Molle1981 skrev 2015-02-05 13:09:02 följande:
Kanske dags för dig att öppna ögonen, lyfta blicken bortom Aftonbladet och Metro. Vi har ett enormt asylbedrägeri i Sverige idag. Säger inte att det är syriernas fel, jag hade gjort likadant, alla vill ju få det bättre. Och hade vi haft oändligt med pengar, jobb och bostäder så hade jag inte haft något mot det. Sedan finns det klart säkert några riktiga flyktingar bland dessa människor, men de flesta riktiga flyktingar har inte råd att ta sig ända hit. Iallafall inte med privatjet och taxi eller för den delen av människosmugglare. Du ska inte vara så blåögd och godtycklig, du kan vara human för det, precis som jag.
Vi kan vända på det hela istället och ersätta syrierna med "etniska svenskar" och använda samma retorik, som redan har visat sig vara framgångsrik mellan 2006 - 2014.
Det du säger, egentligen, är att samhället är belastat utav en större andel människor som helt eller delvis har valt att leva i vårt samhälle genom att utnuttja trygghetssystemen som ska finnas till för de få som egentligen behöver det som mest. Detta måste vi komma åt genom att ställa högre krav, urholka trygghetssystemen, och sätta ett bäst före datum på samtliga människor, allt för att dessa ska känna sig mer motiverade att komma ut i arbetslivet fortast möjligt igen.
Detta synsätt leder givetvis till att samtliga blir misstänkta och ska jagas med blåslampa, trots att dessa rötägg som beskrivs så utförligt, enbart är en minoritet i det stora hela. Detta var ju inte den ursprungliga tanken...
Jag vet inte vad just du tycker men jag tycker att det är rimligt att samhället kan stötta människor som har haft oturen att hamna i kläm av olika anledningar (de flesta är skäliga) och gör det möjligt för dessa att ta nya krafter under en omställningsperiod ifrån arbetslös till arbetsför. Om man drar undan mattan för dessa så har
alla desto mer att förlora i slutändan. Detta gäller sjukskrivna, pensionärer, arbetslösa, flyktingar mfl...