• Anonym (Nelle)

någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?

Jag skrapades för en dryg vecka sedan i vecka 11 efter att graviditeten avstannat i vecka 6 och nu tänkte vi köra igång och försöka oss på en ny graviditet på en gång. Men denna gång känner jag mig inre lika kaxig. Oron över att det ska hända igen finns med och det skulle vara skönt att dela tankar med andra som upplevt samma på vägen.

• Svar på tråden någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?
  • Tumvante
    liljah33 skrev 2017-08-05 23:00:24 följande:

Jag blir så ledsen då jag läser detta. Jag beklagar din sorg och önskar att du snart får ett plus som stannar.

Tack.. Jag vet.. Nästan osannolik otur... Tror det bara är 1% som råkat ut som vi har enligt statistik...

Läser nu att inget ska hindra från att prova direkt... Men jag borde nog veta mer om felet innan vi provar igen...
  • Tumvante
    Emmie79 skrev 2017-08-06 07:25:35 följande:

Ånej, beklagar verkligen! Hur kollade de? Med vul eller blodprov? Var det hcg som var på noll? Hoppas ni får påbörja utredning direkt och får bra hjälp. Kram

Vul och blodprov. Nytt blodprov imorron...
  • Nrk79
    Idis123 skrev 2017-08-05 09:42:44 följande:

Hej! Känner igen en del av er från andra trådar. Jag ska skrapas på måndag, efter ett konstaterat MA. Fick göra ett avbrytande i jan också efter att fostervattenprov visade DS.

Blev gravid av misstag för några år sedan men då gjorde jag en tidig abort (vilket jag såklart ångrar idag).

Är 37 år och livrädd för att aldrig få ett barn. Verkar bli lätt gravid, andra försöker på de två senaste, men läste att anledningen till MA i 40 % av fallen är kromosomavvikelser. Är rädd för att det ska vara fel på mina ägg på grund av ålder eller annat så att alla ägg är dåliga.

Ni som haft flera missfall/MA, är det någon någon läkare sagt något om? Ska försöka få en utredning.

Tänker börja försöka igen så snart vi kan och hoppas så att det kan gå vägen snart! Beställt munkpeppar.. ;)

Hej!
    Ledsen att du råkat ut för ett ma! Fick själv ett ma under min första graviditet. Just nu är jag ovis om jag är gravid eller ej då läkaren i måndags såg ett tom hinnsäck. Ska tillbaka på torsdag och se om det är ett ma eller en liten bebbe där inne. Förstår din rädsla att inte hinna få ett barn, är själv 38 år och fick min son förra året på tredje försöket. Visst kan det vara tuffare för oss "äldre", men jag tror inte att du ska ha några problem pga ma. Oftast är det mer de tidigare spontana missfallen som isf brukar utgöra ett problem. Hoppas du plussar snart igen! Kram!
  • Idis123
    Nrk79 skrev 2017-08-06 19:31:23 följande:

Hej!

Ledsen att du råkat ut för ett ma! Fick själv ett ma under min första graviditet. Just nu är jag ovis om jag är gravid eller ej då läkaren i måndags såg ett tom hinnsäck. Ska tillbaka på torsdag och se om det är ett ma eller en liten bebbe där inne. Förstår din rädsla att inte hinna få ett barn, är själv 38 år och fick min son förra året på tredje försöket. Visst kan det vara tuffare för oss "äldre", men jag tror inte att du ska ha några problem pga ma. Oftast är det mer de tidigare spontana missfallen som isf brukar utgöra ett problem. Hoppas du plussar snart igen! Kram!

Tack för ditt svar! Tråkigt med ditt tidigare missfall men grattis till att ni fått en son! :)

Håller verkligen tummarna att det går bra förser nu också! Jobbig väntan.

Jag tänker att jag kanske har lätt att bli gravid men att mina ägg är så pass dåliga att det blir foster med kromosomavvikelser. Tror jag ska ringa och mig för lite höra lite.

Hoppas ni får ett positivt besked på torsdag!!! Kramar
  • Caisas

Idag går jag in i v. 11. Redan i tisdags (9+1) lyckades jag hitta hjärtljud med doppler och nu lyssnar jag nästan dagligen för att försäkra mig om att bebisen lever. Var även på vul i torsdags och allt såg bra ut. Har så otroligt svårt att vara glad åt graviditeten den här gången, förra gången gick jag på moln och var så lycklig och missfallet blev verkligen ett helvete. Men förra bebisen beräknades ha dött i v 8+4, så för var dag som går som jag hör hjärtslag nu så vågar jag känna lite mer glädje. Längtar tills kub. <3

• Emmie79
    Anonym ((nyfiken)) skrev 2017-08-04 22:05:23 följande:

Fick missfall för tre veckor sedan. Jag är redo att försöka bli gravid igen, både mentalt och fysiskt. hur länge väntar ni andra med graviditet efter missfall?

Jag har inte väntat alls utan vi har börjat ha sex direkt när jag slutat blöda. Det var mina läkares tips.

Eftersom det är svårt att veta när ägglossningen kommer igång efter ett mf/ma kan man vänta en mens och sen börja försöka men det finns ingen fara med att börja direkt.

Jag fick mens 6 veckor efter första mf (v9+6) och 4 veckor efter andra mf (v5+0).

Det handlar mer om den känslomässiga biten, att man ska känna sig redo mentalt att försöka igen. Jag har velat försöka direkt båda gångerna.

Stort lycka till!
  • Tumvante

Nu har de med hcg blodprov konstaterat mitt 4.e... Men de away det kan månader innan utredningen kommer igång... Liksom jag blir inte yngre!och om vi vill ha fler? Har kontaktat min privata försäkring och hoppas de kan hjälpa.

• jezz81
    Caisas skrev 2017-08-07 13:20:19 följande:

Idag går jag in i v. 11. Redan i tisdags (9+1) lyckades jag hitta hjärtljud med doppler och nu lyssnar jag nästan dagligen för att försäkra mig om att bebisen lever. Var även på vul i torsdags och allt såg bra ut. Har så otroligt svårt att vara glad åt graviditeten den här gången, förra gången gick jag på moln och var så lycklig och missfallet blev verkligen ett helvete. Men förra bebisen beräknades ha dött i v 8+4, så för var dag som går som jag hör hjärtslag nu så vågar jag känna lite mer glädje. Längtar tills kub. <3

Förstår precis din känsla. Är i vecka 18 nu (17+4) men har inte vågat glädjas eftersom jag fick missfall bara några veckor innan denna graviditet. Har även knappt mage än och verkar vara inne i 'spökveckorna' vilket inte heller hjälper. Men man har ändå ett hopp innerst inne att allt ska gå vägen även om man försöker att trycka bort tanken för att eventuellt slippa bli lika besviken igen. Kämpa på! Tillslut går det nog för oss alla :)
  • mrshellstrom

Hej.

I förrgår startade vårt missfall av sig själv (egentligen ett ma som höll på att bekräftas, men kroppen hann förstå själv). Skulle varit i v7+1 när vi gjorde VUL och bm bara såg en hinnsäck och foster men inget hjärta slå (i torsdags) . I lördags började jag blöda massor och gör det än.

Har två barn sen innan på 4år och 2år.

Fick sonen 2013 (oplanerad, blev till trots P-piller som jag tagit i 10 år då).

2014 fick jag ett ma som upptäcktes i v9, sen två missfall i v6 och v5 efter det.

2015 föddes vår dotter.

Nu i januari blev vi gravida igen men upptäckte i mars att fostret hade en stor cysta plus vad man trodde var kromosomavvikelser. Valde att avbryta graviditeten i v12+0 kirurgiskt.

Gravid igen nu i juli som då precis har slutat i ma/mf.

Vet inte riktigt var jag ska börja, nu vet jag knappt om jag vågar eller orkar försöka mer...

• Idis123

Hej, hoppas någon kan svara på min fråga. Jag skrapades i måndags, som förövrigt gick över förväntan och jag längtar efter att kunna sätta igång igen.

Ni som haft MA, har ni koll på hur lång tid det tog innan gravtest visade negativt?

Misstänker att det tar längre tid än vid missfall då kroppen inte förstått att fostret dött.

Jag skrapades i måndags och idag är gravtestet lika stark som förut, alltså lika starkt som kontrollstrecket. Känns ju jobbigt om kroppen fortfarande inte ska fatta och inte sätter igång med varken ÄL eller mens.. :(

Svar på tråden någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?