Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Klitorisoperation för könsstympade invandrare, vill du betala?

Det kan tom. bli en god förtjänst för svensk sjukvård att göra dessa ingrepp eftersom det minskar kostnaden för psykiska och fysiska besvär som dessa kvinnor lider av och dessutom kan man sälja denna sjukvårdstjänst till patienter från andra länder om vi får team i Sverige som blir riktigt skickliga på detta.

• Anonym (anonym)
    Lady Godiva skrev 2015-01-25 23:54:57 följande:
    Vilken tur att vi inte ska erbjuda hela världen vård då!   smile1.gif

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Ert sätt att ställa olika svaga grupper mot varandra är ett smaklöst och empatilöst sätt att argumentera, dessutom fungerar det sällan då ni så gott som aldrig tar någon hänsyn till detaljer utan bara jämför rakt av.

Det låter väldigt fint när du pratar om att vi inte har råd, men sanningen är u de att du helt enkelt inte vill hjälpa "svartskallar". Vi kan mycket väl ha råd med vård till både "oss" och "dem", det finns så mycket sk*t att spara in på.
    Ett exempel är omhändertaganden av barn och ungdomar enlig LVU (Lagen om Vård av Unga).

År 2013 omhändertogs runt 30 000 barn och ungdomar med stöd av LVU. De som tar hand om dessa barn och ungdomar får givetvis ersättning, minst 3 849:-i omkostnadsersättning och 5 630:- i arvode, alltså minst ca 9 500:- per månad och barn. Är man jourhem får man mer; minst 12 632:- i arvode per månad och barn.
    Källa: www.familjehemmet.se/ersattning_familjehem.ph...

Är det ingen som kan tolka statistik?
    Om det hade omhändertagits 30 000 barn i Sverige per år skulle det finnas uppåt 300´familjehem i Sverige,
    Det är ungefär 5000 SOL eller LVU per år bland dessa finns alla frivilliga insatser, LVU, alla ensamkommande flyktingbarn samt alla ungdomar som istället för fängelse döms till ungdomsvård, unga mördare finns alltså bland de 30 000 som fick heldygnsinsats förra året precis som barn som utsatts för grova övergrepp av sina föräldrar i statistiken finns också de 2 barn vars föräldrar står inför rätta för att ha dödat deras kusin.

• Anonym (anonym)
    Lady Godiva skrev 2015-01-27 02:27:03 följande:
    Och så var det dags igen... Behöver jag påminna dig om vad SD sade i höstas?

" Riksdagsgruppen har idag fattat ett principiellt beslut om att Sverigedemokraterna kommer att agera för att försöka fälla varje regering som väljer att föra en ökad invandring och ge Miljöpartiet ett avgörande inflytande över svensk migrationspolitik."
    Mattias Karlsson
    Källa: sverigedemokraterna.se/sd-tanker-falla-regeri.../

Notera gärna att citatet är från SD:s egen hemsida, det är alltså ingen förvanskning eller direkt lögn från "gammelmedia" avsedd att misskreditera SD, som det brukar heta när någon SD:are sagt något mindre genomtänkt.

Det SD säger är att man avser förhindra att demokratiskt vada regeringar att genomföra den politik som väljarna röstat fram. Man säger också att man har för avsikt att blockera Miljöpartiet från inflytande. Lite lustigt att man säger det, det är ju ett ständigt gnäll om att SD inte får mer inflytande i rikspolitiken när "svenska folket röstade fram dem" (sedan när består svenska folket av 801178 invånare?! Det var så många som röstade på SD i valet 2014. Källa:www.val.se/val/val2014/slutresultat/R /rike/ ).

Det SD avsåg göra var knappast demokratiskt, så ni SD-vurmare ska nog inte anklaga de andra partierna för bristande demokratiskt agerande.

Man får ständigt bevis för vilka SD hycklare de är.

Jag är hemskt ledsen, naturligtvis görs inte alla omhändertaganden enligt LVU. Det var naturligtvis ingen avsiktlig lögn dock, jag blandade som du säger ihop begreppen lite och jag ber tusen gånger om ursäkt.  Skäms Jag glömde även nämna att ensamkommande flyktingbarn räknas in i den här statistiken, så alla som har heldygnsinsatser är inte omhändertagna.

Men det var som sagt inte min avsikt att ljuga, jag klantade mig...

Jag hade också fel i att det omhändertogs 30 000 barn (enligt SoL och LVU) år 2013 - det var drygt 32 000...

"År 2013 omhändertogs drygt 32 000 barn och ungdomar för att få vård utanför hemmet, i till exempel familjehem eller HVB-hem. Drygt tusen av dessa ungdomar placerades hos SiS. Medelåldern hos ungdomarna som placeras hos oss är drygt 16 år.

Majoriteten av de ungdomar som kommer till något av våra särskilda ungdomshem är omhändertagna enligt LVU (lag med särskilda bestämmelser om vård av unga). En liten andel har ansökt om frivillig vård enligt SoL (socialtjänstlagen)."
    Källa: www.stat-inst.se/om-sis/vard-av-unga-lvu/

Enligt advokatsamfundets tidning Advokaten omhändertogs ca 20 800 barn år 2011, av dem var 5 200 omhändertagna enligt LVU:

"En fjärdedel av alla omhändertaganden av barn i Sverige sker mot barnens och föräldrarnas vilja. Socialstyrelsens senaste rapport Barn och unga insatser 2012 visar att cirka 20 800 barn var omhändertagna i en så kallad heldygnsinsats den 1 november 2012. Av dessa hade 15 300 frivillig vård med stöd av socialtjänstlagen, SoL, 5 200 hade tvångsvård enligt LVU och knappt 300 blev omedelbart omhändertagna enligt LVU, vilket tillåts före lagprövningen i akuta lägen."

Källa: www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnum.../

Antalet omhändertaganden är inte alltid så många som runt 30 000, men de är många. För många, anser somliga. Att antalet familjehem inte är så många kan ha flera skäl; dels görs en del placeringar hos släktingar och dels placeras en hel del ungdomar på ungdomshem.

Och jo, Förvaltningsrätten går allt oftare på soc linje.

"Till bilden hör att tvånget allt oftare godkänns. Domstolen sa nej bara i fem fall i fjol. Det betyder i praktiken fler barn som faktiskt omhändertas.

Socialnämnderna är mer aktiva och ingriper med tvång. Antingen är utredningarna bättre eller så är problemen allvarligare, konstaterar lagman Ylva Johansson på förvaltningsrätten."
    Källa: www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/fl...

Nu handlade just detta stycke om Västernorrland, men situationen är enligt många advokater likadan i hela landet. Jag pratade med en psykolog som jobbar mycket med föräldrar vars barn omhändertagits enligt både SoL och LVU, och enligt honom har antalet omhändertaganden, i hela landet, ökat väldigt mycket de senaste åren. Detta beror enligt honom inte på att svenska föräldrar blivit "värre", utan på att socialnämnderna blivit bättre på att presentera sina ärenden i Förvaltningsrätten, de har helt enkelt "lärt sig" vad de ska trycka på, och hur, för att vinna i Förvaltningsrätten. Jag frågade ett par advokater som jobbar med LVU-ärenden om de delade hans uppfattning och det gjorde de.

Jag har naturligtvis ingen källa att bevisa detta påstående med, så man får ta det som man vill, men jag ville ändå nämna det. Jag tyckte det lät oerhört intressant, stämmer det så indikerar det ju att många omhändertaganden kanske egentligen inte är nödvändiga.

Men detta är ju väldigt OT, jag ber om ursäkt för att jag drar upp allt detta.

Statistik är den vetenskap som säger att om jag står med ena foten på enNormalt kan jag tolka statistik, jag gjorde dock en tabbe här. Ber som sagt om ursäkt för det. 

Det finns betydligt fler än 300 familjehem i Sverige - närmare bestämt ca 9000. Och det råder brist på dem.

"Idag finns det drygt 9000 familjehem i Sverige - men det borde vara betydligt fler."
    www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/article1...

Det är brist på familjehem i hela landet:
    www.expressen.se/kvallsposten/anmaler-akut-br.../
    www.svtplay.se/klipp/2107332/brist-pa-familje...
    www.skanskan.se/article/20131002/OPINION/1310...
    www.arbetarbladet.se/gastrikland/sandviken/br...
    www.arbetarbladet.se/allmant/stor-brist-pa-fa...

Siffran 30 000 är givetvis inte konstant år efter år, men det är många barn som omhändertas. Alla förblir ju inte placerade hela uppväxten, en del kommer hem till föräldrahemmet igen. Varje år fyller ett antal placerade barn 18 år, då upphör familjehemsplaceringen. Andra placeras hos släktingar eller i ungdomshem.  Men även om siffran skulle vara runt 30 000 per år (vilket den alltså inte är) skulle det inte betyda att det skulle behövas 30 000 nya familjehem varje år.

Siffran  30 000 betyder att en stor del av dessa barn får insatser år efter år det är alltså samma barn som får heldygnsinsatser år 2009, 2020, 2011, 2012, 2013 och 2014 en del av dessa är de unga som dömts till sluten ungdomsvård för brott de begått.
    Skulle det varit nya insatser på kring 30 000 skulle det efter 10 år innebära att 300 000 var omhändertagna.
  • Anonym (anonym)
    Lady Godiva skrev 2015-01-27 15:58:46 följande:
    Nu är väl konsekvens och logik inte de första orden som kommer för en när man tänker på SD...

Det är bara 20 år sedan det kryllade av nazister och skinnskallar i ledningen för SD, även om de kan ändra sig går det nog inte så fort.

Det är inte så värst länge sedan som SD:are satt och sjöng nazistiska kampsånger, det är inget man gör om man inte sympatiserar med nazistiska åsiketr.

Och man kastar ju bara ut gräsrötter som råkar försäga sig, det är ett spel för gallerierna, för att ge ett sken av att man blivit rumsrena. Jag tror inte på det ögonblick.

Exakt. Det borde vara allmänt känt att kvinnans njutning inte är nödvändig för barnavlande, det är bara mannen som måste få orgasm. Så de lär få precis lika många barn oavsett.

Så det gör inget om kvinnor bara känner obehag vid sex det blir bra relationer, bra psykisk hälsa om man inte när det finns möjlighet åtgärdar en stympad kropp? Det blir billigare med livlånga fysiska och psykiska besvär som påverkar familjeliv och arbetsliv än att laga något som är trasigt.
  • Anonym (anonym)
    Lady Godiva skrev 2015-01-27 16:05:10 följande:
    Jo, du har rätt. Jag tyckte det var fint när Fredrik Reinfeldt skröt om att Alliansen gjort människor friskare (sjukskrivningarna minskade). Klart att sjukskrivningarna blir färre när det blir svårare att sjukskriva sig. Men jag antar att det var resultatet som var det viktiga, inte orsakerna.

Svenskarna är inte friskare, man väljer att gå till jobbet fast man är sjuk, vilket är farligt både för kolleger (de riskerar att bli smittade) och den sjuke själv (man riskerar att bli ännu sämre).
    Antalet som försvunnit ur all statistik ökade när antalet sjukskrivna minskade nu ökar sjukskrivningarna kraftigt för psykisk ohälsa inte helt otänkbart att de som inte längre fick vara sjukskrivna för fysiska besvär fått psykisk ohälsa för att de tvingats arbeta trots fysisk sjukdom eller för att de pga. sin fysiska ohälsa varit arbetslösa och till slut hamnat med ersättning från socialen. 
  • Anonym (anonym)
    Lady Godiva skrev 2015-01-27 17:20:37 följande:

Där kom den. Jag är verklighetsfrånvänd. Jag vet inte vad jag pratar om. Soc är felfria, måna om allas väl och ve och gör alltid objektiva, rättvisa och oantastliga bedömningar. Och dristar man sig att säga att det faktiskt inte alltid ser ut så i verkligheten, ja då påstår man att "socialtjänsten springer och gladeligen omhändertar barn utan anledning stup i kvarten..." (det var ju ordagrant vad jag påstod...).

Sådana lysande argument kan man ju inte sätta emot, det är bara att erkänna att jag inte vet ett sk*t, alla de LVU-utredningar och - domar jag haft insyn i de senaste åren var nog kanske påhittade av någon annan foliehatt som helt verklighetsfrånvänt talar illa om vår perfekta socialtjänst.

Alla placeringar; SoL och LVU är naturligtvis också gratis och kostar inte alls samhället något.

Jag vet vad det betyder. Jag missade att det var ett ' där.

Nu är det ju tack och lov inte så att alla som omhändertas år 2009 fortsätter vara omhändertagna resten av livet. En del; inte många förvisso, kommer hem igen, andra blir myndiga. Men som sagt, jag vet inte ett sk*t om sådant här, jag är ju bara verklighetsfrånvänd.

.

Det finns exakt statistik över hur många barn som omhändertas enligt LVU och som får någon form av insats enligt SOL, det finns också statistik över vilken ålder barnen har, de flesta som omhändertas är över 12 år och där finns ofta orsaker eget beteende som missbruk, kriminalitet, olika former av psykisk ohälsa som föräldrarna inte klarar av dessutom utgör en stor andel av ensamkommande flyktingbarn som inte har släkt i Sverige där de kan placeras.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Upprörd) skrev 2015-01-21 17:41:29 följande:
    ""Den svenska sjukvården krisar och allt fler hinner dö i vårdköerna innan de ens får träffa sin stafettläkare.

Landstingen höjer samtidigt skatterna, i stället för att prioritera kärnverksamheten.  (Tidigare inlägg i ämnet).

Och det kan bli värre.

Nu ska det också satsas skattepengar på att återställa klitoris på könsstympade kvinnor. (SR)
    Det kan handla om 40 000 könsstympade kvinnor i Sverige (GT).

Om det kostar uppskattningsvis 100 000kr att återställa varje snipa i originalskick så kommer det att kosta oss skattebetalare ca 4 miljarder kr.

Lägg därtill det årliga inflödet av stympade snipor i massinvandringens spår. För könsstympning utförs fortfarande i primitiva kulturer för att minska kvinnans sexlust och för att öka mannens sexuella njutning.

Seden är så djupt rotad att invandrare som flytt för sina liv semestrar i sina hemländer för att där kunna könsstympa sina döttrar, eftersom det är olagligt i Sverige. (DN). (Fakta).

Frågan är varför svenska skattebetalare ska bekosta återställandet av dessa importerade kvinnors klitoris för att öka deras sexlust ? Problemet är inte att de föder för få barn -utan för många.

Det vore lönsammare för samhället att i stället satsa miljarderna på de svenska männens sexlust och förmåga så att vi får fler goda skattebetalare i stället för fler xxx(Läs mer).

Men Landstingen bekostar hellre klitorisoperationer och assisterad befruktning än subventionerar potensmedel som kan främja den svenska nativiteten.

Landstingens läkemedelsförmånsgrupp skriver att:
    Erektil dysfunktion måste betraktas som en sjukdom med relativ låg angelägenhetsgrad och att hälso- och sjukvården i dagens läge inte har tillräckliga resurser för att prioritera subvention av potensmedel.

Politik handlar om att prioritera rätt.

/Elfyma+""

varjager.wordpress.com/2015/01/21/klitorisope.../

Vad är det för makt de vill ha, att onanera?

Om män ser till att inte bli överviktiga så minskar behovet av potensmedel eftersom övervikt och fetma gör så att män får högre östrogennivåer än vad ska ha vilket leder till undanträngande av testosteron, dessutom ger de metabola sjukdomarna samt medicinering för dessa erektionsproblem.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Läsare) skrev 2015-01-30 03:32:01 följande:
    Och silikon, det ammas för mkt?
    Och sedan när ingår silikoninlägg i den skattefinansierade sjukvården förutom när det gäller bröst som amputerats bort pga. cancer.
  • Anonym (anonym)
    Förtryckt skrev 2015-01-30 16:48:16 följande:
    Jag vill inte vara med och betala för denna halvt onyttiga operation så länge som det finns svårt sjuka cancerpatienter som får avslag på sin sjukskrivning av Försäkringskassan med mottot att det går att jobba framför datorn trots att man mår fruktansvärt!!!
    Fast nu har ju inte försäkringskassans sjukskrivningsregler för cancersjuka ett endaste dugg med operationer för könsstympade att göra.
  • Anonym (anonym)
    Förtryckt skrev 2015-01-30 19:37:29 följande:
    Det är la för fan klart att det har. Bor du under en sten?
    Nekade sjukskrivningar har lika mycket eller lika lite med operationer för könsstympade som stora arenabyggen har med sjukskrivningar att göra eller allt som staten pumpat in i gruvor som kursat, dyra arbetsmarknadsåtgärder eller tunnelbygget genom Hallandsåsen.
Svar på tråden Klitorisoperation för könsstympade invandrare, vill du betala?