• Anonym (Nelle)

någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?

Jag skrapades för en dryg vecka sedan i vecka 11 efter att graviditeten avstannat i vecka 6 och nu tänkte vi köra igång och försöka oss på en ny graviditet på en gång. Men denna gång känner jag mig inre lika kaxig. Oron över att det ska hända igen finns med och det skulle vara skönt att dela tankar med andra som upplevt samma på vägen.

• Svar på tråden någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?
  • A.Ellis

Hej!

I måndags när jag var på KUB konstaterades det att fostret dött i vecka 7+1, skulle idag gå in i vecka 14 så hade i min enfald intalat mig att allt skulle vara bra trotts att jag på något sätt egentligen redan visste att det inte skulle vara vid liv. Någon som känner igen sig i det här med att veta att något är fel?

Igår fick jag ta cytotec och hoppas allt stöts ut utan skrapning. Det konstiga är att jag började få småblödningar under natten innan cytotecen, jag som inte blödigt på hela graviditeten, det var som att hjärnan berättade för kroppen att det inte fanns något där. Som att mitt psyke höll kvar graviditeten för att jag vägrade inse. 

Hur som helst, när kan man bli gravid igen? Jag vill försöka så fort som möjligt, förra gången blev vi gravida på försök 1 dagen efter ägglossning så jag trodde i min naivitet att allt skulle gå så lätt så. Hoppas det går lika lätt den här gången och hoppas att det går hela vägen, kommer inte kunna njuta av den kommande graviditeten känner jag.

• 3hjärtan
    A.Ellis skrev 2017-12-13 09:26:02 följande:

Hej!

I måndags när jag var på KUB konstaterades det att fostret dött i vecka 7+1, skulle idag gå in i vecka 14 så hade i min enfald intalat mig att allt skulle vara bra trotts att jag på något sätt egentligen redan visste att det inte skulle vara vid liv. Någon som känner igen sig i det här med att veta att något är fel?

Igår fick jag ta cytotec och hoppas allt stöts ut utan skrapning. Det konstiga är att jag började få småblödningar under natten innan cytotecen, jag som inte blödigt på hela graviditeten, det var som att hjärnan berättade för kroppen att det inte fanns något där. Som att mitt psyke höll kvar graviditeten för att jag vägrade inse. 

Hur som helst, när kan man bli gravid igen? Jag vill försöka så fort som möjligt, förra gången blev vi gravida på försök 1 dagen efter ägglossning så jag trodde i min naivitet att allt skulle gå så lätt så. Hoppas det går lika lätt den här gången och hoppas att det går hela vägen, kommer inte kunna njuta av den kommande graviditeten känner jag.

Beklagar så mkt. Har du haft mf förut? Sägs man ska vänta en mens sen bara köra igen
  • A.Ellis
    3hjärtan skrev 2017-12-13 12:29:03 följande:
    Beklagar så mkt. Har du haft mf förut? Sägs man ska vänta en mens sen bara köra igen
    Tack Hjärta Nej detta var min första graviditet. Vi blev gravida på första försöket och såklart det inte ska gå så lätt... Det här med att vänta en mens, alla säger så olika, vissa att de mer är för att veta hur långt gången man är och vissa för att livmodern ska återhämta sig. Får se hur jag gör, får prata med gyn på återbesöket. Det enda jag vill är att bli gravid så fort som möjligt, hoppas att jag har lätt för att bli gravid och att det inte bara var en tillfällighet förra gången. 
  • Samantha85
    A.Ellis skrev 2017-12-13 12:45:58 följande:

Tack  Nej detta var min första graviditet. Vi blev gravida på första försöket och såklart det inte ska gå så lätt... Det här med att vänta en mens, alla säger så olika, vissa att de mer är för att veta hur långt gången man är och vissa för att livmodern ska återhämta sig. Får se hur jag gör, får prata med gyn på återbesöket. Det enda jag vill är att bli gravid så fort som möjligt, hoppas att jag har lätt för att bli gravid och att det inte bara var en tillfällighet förra gången. 

Beklagar sorgen <3 Fick oxå mf i v.14. Till mig sa det att det är bra att få en första mens så alla rester kommer ut.annars är risken att resterna påverkar den nya graviditeten negativt. Hoppas din mens kommer igång snabbt igen så du kan börja försöka.
  • A.Ellis
    Samantha85 skrev 2017-12-13 20:40:58 följande:
    Beklagar sorgen <3 Fick oxå mf i v.14. Till mig sa det att det är bra att få en första mens så alla rester kommer ut.annars är risken att resterna påverkar den nya graviditeten negativt. Hoppas din mens kommer igång snabbt igen så du kan börja försöka.
    Tack! Tråkigt att höra att du upplevt samma Hjärta, var fostret 14 veckor för dig eller hade den slutat utvecklas tidigare? Oavsett så är man ju 14 veckor i huvudet, man har ju läst på alla appar om bebis utveckling. Ja allt måste ju komma ut, ska kolla den 27 om allt är ute, kanske ser dom då att de är lite kvar som antagligen följer med mensen eller så är det mer och jag måste skrapas. Att det ska va ett sånt projekt att lägga missfallet bakom sig, det trodde jag aldrig.
  • 3hjärtan
    Samantha85 skrev 2017-12-13 20:40:58 följande:

Så he jag också hört. Då det kan bli nån liten rest kvar som följer med första mensen.
  • Anonym (Jess)
    A.Ellis skrev 2017-12-13 09:26:02 följande:

Hej!

Beklagar.

Till mig har läkare sagt att det bara är att köra på direkt. Anledningen till att vissa säger att man ska vänta en månad är för att det är lättare att räkna graviditetslängden då. Sen att det är bra att sörja ett tag.

Vi har kört på direkt efter. Jag har sörjt ändå.
  • A.Ellis
    Anonym (Jess) skrev 2017-12-14 21:18:47 följande:

Beklagar.

Till mig har läkare sagt att det bara är att köra på direkt. Anledningen till att vissa säger att man ska vänta en månad är för att det är lättare att räkna graviditetslängden då. Sen att det är bra att sörja ett tag.

Vi har kört på direkt efter. Jag har sörjt ändå.

Tack ?? Ja jag kommer nog aldrig sluta sörja känns det som nu, jag hade byggt upp en bebis i tankarna, en egen person och vi var nästan överens om ett namn (om de va en kille, vilket jag känner att de va). Det namnet tillhör nu den bebisen och jag kommer aldrig vänta samma bebis, bara en annan. Därför kommer jag alltid sörja. Men jag vill ändå köra då snart jag kan igen.
  • Anonym (Rädd)

Jag är gravid igen , efter 3 missfall. Jag gläds inte ens. Jag går bara å väntar på missfall. Haft bruna flytningar ibland så ett missfall kommer väll snart. Hatar rädslan varje gång man går på toaletten :(

• Anonym (Känslostorm)
    Anonym (Rädd) skrev 2017-12-15 10:23:16 följande:

Jag är gravid igen , efter 3 missfall. Jag gläds inte ens. Jag går bara å väntar på missfall. Haft bruna flytningar ibland så ett missfall kommer väll snart. Hatar rädslan varje gång man går på toaletten :(

Jag har också haft 3 och har bim imorgon så går och väntat nu med skräckblandad förtjusning på att testa ifall jag är gravid igen. Förstår exakt hur du känner!! <3
Svar på tråden någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?