• Anonym (Upprörd)

Klitorisoperation för könsstympade invandrare, vill du betala?

""Den svenska sjukvården krisar och allt fler hinner dö i vårdköerna innan de ens får träffa sin stafettläkare.

Landstingen höjer samtidigt skatterna, i stället för att prioritera kärnverksamheten.  (Tidigare inlägg i ämnet).

Och det kan bli värre.

Nu ska det också satsas skattepengar på att återställa klitoris på könsstympade kvinnor. (SR)
    Det kan handla om 40 000 könsstympade kvinnor i Sverige (GT).

Om det kostar uppskattningsvis 100 000kr att återställa varje ?snipa? i originalskick så kommer det att kosta oss skattebetalare ca 4 miljarder kr.

Lägg därtill det årliga inflödet av stympade ?snipor? i massinvandringens spår. För könsstympning utförs fortfarande i primitiva kulturer för att minska kvinnans sexlust och för att öka mannens sexuella njutning.

Seden är så djupt rotad att invandrare som ?flytt för sina liv? semestrar i sina hemländer för att där kunna könsstympa sina döttrar, eftersom det är olagligt i Sverige. (DN). (Fakta).

Frågan är varför svenska skattebetalare ska bekosta återställandet av dessa importerade kvinnors klitoris för att öka deras sexlust ? Problemet är inte att de föder för få barn -utan för många.

Det vore lönsammare för samhället att i stället satsa miljarderna på de svenska männens sexlust och förmåga så att vi får fler goda skattebetalare i stället för fler xxx(Läs mer).

Men Landstingen bekostar hellre klitorisoperationer och ?assisterad befruktning? än subventionerar potensmedel som kan främja den svenska nativiteten.

Landstingens läkemedelsförmånsgrupp skriver att:
    ?Erektil dysfunktion måste betraktas som en sjukdom med relativ låg angelägenhetsgrad och att hälso- och sjukvården i dagens läge inte har tillräckliga resurser för att prioritera subvention av potensmedel?.

Politik handlar om att prioritera rätt.

/Elfyma+""

https://varjager.wordpress.com/2015/01/21/klitorisoperation-for-konsstympade-invandrare/

Vad är det för makt de vill ha, att onanera?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Klitorisoperation för könsstympade invandrare, vill du betala?
  • Anonym (Lugna ner dig)
    puss skrev 2015-01-22 13:49:40 följande:
    Hen jämförde med att ta hål i öronen, så jag tror på okunnighet i det här fallet. Vilket gläder mig, då det problemet är lätt åtgärdat.
    Iofs, det brukar ju hänga ihop. Okunskap och ogilla invandrare.
  • Anonym (Moneywize)

Givetvis ska de få hjälp att återställa. Oftast (alltid?) sker omskärelsen på barn som inte har något att säga till om.

Men något som är lite fel är att folk ofta tror att det är män som utför stympningen, det är faktiskt kvinnorna själva som gör det. Alltså inte på sig själva...

Jag läste en artikel om en kvinna som reste runt i småbyarna där det ofta sker och utbildade kvinnor istället. Tyvärr är det så att många mammor väljer att stympa sina döttrar för att annars blir de helt enkelt utstötta ur byn - de kan inte gifta sig, få en man, eller knappt ens ha vänner om de inte stympar dem. Så mammorna vill att detta ska ske och så blir det en ond cirkel.

Men med upplysning/utbildning går arbetet sakta men säkert framåt.

Därför bör man också lägga en viss procent av pengarna på att utbilda och upplysa de människor som kommer hit från länder där könsstympning är vanligt. Då kommer de också att välja att inte könsstympa sina döttrar, och vården blir inte lika "drabbad" av att återställa.

Sedan misstänker jag att klitoris inte går att återställa - är den borta så är den. Det de gör är att öppna upp igen så det inte tar en hel timme att kissa och så de slipper plågas av smärtor i en hel vecka vid mens.
    Läs boken om Ökenblomman, hon beskriver både sin könsstympning och hur hon led av den i många år med svåra smärtor, det är fruktansvärt.

• Helhet
    Förtryckt skrev 2015-01-22 13:27:05 följande:

Så du menar att INGEN gör det frivilligt, alltså. WOW.

Jag tror det här problemet är kulturellt och religionsssamhörighet-betonat och därför anser jag att svenska staten ska hålla sig utanför detta getingbo.

Klart att inte små-barn gör det frivilligt! Det är ju lika korkat som att tro att föräldrarna ej är åtalade för att ingen har angett dem.

Givetvis ska flickorna få hjälp!

Och föräldrarna åtalas/ ev omhänderta barnet.

Iof lär ju inte det hända på länge, i dår-landet Sverige .
  • ölburk2
    Förtryckt skrev 2015-01-22 13:15:45 följande:
    Nu hänger jag inte med. Du har citerat mitt inlägg och svarat extremt lösryckt och i affekt. Försöker bena ur det.

FRÅGA. - vem ska bestämma vilken vård man ska få?
    TILLBAKAFRÅGA - Vem bestämmer det idag?
    Något sånär svar - Samma som bestämmer det idag.

Jag drog upp två exempel på kosmetisk kirurgi eftersom en snipoperation anses vara kosmetisk, den är till största delen utvärtes och därmed kosmetisk, hudbetonad.
    DU DRAR UPP TRAFIKSKADEOFFER.
    Ska jag tolka dig rätt alltså?
    ANSER DU ATT EN RELIGIÖST STYMPAD SNIPA ÄR ATT JÄMFÖRA MED TRAFIKSKADEOFFER?

Bara så vi är på det klara med det hela!
    Det är vi/staten som bestämmer vilka som ska få sjukvård, om vi räknar bort de som är tillräckligt välbärgade som fritt kanbestämma vilken vård dom önskar.
    Tyvärr är vi nu farligt ute, när vi inte längre tillgodoser det vårdbehov som finns, det kommer att kosta mångfallt mer i reda pengar än att tillgodose behovet av vård.

Du kan inte göra skillnad på vård å vård, kosmetiskkirurgi eller liknande kan vara minst lika effektivt för att ge bra avkastning på satsat kapital (om vi ska se det krasst ekonomiskt) då alla människor som mår dåligt, producerar mindre eller inte alls.
    Så hur man än räknar, ger bra vård alltid en skyhög avkastning per satsad krona.

Märkligt nog så vill de till höger om mitten ofta minska sjukskrivningar å förtidspensioneringar, men inte lägga pengar på (sjuk)vården.
    Istället tror dom på nån form av mirakel som ska uppenbara sig om bara tvång, hot å flumåtgärderna blir tillräckligt kraftfulla..

Nej jag drog inte upp trafikskadeoffer, jag gjorde bara som du, pekade på en omständighet som du själv vållat å helt frivilligt iscensatt.

Ja jag anser att varje människa som utsätts för stympning, är fullt jmf med ett trafikskadeoffer.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    puss skrev 2015-01-22 13:27:16 följande:
    Folk som kör fulla borde inte få vård alls.
    Du är inte vidare konsekvent, lägg avundsjuka å hämdlystnad åt sidan å bli lite mer vidsynt.

Alla ska få den vård som ger bäst resultat, missbrukare är kanske mest i behov av alla, eftersom de inte bara orsakar sig själva skada, utan hela samhället..
    Med bra missbrukarvård så slipper vi många av de skador som vållas av missbrukare..

Så än en gång, det finns inget som ger så hög avkastning för hela samhället, som att satsa på bra vård. 
  • puss
    ölburk2 skrev 2015-01-22 14:52:53 följande:
    Du är inte vidare konsekvent, lägg avundsjuka å hämdlystnad åt sidan å bli lite mer vidsynt.

Alla ska få den vård som ger bäst resultat, missbrukare är kanske mest i behov av alla, eftersom de inte bara orsakar sig själva skada, utan hela samhället..
    Med bra missbrukarvård så slipper vi många av de skador som vållas av missbrukare..

Så än en gång, det finns inget som ger så hög avkastning för hela samhället, som att satsa på bra vård. 
    Var kommer avundsjuka och hämndlystnas in? På vilket vis är jag inkonsekvent? Snarare tvärt om - den som kör full får stå för konsekvenserna.

Och nej, jag är inte avundsjuk på rattfyllon
  • Sunnan
    Letitia skrev 2015-01-22 11:52:23 följande:

Det är väl klart att de olika vårdområdena konkurrerar med varandra. Om de här klitorisoperationerna skulle bli legio, så skulle ju sjukhusen/landstingen vara tvungna att i nästa års budget anslå mera pengar till gyn.

Det finns en viktig skillnad mellan våra gamla som behöver nya höftleder, ögonlinser o.s.v., och de muslimska kvinnorna, nämligen att våra gamla har jobbat och slitit och betalat skatt här ett helt liv. De som är födda på 1920-talet började oftast jobba vid 14, och de födda på 1930-talet något år senare. Inte heller har de utnyttjat några dagissubventioner eller betald föräldraledighet, för sådant fanns inte när de fick sina barn på 40-50-talet. Vi är alltså skyldiga dem ALLT VI KAN, för att göra deras sista år så bra som möjligt. De invandrade kvinnorna däremot, har INTE arbetat ihop några rättigheter till vår välfärd.

Som sagt - vi utför redan de här ingreppen och tänker fortsätta med det eftersom sjukvården tack och lov styrs av mer empatiska individer än dig.

Vi har bland de bästa sjukvårdssystemen i världen - våra gamla får vård, bra vård.

Jo, resursomfördelning mellan olika kirurgiska specialiteter sker - när landstingen hotar med vite för att kön är för lång för ett visst ingrepp eller när det blir halt och ortopedavdelningarna svämmar över med akuta frakturer. Men att man skulle göra en dylik omfördelning för den här typen av ingrepp är högst osannolikt, det tror jag inte du behöver oroa dig för.

Än en gång - gå en kurs i empati, du behöver det.
  • Anonym (En av person av de 13 % i Sverige som är outbildad)
    Anonym (Upprörd) skrev 2015-01-21 17:41:29 följande:

""Den svenska sjukvården krisar och allt fler hinner dö i vårdköerna innan de ens får träffa sin stafettläkare.

Landstingen höjer samtidigt skatterna, i stället för att prioritera kärnverksamheten.  (Tidigare inlägg i ämnet).

Och det kan bli värre.

Nu ska det också satsas skattepengar på att återställa klitoris på könsstympade kvinnor. (SR)
    Det kan handla om 40 000 könsstympade kvinnor i Sverige (GT).

Om det kostar uppskattningsvis 100 000kr att återställa varje ?snipa? i originalskick så kommer det att kosta oss skattebetalare ca 4 miljarder kr.

Lägg därtill det årliga inflödet av stympade ?snipor? i massinvandringens spår. För könsstympning utförs fortfarande i primitiva kulturer för att minska kvinnans sexlust och för att öka mannens sexuella njutning.

Seden är så djupt rotad att invandrare som ?flytt för sina liv? semestrar i sina hemländer för att där kunna könsstympa sina döttrar, eftersom det är olagligt i Sverige. (DN). (Fakta).

Frågan är varför svenska skattebetalare ska bekosta återställandet av dessa importerade kvinnors klitoris för att öka deras sexlust ? Problemet är inte att de föder för få barn -utan för många.

Det vore lönsammare för samhället att i stället satsa miljarderna på de svenska männens sexlust och förmåga så att vi får fler goda skattebetalare i stället för fler xxx(Läs mer).

Men Landstingen bekostar hellre klitorisoperationer och ?assisterad befruktning? än subventionerar potensmedel som kan främja den svenska nativiteten.

Landstingens läkemedelsförmånsgrupp skriver att:
    ?Erektil dysfunktion måste betraktas som en sjukdom med relativ låg angelägenhetsgrad och att hälso- och sjukvården i dagens läge inte har tillräckliga resurser för att prioritera subvention av potensmedel?.

Politik handlar om att prioritera rätt.

/Elfyma+""

https://varjager.wordpress.com/2015/01/21/klitorisoperation-for-konsstympade-invandrare/

Vad är det för makt de vill ha, att onanera?

Du förefaller vara en typisk sverigedemokrat (eller röstar du till och med på Svenskarnas parti?). Rasistisk, outbildad och man.
  • ölburk2
    puss skrev 2015-01-22 14:54:52 följande:
    Var kommer avundsjuka och hämndlystnas in? På vilket vis är jag inkonsekvent? Snarare tvärt om - den som kör full får stå för konsekvenserna.

Och nej, jag är inte avundsjuk på rattfyllon
    Du gör skillnad på vem som ska få vård.., rattfulla vill du t.ex inte ge vård,
    trots att den vården bevisligen ger ett jäkligt bra resultat.
    Missbrukarvård ö.h.t skulle vi satsa mycket mer på, då den ger possitiva resultat som omfattar långt fler områden, än nån annan vård.
  • Anonym (Men va fan)
    Förtryckt skrev 2015-01-22 13:27:05 följande:
    Så du menar att INGEN gör det frivilligt, alltså. WOW.
    Jag tror det här problemet är kulturellt och religionsssamhörighet-betonat och därför anser jag att svenska staten ska hålla sig utanför detta getingbo.

Jag tycker att du ska ta och läsa på vad kvinnlig könsstympning innebär.

Här har du lite länkar:
    unicef.se/fakta/kvinnlig-konsstympning
    sv.wikipedia.org/wiki/Kvinnlig_k%C3%B6nsstympning
    www.amnesty.se/vad-gor-vi/kvinnors-rattigheter/kvinnlig-konsstympning/

Det är inte vuxna kvinnor som fattar beslutet att "nu ska jag könsstympa mig för att passa in i det samhälle där jag är uppvuxen". Det är barn det handlar om, och de har inte själva fattat beslutet. Det har vuxna människor tagit sig frihet att göra!

Så länge vi kan betala idrottsmäns skador, överviktigas magoperationer och övriga sjukdomar orsakade av övervikten, rökare som drabbats av cancer pga sitt leverne så ser jag inga problem med att hjälpa könsstympade kvinnor (och barn) som nu bor i Sverige att återställa sitt underliv och få den terapeutiska hjälp de behöver för att kunna bearbeta det trauma det gick igenom när de var barn.

Dessutom bör vi se till att utbilda de kvinnor som bor i de länder där kvinnlig könsstympning förekommer. Ju mer utbildningsnivån, och förståelsen att kvinnor som inte är könsstympade inte är sämre människor, desto snabbare kommer denna hemska sedvänja att försvinna.

Jag tycker för övrigt att omskärelse på pojkar är lika fel, och ett beslut som ska fattas av personen vars penis ska omskäras och inte av vuxna. En vuxen människa

Svar på tråden Klitorisoperation för könsstympade invandrare, vill du betala?