över CL eller precid på. Nu när det visade sig sen att jag var gravid var min dipp supertydlig och 0,2-0,3 grader under CL.

En sk implantationsdipp är vanligast att få mellan ÄL+7 och +10 då ägget oftast fäster då. Min dipp var dock fortfarande ÄL+5, men vissa ägg fästet lite tidigare. Den behöver inte gå under CL, men den ska vara ganska signifikant. Alla gravida får den inte, och alla dippar betyder inte att man är gravid, men studier har sett att det finns en något förhöjd chans att man är gravid om man dippar - och speciellt om man inte brukar göra det förstås.
  • oshark
    Miluci skrev 2019-08-29 16:48:07 följande:

Jag har inte tempat så bra denna månaden. Men är lite osäker på när jag faktiskt hade ägglossning. När tror ni? Kan de stämma de NC satt ut?

Har du lagt in något annat som gör att de sätter ut den där? Spontant skulle jag säga att det nog inte stämmer men det äe omöjligt att veta med det där gapet du har. Bara att invänta mensen och när den kommer bör NC flytta ÄL om det är så.
  • oshark
    Jenno0 skrev 2019-09-02 10:07:11 följande:

Hej!

Nygammal på NC. Testade för ett par år sedan men kör nu igen. Slutade med minipiller för en månad sedan och min graf är helkonstig. Nån som kan tolka eller varit med om samma?

Om du slutade med hormonella preventivmedel nyligen skulle hag ta allt med en nypa salt. Kan ta 3-6 månader (eller ännu längre) för kroppen att återställa sig.

Läs på allt som finns om tempning dock (inte bara från NC) för att återbekanta dig med det hela. Läs även på om att analysera flytningar och livmodertappen om du inte redan kan det. Var strikt med tempningen tills du hittar dina mönster och lär känna din kropp igen.

Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles