• oshark

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Mela88 skrev 2019-07-11 13:17:03 följande:

Jo så är det ju. Men eftersom man bara kan se när den redan vart så kan test verkligen vara en bra hjälp ju :)

Sedan har min förflyttat sig i appen flera ggr.

Ja, självklart. Jag bara tänkte eftersom hon skrev att hon inte riktigt litar på appen eftersom den "sagt sig hitta ägglossningen" trots att hennes ÄL-test varit negativa
  • oshark
    YaseminL skrev 2019-07-13 17:47:10 följande:

Fast jag är 100% säker på att jag haft äl. Kände sån älsmärta så det inte är klokt. Fick fast glad smiley samt stegring på ältest dagen och nästa minskade stegringen samt kände extrem smärta så jag vet till nästan 100% att jag hade äl. Sen har jag inte tempat sen 5 år tillbaka ( innan grav osv ) så den basala linjen är inte korrekt för tillfället. Utan från den perioden. Isåfall är det mer att jag inye får bea sömn pga sonen på 7 månader!

Jag tror att du bara inte tempat tillräckligt mycket innan ÄL, plus att den där första superhöga tempen screws med algoritmen. Är du säker på att den är rätt? Vad händer om du sänker den till under 36,5 eller tar bort den?
  • oshark
    YaseminL skrev 2019-07-13 21:06:23 följande:

Vill bara uppdatera och säga att jag registrerade första höga tempen och fick då ut på fertility friend ( snabbare än NC att hitta äl )att dom hittat ÄL - den dagen som jag faktiskt hade äl!! Så glad tack! Skickar charten.

OK, om du inte tempar "som man ska" så bör du nog ta din kurva med en nypa salt. Det låter ju onekligen på de andra symptomen och så som att du haft ÄL, men om du tex skulle fortsätta få låga tempar nu kommer FF nog ta bort ÄL.

Vad kan du göra för att försöka få en så korrekt kurva som möjligt? Det är inte jätteviktigt att du sovit exakt lika många timmar varje kväll men det är viktigt att du har sovit minst 4 timmar sammanhängande innan du tempar. Och att du tempar ungefär samma tid varje dag. För mig var inom 1 timme från min normala tid viktigt, NC säger att upp till 2 ska funka, men jag märkte en stor skillnad.
  • oshark
    YaseminL skrev 2019-07-16 15:28:52 följande:

Jag är gravid! äl+10 idag.

Grattis!
  • oshark
    Noraaaaa skrev 2019-07-17 16:43:54 följande:

Borde inte temperaturen öka mer än så här efter äl??

0,3-0,5 geader ca
  • oshark
    Noraaaaa skrev 2019-07-17 17:57:51 följande:

Räknat från när?

Skillnad mellan genomsnittstemp före och efter ÄL.
  • oshark
    Noraaaaa skrev 2019-07-17 22:07:46 följande:

Om jag räknar rätt blir det ca 0,25 som är skillnaden i temperatur. Vad tyder det på att det är lite lägre ?

Som Hawk säger så kan det bero på att du inte har tempat varje dag. Eller så är det bara så för dig. Alla är olika och 0,3-0,5 grader är ett ca som NC tagit fram.

Om tempen inte kommer upp speciellt högt efter ÄL kan det i vissa fall tyda på en för låg nivå av progesteron eftersom det är det som höjer tempen. Så om det regelbundet ser ut som att tempen är lite låg efter ÄL kan du testa att be gyn om ett progesterontest vilket man oftast gör 7 dagar efter ÄL.
  • oshark
    Noraaaaa skrev 2019-07-18 13:38:06 följande:

Tack!

Ska man ringa kvinnokliniken, eller hur går man tillväga för att hitta en gyn som man får en tid hos snart?

har varit på fertilitetsutredning, men den visade inget avvikande..

Börja med att tempa ordentligt. Om du redan har gjort en fertilitetsutredning borde det inte vara något fel. Och som sagt, 0,3-0,5 grader är ett ca. Kolla genomsnittet över alla cykler. Är det bara en är det inget konstigt. Är det ofta och du inte blir gravid kan det vara något.
  • oshark
    jhms skrev 2019-07-18 19:23:35 följande:
    Har sedan 1 månad (start 20/6) tillbaka använt NC i syfte att bli gravid. Slutade med p-piller dagen innan jag började tempa (19/6). Fick "p-pillermens" på CD4 och det pågick i 5 dagar. Testade med cb ägglossningtest CD18 och fick blinkande smiley, CD19 positivt med fast smiley. Hade en del känningar dessa dagar. Värk på vänster sidan av magen, molande mensvärkssmärta, ont i brösten. Sedan dess har jag haft lite mensvärkssmärta till och från vissa dagar. Appen har bekräftat ägglossning på CD20 först, hade en fin stegring i temperaturen efteråt. Men igår fick jag molande mensvärk och ljusrosa flytning, bara när jag torkade mig. Imorse och idag mer mensvärk och mer blod. Är precis som mens men brukar vanligtvis ha mer riklig mens än vad det är nu. Appen ändrade då bekräftad ägglossning till CD22. Är det normalt att ha ägglossning 3 dagar efter positivt ägglossningstest och varför kommer mensen bara 8 dagar efter ägglossning? Vill så gärna bli gravid, är otålig och blir orolig att någonting är fel med min cykel 
    Cykeln kan vara jättekonstig efter p-pillerstopp och det är inte ovanligt att mensen kommer snabbt inpå ÄL de första cyklerna. Mina första tre cykler hade jag 8, 9 och 10 dagars lutealfas. Sen stabiliserades det på 12.

Så förbered dig på stt cykeln kan vara lite hejkomochhjälpmig i iaf tre månader efter p-pillerstopp. Om du har otur ännu längre.
  • oshark
    Meili skrev 2019-07-19 09:07:32 följande:

Nu skriver jag här igen, börjar bli knäpp haha!

Inväntade min mens (som jag skulle fått i tisdags) men ingenting ännu. Har sen söndags haft ömma och svullna bröst, inga flytningar och lite smått mensvärk. Precis som tidigare månader med PMS! NC tyckte jag skulle testa för graviditet igår men jag väntade till idag, tog RFSU, som legat i 2 månader i badrummet och paketet blivit fuktskadat, det visar negativt. Tog CB digital, kissade i mugg och la den sen plant, efter 5 min fick jag boksymbol, dvs felaktigt test.

Har fortfarande inte fått mens, vanliga PMS känningar och tempen är hög. Hade en konstig dipp i tempen dag för mens.

Funderar på att invänta mensen helt enkelt. Men kan den vara ?sen? även om ÄL blivit bekräftat av NC? Brukar ha 11-12 dagar mellan ÄL och mens, och det har alltid stämt med NC?s beräkningar.

Din ÄL har ju dock ett lila fält som visar att NC säger att sen skulle kunna skeyt upp till CD20. Gjorde du LH-test? Brukar du ha sånna jättedippar ÄL+4?

Mensen kan vara en dag tidig eller sen ibland men ska hålla sig ganska absolut. Men NC är bara en algoritm och kan bara ta in den information vi ger den (dvs temp).

Köp ett nytt test och ta imorn (inte RFSU skulle jag säga då de är kända för spökstreck) men ha i åtanke att ÄL kanske var lite senare.
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles