• Anonym (Upprörd)

Klitorisoperation för könsstympade invandrare, vill du betala?

""Den svenska sjukvården krisar och allt fler hinner dö i vårdköerna innan de ens får träffa sin stafettläkare.

Landstingen höjer samtidigt skatterna, i stället för att prioritera kärnverksamheten.  (Tidigare inlägg i ämnet).

Och det kan bli värre.

Nu ska det också satsas skattepengar på att återställa klitoris på könsstympade kvinnor. (SR)
    Det kan handla om 40 000 könsstympade kvinnor i Sverige (GT).

Om det kostar uppskattningsvis 100 000kr att återställa varje ?snipa? i originalskick så kommer det att kosta oss skattebetalare ca 4 miljarder kr.

Lägg därtill det årliga inflödet av stympade ?snipor? i massinvandringens spår. För könsstympning utförs fortfarande i primitiva kulturer för att minska kvinnans sexlust och för att öka mannens sexuella njutning.

Seden är så djupt rotad att invandrare som ?flytt för sina liv? semestrar i sina hemländer för att där kunna könsstympa sina döttrar, eftersom det är olagligt i Sverige. (DN). (Fakta).

Frågan är varför svenska skattebetalare ska bekosta återställandet av dessa importerade kvinnors klitoris för att öka deras sexlust ? Problemet är inte att de föder för få barn -utan för många.

Det vore lönsammare för samhället att i stället satsa miljarderna på de svenska männens sexlust och förmåga så att vi får fler goda skattebetalare i stället för fler xxx(Läs mer).

Men Landstingen bekostar hellre klitorisoperationer och ?assisterad befruktning? än subventionerar potensmedel som kan främja den svenska nativiteten.

Landstingens läkemedelsförmånsgrupp skriver att:
    ?Erektil dysfunktion måste betraktas som en sjukdom med relativ låg angelägenhetsgrad och att hälso- och sjukvården i dagens läge inte har tillräckliga resurser för att prioritera subvention av potensmedel?.

Politik handlar om att prioritera rätt.

/Elfyma+""

https://varjager.wordpress.com/2015/01/21/klitorisoperation-for-konsstympade-invandrare/

Vad är det för makt de vill ha, att onanera?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Klitorisoperation för könsstympade invandrare, vill du betala?
  • Anonym (Robin Hood)

Alla som tror att det saknas resurser tycker jag är väl fantasilösa.

Nästa år kommer jordens rikaste procent att äga mer än övriga 99 procent äger tillsammans. Av den rikaste procenten bor 140 000 i Sverige. Ifall de skattemedel som avsätts till sjukvård inte räcker till, behövs lite gammal hederlig fördelningspolitik där de rikaste helt enkelt får dela med sig av sin förmögenhet, för de har mer än de behöver, samtidigt som väldigt många har mindre än de förtjänar.

För övrigt kryssade jag för att jag är rik och gärna betalar. Nu är jag visserligen inte rik i jämförelse med den rikaste procenten, men jag har allt jag behöver och min kropp är intakt och oförstörd. Jag unnar andra att ha vad jag har, så jag är gärna med och betalar.

• Anonym (anonym)

Det kan tom. bli en god förtjänst för svensk sjukvård att göra dessa ingrepp eftersom det minskar kostnaden för psykiska och fysiska besvär som dessa kvinnor lider av och dessutom kan man sälja denna sjukvårdstjänst till patienter från andra länder om vi får team i Sverige som blir riktigt skickliga på detta.

• Anonym (Mjöl)
    Sunnan skrev 2015-01-22 09:16:00 följande:

Jag jobbar på sjukhus så jag vet precis hur det ser ut. Vet du det? På riktigt, eller läser du bara i media?

Dina frågeställningar talar tydligt om att du vet mycket lite om hur resursfördelning fungerar i sjukvården. Planerade gynoperationer kommer inte ta resurser från varken akutsjukvården, psyk, ögonop, ambulans eller BB/förlossningen.

Och bara för att man satsar på att nå ut till dessa kvinnor betyder inte det att man kommer lägga allt annat på is och plötsligt bara göra rekonstruktionskirurgi. Vi utför redan de här operationerna, det är inget nytt påhitt. Så lugna ner dig och gå en kurs i empati istället. Och läs på lite om vad kvinnlig könsstympning innebär - jag skulle placera det betydligt högre på lidande skalan än grå starr (men de operationerna konkurrerar inte med varandra alls).

Well said!
  • Anonym (Mjöl)
    Anonym (Oi) skrev 2015-01-22 13:36:00 följande:

Det är ju nu inte vad som diskuteras i denna tråd. Här diskuteras könsstympning av kvinnor.

Varsågod att starta en egen tråd. Män alltså. Så fort man pratar om något som har med kvinnor att göra så kommer det alltid någon idiot som brölar "MEN MÄNNEN DÅÅÅÅÅ!!!!" MÅSTE man diskutera män varje gång man diskuterar kvinnor eller vad är grejen?!

Kunde inte sagt det bättre själv! Vilken kvinnofråga man än diskuterar så kommer det alltid förr eller senare "men männen då". Men aldrig har jag varit med om tvärtom...
  • kenneth768768
    Sunnan skrev 2015-01-22 14:56:12 följande:
    Som sagt - vi utför redan de här ingreppen och tänker fortsätta med det eftersom sjukvården tack och lov styrs av mer empatiska individer än dig.

Vi har bland de bästa sjukvårdssystemen i världen - våra gamla får vård, bra vård.

Jo, resursomfördelning mellan olika kirurgiska specialiteter sker - när landstingen hotar med vite för att kön är för lång för ett visst ingrepp eller när det blir halt och ortopedavdelningarna svämmar över med akuta frakturer. Men att man skulle göra en dylik omfördelning för den här typen av ingrepp är högst osannolikt, det tror jag inte du behöver oroa dig för.

Än en gång - gå en kurs i empati, du behöver det.
    Jag måste säga att sjukvården låter extremt oflexibel.

Om det ena veckan är väldigt lite att göra på en avdelning medan man på en annan har så mkt att göra att man funderar på att säga upp sig, då kan man alltså inte låna personal emellan? Det måste till ett vites-hot först?

Eller så har sjukvården ett fantastiskt jämnt inflöde av patienter året om, och avdelningarna är perfekt anpassade efter detta. Och att nån form av geni har planerat.
  • Anonym (Lugna ner dig)
    kenneth768768 skrev 2015-01-22 17:51:28 följande:
    Jag måste säga att sjukvården låter extremt oflexibel.

Om det ena veckan är väldigt lite att göra på en avdelning medan man på en annan har så mkt att göra att man funderar på att säga upp sig, då kan man alltså inte låna personal emellan? Det måste till ett vites-hot först?

Eller så har sjukvården ett fantastiskt jämnt inflöde av patienter året om, och avdelningarna är perfekt anpassade efter detta. Och att nån form av geni har planerat.
    Jag tror inte du riktigt förstår när vites-hot kommer in i bilden. Det är när en avdelning under mycket lång tid inte uppfyller kraven när det t ex gäller köer.

Annars är nog sjukhusen lika flexibla som andra arbetsplatser, när det går. En barnmorska har ju inte mkt att göra på ortopeden t ex.

Och sedan tror jag inte att det finns avdelningar där man har lite att göra, tvärtom, alla har fullt upp och vissa ännu mer. Jag tar för givet att du inte missat att antlet vårdplatser minskar, inte ökar. 
  • Beverly Marsh

Självklart, finns ingen tvekan.

• nozpa

Anser att alla ska ha rätt till ett smärtfritt välfungerande underliv på alla sätt o vis. Eller ska vi inte betala intimkirurgi för kvinnor som fått förlossningsskador heller? Tror att den siffran blir högre.

• Anonym (Fy fan)

Jag betalar hellre 100000 st 100000-kronors operationer åt könsstympade personer än lägger en enda krona på inskränkta typer utan empati.

Svar på tråden Klitorisoperation för könsstympade invandrare, vill du betala?