Lady Godiva skrev 2015-01-27 02:27:03 följande:
Och så var det dags igen... Behöver jag påminna dig om vad SD sade i höstas?
" Riksdagsgruppen har idag fattat ett principiellt beslut om att Sverigedemokraterna kommer att agera för att försöka fälla varje regering som väljer att föra en ökad invandring och ge Miljöpartiet ett avgörande inflytande över svensk migrationspolitik."
Mattias Karlsson
Källa:
sverigedemokraterna.se/sd-tanker-falla-regeri.../
Notera gärna att citatet är från SD:s egen hemsida, det är alltså ingen förvanskning eller direkt lögn från "gammelmedia" avsedd att misskreditera SD, som det brukar heta när någon SD:are sagt något mindre genomtänkt.
Det SD säger är att man avser förhindra att demokratiskt vada regeringar att genomföra den politik som väljarna röstat fram. Man säger också att man har för avsikt att blockera Miljöpartiet från inflytande. Lite lustigt att man säger det, det är ju ett ständigt gnäll om att SD inte får mer inflytande i rikspolitiken när "svenska folket röstade fram dem" (sedan när består svenska folket av 801178 invånare?! Det var så många som röstade på SD i valet 2014. Källa:
www.val.se/val/val2014/slutresultat/R /rike/ ).
Det SD avsåg göra var knappast demokratiskt, så ni SD-vurmare ska nog inte anklaga de andra partierna för bristande demokratiskt agerande.
Man får ständigt bevis för vilka SD hycklare de är.
Jag är hemskt ledsen, naturligtvis görs inte alla omhändertaganden enligt LVU. Det var naturligtvis ingen avsiktlig lögn dock, jag blandade som du säger ihop begreppen lite och jag ber tusen gånger om ursäkt.
Jag glömde även nämna att ensamkommande flyktingbarn räknas in i den här statistiken, så alla som har heldygnsinsatser är inte omhändertagna.
Men det var som sagt inte min avsikt att ljuga, jag klantade mig...
Jag hade också fel i att det omhändertogs 30 000 barn (enligt SoL och LVU) år 2013 - det var drygt 32 000...
"År 2013 omhändertogs drygt 32 000 barn och ungdomar för att få vård utanför hemmet, i till exempel familjehem eller HVB-hem. Drygt tusen av dessa ungdomar placerades hos SiS. Medelåldern hos ungdomarna som placeras hos oss är drygt 16 år.
Majoriteten av de ungdomar som kommer till något av våra särskilda ungdomshem är omhändertagna enligt LVU (lag med särskilda bestämmelser om vård av unga). En liten andel har ansökt om frivillig vård enligt SoL (socialtjänstlagen)."
Källa: www.stat-inst.se/om-sis/vard-av-unga-lvu/
Enligt advokatsamfundets tidning Advokaten omhändertogs ca 20 800 barn år 2011, av dem var 5 200 omhändertagna enligt LVU:
"En fjärdedel av alla omhändertaganden av barn i Sverige sker mot barnens och föräldrarnas vilja. Socialstyrelsens senaste rapport Barn och unga insatser 2012 visar att cirka 20 800 barn var omhändertagna i en så kallad heldygnsinsats den 1 november 2012. Av dessa hade 15 300 frivillig vård med stöd av socialtjänstlagen, SoL, 5 200 hade tvångsvård enligt LVU och knappt 300 blev omedelbart omhändertagna enligt LVU, vilket tillåts före lagprövningen i akuta lägen."
Källa: www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnum.../
Antalet omhändertaganden är inte alltid så många som runt 30 000, men de är många. För många, anser somliga. Att antalet familjehem inte är så många kan ha flera skäl; dels görs en del placeringar hos släktingar och dels placeras en hel del ungdomar på ungdomshem.
Och jo, Förvaltningsrätten går allt oftare på soc linje.
"Till bilden hör att tvånget allt oftare godkänns. Domstolen sa nej bara i fem fall i fjol. Det betyder i praktiken fler barn som faktiskt omhändertas.
Socialnämnderna är mer aktiva och ingriper med tvång. Antingen är utredningarna bättre eller så är problemen allvarligare, konstaterar lagman Ylva Johansson på förvaltningsrätten."
Källa:
www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/fl...
Nu handlade just detta stycke om Västernorrland, men situationen är enligt många advokater likadan i hela landet. Jag pratade med en psykolog som jobbar mycket med föräldrar vars barn omhändertagits enligt både SoL och LVU, och enligt honom har antalet omhändertaganden, i hela landet, ökat väldigt mycket de senaste åren. Detta beror enligt honom inte på att svenska föräldrar blivit "värre", utan på att socialnämnderna blivit bättre på att presentera sina ärenden i Förvaltningsrätten, de har helt enkelt "lärt sig" vad de ska trycka på, och hur, för att vinna i Förvaltningsrätten. Jag frågade ett par advokater som jobbar med LVU-ärenden om de delade hans uppfattning och det gjorde de.
Jag har naturligtvis ingen källa att bevisa detta påstående med, så man får ta det som man vill, men jag ville ändå nämna det. Jag tyckte det lät oerhört intressant, stämmer det så indikerar det ju att många omhändertaganden kanske egentligen inte är nödvändiga.
Men detta är ju väldigt OT, jag ber om ursäkt för att jag drar upp allt detta.
Statistik är den vetenskap som säger att om jag står med ena foten på enNormalt kan jag tolka statistik, jag gjorde dock en tabbe här. Ber som sagt om ursäkt för det.
Det finns betydligt fler än 300 familjehem i Sverige - närmare bestämt ca 9000. Och det råder brist på dem.
"Idag finns det drygt 9000 familjehem i Sverige - men det borde vara betydligt fler."
www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/article1...
Det är brist på familjehem i hela landet:
www.expressen.se/kvallsposten/anmaler-akut-br.../
www.svtplay.se/klipp/2107332/brist-pa-familje...
www.skanskan.se/article/20131002/OPINION/1310...
www.arbetarbladet.se/gastrikland/sandviken/br...www.arbetarbladet.se/allmant/stor-brist-pa-fa...
Siffran 30 000 är givetvis inte konstant år efter år, men det är många barn som omhändertas. Alla förblir ju inte placerade hela uppväxten, en del kommer hem till föräldrahemmet igen. Varje år fyller ett antal placerade barn 18 år, då upphör familjehemsplaceringen. Andra placeras hos släktingar eller i ungdomshem. Men även om siffran skulle vara runt 30 000 per år (vilket den alltså inte är) skulle det inte betyda att det skulle behövas 30 000 nya familjehem varje år.
Siffran 30 000 betyder att en stor del av dessa barn får insatser år efter år det är alltså samma barn som får heldygnsinsatser år 2009, 2020, 2011, 2012, 2013 och 2014 en del av dessa är de unga som dömts till sluten ungdomsvård för brott de begått.
Skulle det varit nya insatser på kring 30 000 skulle det efter 10 år innebära att 300 000 var omhändertagna.