• Molle1981

Vad är det bästa med mångkulturen soo fare?

Detta är väl de sakerna jag anser det mångkulturella experimentet har medfört i Sverige. Tror nog vi hade haft pizza ändå men, det brukar ofta daltas om att hade vi inte haft denna invandring, så hade vi varken haft Pizza eller Zlatan ;)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är det bästa med mångkulturen soo fare?
  • ölburk2
    Molle1981 skrev 2015-01-11 11:18:15 följande:
    Vad är det för snack. Den svenska befolkning har levt här länge. Visst att Sverige har haft en kraftig invandring sedan mitten av 90-talet där vi har ökat med runt 1,7 miljoner invandrare, fram till idag. Men Sverige var före 70-80 talet ett väldigt slutet land. Och har inte haft så stor invandring. Även om ni samer kanske har flyttat runt, för de bästa renmarkerna, men det är ngt ni samer alltid har gjort antar jag och har inget med resten och Sverige att göra.

Så ja det finns en svensk kultur och du har helt rätt den präglas av kristendomen, som de flesta andra länder i västEuropa gör.
    Same har i det här fallet helt rätt, du får nog allt gå tillbaka till det du fick lära dig på historielektionerna i skolan, så kommer du att se att utan invandrare så hade Sverige inte ens kunnat fungera under/efter stormaktstiden.., krigen hade helt enkelt gjort slut på de svenska männen i arbetsför ålder, ja inte ens krigandet fungerade utan de avlönade legoknektarna från andra länder..
    Så idag är de flesta av oss svenskar, en produkt av folk från många andra länder å kulturer. 
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Molle1981
    nihka skrev 2015-01-11 17:31:12 följande:
    Förvrängningar av sanningen? Hur kan du helt bortse från delar av det SD kommer med och tro att de bitar du råkar gillar är de enda som kommer att gälla?

Nationalister vill inte ha NÅGRA microsamhällen och INGA avvikande kulturyttringar. Allt som inte stödjer likriktning ses som ett hot om splittring. Att ha minoritesfolk inom den egna nationen är inte förenligt med ett nationalsitiskt synsätt. Men nu står det så i svensk lag att vi har 5 minoritetsgrupper och BS vet inte vilken fot han ska stå på. En fot är ju den nationalistiska, den andre är svensk lagstiftning som iofs kan ändras på sikt.

Du är ju enögd. Se bara på din trådstart.
    Om man ser helheten i det BS sa så handlade det om att om Sverige får för många olika microsamhällen som tex stora delar av Malmö. Angered i Gbg, delar av Södertälje och jag kan fortsätta, utanförskapsområdena där polis ogärna går in, där brandkår vägra att åka in utan tungt polisskydd ökar ständigt. Det gemensamma med dessa områden är att de som bor där inte ser sig som svenskar och jag ger dem inte skulden, inte invandrarnas fel att det gått som det gått, enbart våra kära folkvalda och som enligt dig ska fortsätta på samma spår, gärna öppna upp gränserna lite mer för dem som egentligen inte har det behovet av skydd som det ofta framställs i media (då de kallas flyktingar, vilket väldigt få av dem egentligen är). Detta ska gärna med tas från biståndet så vi kan hjälpa ännu färre där hjälpen verkligen behövs, men istället fick UNHCF göra sin första historiska insamling bland vanligt folk, när pengar saknandes innan jul, till de främsta förnödenheterna såsom mat och akutvård. Detta då bistånden minkar speciellt från Sverige, som istället vill hjälpa några få på hemmaplan istället för väldigt många fler där det verkligen behövs.

Men tillbaka till ämnet. Om allt fler invånare inte känner sig som svenskar och en del av samhället, blir till slut splittringen för stor och landet slits istället sönder inifrån. Ett exempel på det är forna jugoslaven eller andra delar där det bryter ut oroligheter och inbördeskrig.

Förväntar mig inte att du ska förstå det här, för du verkar inte så öppen för att öppna ögonen än, eller så tillhör du den obotliga vänstern, då är det ingen mening då du ändå aldrig kommer förstå detta, då vi förmodligen har helt skillda världsbilder.
  • Molle1981
    ölburk2 skrev 2015-01-11 21:29:58 följande:
    Same har i det här fallet helt rätt, du får nog allt gå tillbaka till det du fick lära dig på historielektionerna i skolan, så kommer du att se att utan invandrare så hade Sverige inte ens kunnat fungera under/efter stormaktstiden.., krigen hade helt enkelt gjort slut på de svenska männen i arbetsför ålder, ja inte ens krigandet fungerade utan de avlönade legoknektarna från andra länder..
    Så idag är de flesta av oss svenskar, en produkt av folk från många andra länder å kulturer. 
    Pratar du om medeltiden nu ölburken?
  • Molle1981
    Kjell2 skrev 2015-01-11 19:16:57 följande:
    Verkstad. Då vi är flera tusen anställda bara i Sverige finns det säker FAS 3 och liknande någonstans. På den avdelning om ca 450 personer där jag jobbar känner jag inte till någon.

En tjej från Syrien blev för ett tag sen befordrad och chef för en avdelning i USA så där är vi inte överens.

Högutbildad invandring förekommer helt klart. Några jobbar hos oss.
    Klart det förekommer. Men du måste förstå att helt outbildat folk som inte ens har läst grundskola och är mer eller mindre analfabeter aldrig kommer få ett framskjutet jobb om ens något jobb i Sverige i huvudtaget.

Det är främst dessa människor som och har invandrat till Sverige de senaste åren.

• ölburk2
    Aniiee skrev 2015-01-11 19:02:00 följande:
    Vilket snävt perspektiv du har. 1300-talet var rena guldåldern för invandring i sverige. Stockholm nästan tredubblades i och med invandringen då. Stockholm hade på 13-14- och 1500-talen en nettoförlust i invånarantal om man räknar bort invandringen. STOR sådan. Fler barn, gamla och födande dog än det fanns överlevande småbarn varje år.  Stockholm hade sannolikt varit ett antal byhålor på svåråtkomliga holmar om det inte var för invandringen.

Andra intressanta invandrarvågar som har gjort sverige till det land det var på 80-talet (om vi nu ska stanna historien där) är 1600-talets invandring av valoner och savolaxfinnar, 1700-talets invandring av judar och fransmän och 1800-talets italienare och skottar.

Men visst. De är ju inte från mellanöstern........ invandrare är kanske bara invandrare när de inte är välkomna, eller?
    Precis, å med tanke på att 1,3 miljoner svenskar lämnade Sverige från mitten på 1800-talet till 1930, så kan vi tacka invandringen för att Sverige inte helt blivit utarmat på folk.
    Från 1930 å fram till nutid har invandringen alltid varit större än utvandringen, tack-o-lov, utan den hade inte kapitalismens pyramidspel fungerat, som bekant bygger den på att det alltid finns tillväxt, nåt som i sin tur kräver att befolkningen ökar.

Med det sagt, inget ont om kapitalismen, det finns eg inget alternativ till den just nu, men såklart kommer den att som allt annat, att haverera å ersättas med nåt annat.
    Svårt att sia om vad, det ligger ännu för långt bort för att kunna annat än att spekulera kring.., kanske så långt bort att vi människor har genetiskt förändrats, å inte längre drivs av girighet, avundsjuka å hämdlystnad..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Digestive
    Molle1981 skrev 2015-01-11 21:16:41 följande:

Jag ska inte behöva vara din mamma. Bara att söka efter själv, det är så man får veta på något, inte genom att läsa aftonbladet eller annat förvriden media.

Jo du får både visst rätt till både jobbcoach och nystartsjobb och allt var det nu heter, från dag som arbetsökande med invandrarbakgrund. har själv fått det slängt i nyllet av handledare på arbetsförmedlingen, lika så har andra jag känner. Invandrare kvoteras in och särbehandlas positivt på många områden i vårt samhälle. Men ingen ide att diskutera detta med dig, då du aldrig kommer tror något sånt. Då ditt godtrogna hjärta, klart tror på att det inte finns några sådana fördelar som invandare i Sverige.

Till och med invandrare som är brottsdömda får tydlig fördel, detta hände senast nu i höstas när brandkåren syd kvoterade in en tidigare våldtäcksdömd invandare i kåren, även om han inte var lika lämpad som hans medsökande. Gick så långt så att brandväsendet syd fick stänga ner sin facebook sida. Då det av misstag läckte ut.

Ett debattforum kanske inte passar den som enbart vill häva ur sig saker utan att hänvisa till källor vid förfrågan.

Aktuellt påstående ligger inte heller inbakat i något slags allmänt kunskapsämne som kan verifieras via allmänbildning.

Med andra ord så ljuger du troligen och därmed sparkar bort bevisbördan med all kraft.
  • IsDimma

Något annat. Jag får godare mat på jobbet. Jobbar på förskola och där serveras inte längre fläsk. Det innebär att jag får godare korv, mer vegetarisk mat också. Mums.

Plus att jag fått lära mig så mycket om kulturer jag annars bara skulle på sin höjd läst om i skolan.

• Klotjohan
    Molle1981 skrev 2015-01-11 21:39:52 följande:
    Klart det förekommer. Men du måste förstå att helt outbildat folk som inte ens har läst grundskola och är mer eller mindre analfabeter aldrig kommer få ett framskjutet jobb om ens något jobb i Sverige i huvudtaget.

Det är främst dessa människor som och har invandrat till Sverige de senaste åren.
    Jag känner ganska många infödda svenskar både släkt och bekanta som slutade skolan efter ett ofullständig högstadietid och började jobba. Inget livsval jag på något vis vill rekommendera men till skillnad från dom som har ofullständig skola pga krig och samhällskollaps tycker jag det är väldigt motsägelsefullt att dom som växer upp i ett land med fri utbildning inte bryr sig mer själva?

Jag har haft en del "låglönejobb" i olika serviceyrken och det finns branscher som bärs upp av studenter och invandrare som i princip är de enda som tycker det är oki att ta dessa deltidsjobb med taskig lön. Så konstigt nog behövs även en andel personer som är beredda att ta dessa jobb och som inte kan konkurrera om de mer kvalificerade. 
  • Digestive
    ölburk2 skrev 2015-01-11 21:40:42 följande:

Precis, å med tanke på att 1,3 miljoner svenskar lämnade Sverige från mitten på 1800-talet till 1930, så kan vi tacka invandringen för att Sverige inte helt blivit utarmat på folk.

Från 1930 å fram till nutid har invandringen alltid varit större än utvandringen, tack-o-lov, utan den hade inte kapitalismens pyramidspel fungerat, som bekant bygger den på att det alltid finns tillväxt, nåt som i sin tur kräver att befolkningen ökar.

Med det sagt, inget ont om kapitalismen, det finns eg inget alternativ till den just nu, men såklart kommer den att som allt annat, att haverera å ersättas med nåt annat.

Svårt att sia om vad, det ligger ännu för långt bort för att kunna annat än att spekulera kring.., kanske så långt bort att vi människor har genetiskt förändrats, å inte längre drivs av girighet, avundsjuka å hämdlystnad..

Precis! Det ekonomiska systemet kräver ständig folktillväxt så länge som människor behövs för att ständigt stimulera upp den ekonomiska tillväxten.

Folk verkar inte förstå, att i det här systemet så krävs det en ständig tillväxt - för att BARA få behålla en JÄMN standard! En stillastående tillväxt betyder början på slutet om det inte vänder och en dal i tillväxten kan många gånger föredras framför detta dödsläge.
  • FDFMGA
    Molle1981 skrev 2015-01-11 21:16:41 följande:
    Till och med invandrare som är brottsdömda får tydlig fördel, detta hände senast nu i höstas när brandkåren syd kvoterade in en tidigare våldtäcksdömd invandare i kåren, även om han inte var lika lämpad som hans medsökande. Gick så långt så att brandväsendet syd fick stänga ner sin facebook sida. Då det av misstag läckte ut.
    Är det personen som dömdes till två månaders fängelse för rån och som 11 år senare fick anställning som brandman på Räddningstjänst Syd du refererar till som en våldtäktsdömd invandrare?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Vad är det bästa med mångkulturen soo fare?