Molle1981 skrev 2015-02-07 01:11:43 följande:
Jag tycker också synd om de människor som får uppleva krig och elände. och är också för att vi ska ha ett bra asylmotagande för människor som flyr. Dock så fungerar inte detta i Sverige just nu. Den anstormingen vi har nu av invandrare, (inte alla som tar sig het på fel grunder, men väldigt många), är för stor för vårt lilla land och befolkning att hantera på många områden. Som en liten jämförelse så tar Sverige emot fler invandrare än Tyskland som ofta lyfts fram i debatten som den stora humanitära stormakten. Tyskland har tagit emot näst mest syrier efter Sverige, men är även 10 gånger så stort land som Sverige, sett till befolkning. Räkna man ut hur många Tyskland tar emot per invånare, så tar Sverige emot 10 ggr så många. Något är lite fel här och hur kan någon som Reinfelds säga att det är dags att öppna våra hjärtan, när de redan är vidöppna?
Skillnaden mellan dig och mig kan utåt sett vara hårfin. Jag håller med om att något är fel och nej, Sverige kan inte hantera alla flyktingar som strömmar in i Europa. Men det hela handlar inte om ifall det är Sverige eller Tyskland (ironiskt nog) som är det bästa humanitära landet eller ej när det gäller denna fråga.
Redan innan krisen i mellanöstern bröt ut så hade vi redan en havererad bostadsmarknad, brister inom sjukvården, ouppdaterade trygghetssystem, osv...
Det viktiga att tänka på här är att det är inte flyktingarna i sig som är det egentliga problemet. Det hela är en fördelningsfråga, inte enbart inom vårt land, men även inom EU och övriga närområden runtom mellanöstern.
Jag är på din sida till 100% om att övriga EU-länder ska ta sitt ansvar, på samma sätt som Sverige och Tyskland visar, men verkligheten är den att det är för mycket snack om ansvar och för liten verkstad inom de flesta övriga länder som skyller ifrån sig på ekonomiska problem osv...
Det är lätt att kräva ansvar, det är ännu lättare att skylla ifrån sig, men det är de som egentligen tar det största ansvaret som Turkiet, Jordanien, mfl i närområdet som inte ens nämns i diskussionen. Det tycker jag att man bör göra för att kunna skapa sig en nyanserad bild utav omfattningen utav den katastrof som egentligen utspelar sig där borta.