• Molle1981

Vad är det bästa med mångkulturen soo fare?

Detta är väl de sakerna jag anser det mångkulturella experimentet har medfört i Sverige. Tror nog vi hade haft pizza ändå men, det brukar ofta daltas om att hade vi inte haft denna invandring, så hade vi varken haft Pizza eller Zlatan ;)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är det bästa med mångkulturen soo fare?
  • Aniiee
    Molle1981 skrev 2015-01-11 11:18:15 följande:
    Vad är det för snack. Den svenska befolkning har levt här länge. Visst att Sverige har haft en kraftig invandring sedan mitten av 90-talet där vi har ökat med runt 1,7 miljoner invandrare, fram till idag. Men Sverige var före 70-80 talet ett väldigt slutet land. Och har inte haft så stor invandring. Även om ni samer kanske har flyttat runt, för de bästa renmarkerna, men det är ngt ni samer alltid har gjort antar jag och har inget med resten och Sverige att göra.

Så ja det finns en svensk kultur och du har helt rätt den präglas av kristendomen, som de flesta andra länder i västEuropa gör.
    Vilket snävt perspektiv du har. 1300-talet var rena guldåldern för invandring i sverige. Stockholm nästan tredubblades i och med invandringen då. Stockholm hade på 13-14- och 1500-talen en nettoförlust i invånarantal om man räknar bort invandringen. STOR sådan. Fler barn, gamla och födande dog än det fanns överlevande småbarn varje år.  Stockholm hade sannolikt varit ett antal byhålor på svåråtkomliga holmar om det inte var för invandringen.

Andra intressanta invandrarvågar som har gjort sverige till det land det var på 80-talet (om vi nu ska stanna historien där) är 1600-talets invandring av valoner och savolaxfinnar, 1700-talets invandring av judar och fransmän och 1800-talets italienare och skottar.

Men visst. De är ju inte från mellanöstern........ invandrare är kanske bara invandrare när de inte är välkomna, eller?
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Kjell2
    Anonym (Hej) skrev 2015-01-11 13:47:41 följande:
    Hej! Var i från kommer era välutbildade arbetare?Kvalificerad Arbetskraftsinvandring är väl inte så många emot! Sedan om det är någon större vinst för Sverige att ni får några medarbetare, samtidigt som det kommer tusentals som vi ska försörja. Det tror iaf jag,att det är väldigt tveksamt.
    I huvudsak inte via arbetkraftsinvandring utan flyktingar, anhöriginvandring och sen andra generationen. En stor grupp från Balkan, ett gäng från mellanösterna, latinamerika, afrika,  En del utbildade i sitt fd land och en del i Sverige.
  • Kjell2
    Molle1981 skrev 2015-01-11 16:15:42 följande:
    Jag vet inte vilken bransch du jobbar i. Fas 3 och lönebidrag är vanligast förekommande i yrken inom handel, restaurang  och i tillverkningsindustrin. Självklart är högutbildad invandring bra för Sverige, men det är inte den invandringen Sverige har. Vi kan väl vara överrens om att det knappast är några med somalisk eller syrisk invandrarbakgrund som fått ett av de mest framstående jobben hos er, även om det såklart kan finnas undantag. 
    Verkstad. Då vi är flera tusen anställda bara i Sverige finns det säker FAS 3 och liknande någonstans. På den avdelning om ca 450 personer där jag jobbar känner jag inte till någon.

En tjej från Syrien blev för ett tag sen befordrad och chef för en avdelning i USA så där är vi inte överens.

Högutbildad invandring förekommer helt klart. Några jobbar hos oss.
  • Digestive
    Aniiee skrev 2015-01-11 19:02:00 följande:

Vilket snävt perspektiv du har. 1300-talet var rena guldåldern för invandring i sverige. Stockholm nästan tredubblades i och med invandringen då. Stockholm hade på 13-14- och 1500-talen en nettoförlust i invånarantal om man räknar bort invandringen. STOR sådan. Fler barn, gamla och födande dog än det fanns överlevande småbarn varje år.  Stockholm hade sannolikt varit ett antal byhålor på svåråtkomliga holmar om det inte var för invandringen.

Andra intressanta invandrarvågar som har gjort sverige till det land det var på 80-talet (om vi nu ska stanna historien där) är 1600-talets invandring av valoner och savolaxfinnar, 1700-talets invandring av judar och fransmän och 1800-talets italienare och skottar.

Men visst. De är ju inte från mellanöstern........ invandrare är kanske bara invandrare när de inte är välkomna, eller?

Mycket tuffare att bilda sig en helt egen uppfattning, sådär individualistiskt fräckt och coolt.

Varför hålla sig till dammig historia när man kan hitta något nytt och fräscht?

Den aktiva immigrationstrenden har pågått sedan 60-talet och motiverades av exakt samma orsaker som farhåforna som beskrevs - befolkningen stagnerade i antal och oroväckande kraftigt, vilket inte håller i det ekonomiska systemet varken då eller idag (än mindre idag, faktiskt).

Vill man försätta Sverige i en sits där befolknongen stagnerar kraftigt - vilket skulle inträffa om vi hux-flux sänkte den största befolkningsökningen med 90% - så kommer det till ettvrpis som omöjligt kan mättas med något som besparningar (skuldbergen kör över länder utan stabil tillväxt, skapas inte nya pengar (läs: ett överskott av pengar) att betala skulderna med så får pengar som behövs användas till detta istället).

Kanske värt sitt pris men då får allt svensken inse att det finns ett pris att betala också, för att då få en homogenare kultur eller vad man nu vill uppnå för tjosan med det hela.

Säga vad man vill om dagens nationalister men national- och makroekonomi kan inte ses som den starkaste grenen. Problemet med en befolkning som stagnerar i antal ligger liksom på en lekmans nivå, en ren självklarhet som förklarar sig själv genom blott frågor som; hur många nya bostäder, företag och matvaror (et cetera) behövs det i ett land med en befolkning som stagnerar i antal?

Man undrar hur de insatta nationalisterna faktiskt föreställer sig scenariot, kanske ska en inhemsk marknad som idag utgör 50% av tillväxten kompenseras med export eller något annat sagolikt.

Nej, nationalisternas mål har en väldigt dyr prislapp och den som tror att besparningar på något vis kan mätta den prislappen, har inte riktigt förstått vad priset består utav - en fallerande tillväxt som i exempelvis grannländerna Finland och Danmark, länder som inte längre planerar utveckling utan i vilken ordning och omfattning man ska avveckla och kompromissa med hela samhället.

Hur Finland och Danmark kommer att drabbas utav nästa finanskris (som förväntas komma 2016-2018) återstår att se, när de inte ens har lyckats återhämta sig sedan 2008.

Så ser priset med ett stagnerande befolkningsantal ut, en svensk självklarhet redan 1960 och tidigare.
  • Anonym (Same)
    VPK skrev 2015-01-11 10:19:30 följande:
    Då gäller det ju alla länder? Finns inga fransmän, inga britter etc etc..
    Sett ur ett rent historiskt perspektiv så har du rätt, det kan ingen förneka.
  • Aniiee
    Anonym (Same) skrev 2015-01-11 20:29:53 följande:
    Sett ur ett rent historiskt perspektiv så har du rätt, det kan ingen förneka.
    Vore väl något land söder om sahara, då..... vilket mins jag dock inte på rak arm.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • ölburk2
    KillBill skrev 2015-01-10 22:56:21 följande:

Många av LKAB:s och Vattenfalls anläggningar ligger i samernas tidigare bosättningsområden så frågan är vem som tjänar pengar på vem?

Ja å det blir alltid lika fel när vi i västvärlden hävdar vår rätt, tar vi hela den amerikanska kontinenten så är den idag till 100% styrd av invandrare från Europa, ändå hävdar många där att det är deras land.., samma sak med Australien, vilket får mig att tänka på:

">

Beds Are Burning
    Midnight Oil

Out where the river broke
    The bloodwood and the desert oak
    Holden wrecks and boiling diesels
    Steam in forty five degrees

The time has come
    To say fair's fair
    To pay the rent
    To pay our share

The time has come
    A fact's a fact
    It belongs to them
    Let's give it back

How can we dance when our earth is turning
    How do we sleep while our beds are burning
    Four wheels scare the cockatoos
    From Kintore East to Yuendemu
    The western desert lives and breathes
    In forty five degrees
    Songwriters: ROTSEY, MARTIN / GIFFORD, PETER / HIRST, ROBERT / MOGINIE, JAMES / GARRETT, PETER
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • nihka
    VPK skrev 2015-01-11 18:18:37 följande:

Efterlyst är ju positivt, de har ju kunnat sända i 25 år nästan, Hade inte funkat utan mångkulturismen. 

"Alla stora kriminalfall i Sveriges moderna historia har passerat revy i "Efterlyst". Militärligan, Gubbligan, Lasermannen, Hagamannen i Umeå, Farstamannen, många Quickfall, Malinmordet i Göteborg, Pernillamordet i Falun, Helenemordet i Hörby, Kevinmordet i Arvika. Listan kan göras mycket längre.

- Det jobbigaste under min tid är Englamordet och barnamorden i Arboga. Jag kommer alltid att minnas dem. Vi rapporterade intensivt om dem, säger Jenny Gourman Strid, mångårig reporter på "Efterlyst" och nu sista programledaren tillsammans med Robert Aschberg."

Verkar inte riktigt som de du tänker på figurerar på det sättet du tänker dig.

• Molle1981
    nihka skrev 2015-01-11 12:31:59 följande:
    Nu talar du om något annat och fortfarande inget belägg för ditt påstående
    "stor arbetslöshet   den består till mesta av okvalificerade invandrare från 3-världen."

Vi har haft två somalier på vad du kallar "arbetsbidrag" på vårt jobb. Båda ersatte ingen och ersattes av ingen. De utgjorde en plusresurs en tid.
    Jag ska inte behöva vara din mamma. Bara att söka efter själv, det är så man får veta på något, inte genom att läsa aftonbladet eller annat förvriden media.

Jo du får både visst rätt till både jobbcoach och nystartsjobb och allt var det nu heter, från dag som arbetsökande med invandrarbakgrund. har själv fått det slängt i nyllet av handledare på arbetsförmedlingen, lika så har andra jag känner. Invandrare kvoteras in och särbehandlas positivt på många områden i vårt samhälle. Men ingen ide att diskutera detta med dig, då du aldrig kommer tror något sånt. Då ditt godtrogna hjärta, klart tror på att det inte finns några sådana fördelar som invandare i Sverige.

Till och med invandrare som är brottsdömda får tydlig fördel, detta hände senast nu i höstas när brandkåren syd kvoterade in en tidigare våldtäcksdömd invandare i kåren, även om han inte var lika lämpad som hans medsökande. Gick så långt så att brandväsendet syd fick stänga ner sin facebook sida. Då det av misstag läckte ut.
  • Anonym (Same)
    kenneth768768 skrev 2015-01-11 11:10:29 följande:
    Men även jag skojade lite:) men det är lite olikheter ändock. Ingen integrationspolitik, verkar ju gått bra ändå, men jag läste i ngn annan tråd att man måste kunna prata samiska? Språktest är ju ngt som folkpartiet tar upp då och då. Kanske finns fler likheter och skillnader mellan den samiska situationen och den svenska situationen, om man skulle fundera.
    Måste kunna prata samiska vet jag inte, men att kunna sitt folks eller ett språk som det går att göra sig förstådd på, det är en nödvändighet för alla, men läs gärna här: http://www.samer.se/1216

Folkpartiet, det var en gång i tiden ett liberalt parti att ta på allvar, nu är det desvärre inte mycket kvar av den liberalismen.

Att permanent boende bör kunna svenska hållar jag med om, men är det någon som hört att amerikaner eller andra engelsktalande krävts på goda kunskaper i svenska språket, för att få bosätta sig i Sverige?
Svar på tråden Vad är det bästa med mångkulturen soo fare?