• Molle1981

Vad är det bästa med mångkulturen soo fare?

Detta är väl de sakerna jag anser det mångkulturella experimentet har medfört i Sverige. Tror nog vi hade haft pizza ändå men, det brukar ofta daltas om att hade vi inte haft denna invandring, så hade vi varken haft Pizza eller Zlatan ;)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är det bästa med mångkulturen soo fare?
  • nihka
    Anonym (Anna) skrev 2015-01-10 20:10:04 följande:
    Varför är du ALLTID så satans otrevlig?
    Inte ALLTID. Bara i respons till satans otrevliga uttalanden.
  • FDFMGA

Det bästa för mig personligen. Ja, det är nog tveklöst alla de människor jag aldrig annars skulle ha fått möta, på jobbet och i privatlivet.

Sverige skulle ha varit ett fattigt land i många bemärkelser utan invandringen.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • kenneth768768
    Anonym (Same) skrev 2015-01-11 08:59:03 följande:

landsgränser

Satir är inte så lätt att göra begripligt i skrift...

Vad jag försöker få folk att förstå, är att rätten att kalla sig svensk, hävda det svenska, bevara svenska traditioner m.m, inte tillhör någon speciell, allra minst SD-folket.

Sverige idag är ett folk bestående av olika grad av invandrare, och med det i tanke, så har Sverige idag inte mycket som kan kallas svenskt kvar, det mesta har invandringen eller religionerna fört med sig hit.

Vad gäller samerna, så har det alltid varit öppna gränser, eftersom renskötseln kräver stora ytor och ofta/alltid har gått över det som i nutid är våra landsgränser.

Man skulle helt enkelt kunna säga, att vi historiskt sett gjort vad många invandrare gör idag, begett sig till plater där det går att finna sin försörjning.

Men även jag skojade lite:) men det är lite olikheter ändock. Ingen integrationspolitik, verkar ju gått bra ändå, men jag läste i ngn annan tråd att man måste kunna prata samiska? Språktest är ju ngt som folkpartiet tar upp då och då. Kanske finns fler likheter och skillnader mellan den samiska situationen och den svenska situationen, om man skulle fundera.
  • Molle1981
    KillBill skrev 2015-01-10 22:45:48 följande:

Molle1981, jag tror att du är tillräckligt intelligent att förstå var skon klämmer. Problemet är att Sverigedemokrater såsom Björn Söder och Gert här i tråden inte anser att samer (de samer som önskar att vara svenskar) är svenskar. Detta är inget annat än skamligt.

Det är också en ren förvridning av media. Var inte så Björn söder menade när han intervjuades av DN tror jag det var. Söder var i tv dagen efter och försökte förklara vad han sagt även om det politiskt styrande SVT försökte göra allt de kunde för att försvåra situationen för Söder. Det söder hade sagt var mer att b.la Samer och Judar som bor i Sverige inte ser sig som svenska men de som gör får självklart göra det, men de brukar helt släppa sin gamla kultur och annans den typiska svenska kulturen. Kontexten var tagen i ett djupare sammanhang där Björn söder bekymrade sig för att Sverige med takt av den stora invandringen skulle skapa små microsamhällen som på sikt kan bli ett problem för nationen. Vilket jag fullständigt håller med om. Tror detta var relaterat till deras motion om medborgarskapet som också helt har missuppfattats eller mer med mening vinklats på ett fientligt sätt av media för att ge SD dålig dager. Men är man medveten och ta reda på vad som verkligen är sagt och inte, så upptäcker man väldigt snabbt vilket fulspel och försök till förvrängningar av sanningen som media lobbar med.
  • Molle1981
    Anonym (Same) skrev 2015-01-11 08:59:03 följande:

landsgränser

Satir är inte så lätt att göra begripligt i skrift...

Vad jag försöker få folk att förstå, är att rätten att kalla sig svensk, hävda det svenska, bevara svenska traditioner m.m, inte tillhör någon speciell, allra minst SD-folket.

Sverige idag är ett folk bestående av olika grad av invandrare, och med det i tanke, så har Sverige idag inte mycket som kan kallas svenskt kvar, det mesta har invandringen eller religionerna fört med sig hit.

Vad gäller samerna, så har det alltid varit öppna gränser, eftersom renskötseln kräver stora ytor och ofta/alltid har gått över det som i nutid är våra landsgränser.

Man skulle helt enkelt kunna säga, att vi historiskt sett gjort vad många invandrare gör idag, begett sig till plater där det går att finna sin försörjning.

Vad är det för snack. Den svenska befolkning har levt här länge. Visst att Sverige har haft en kraftig invandring sedan mitten av 90-talet där vi har ökat med runt 1,7 miljoner invandrare, fram till idag. Men Sverige var före 70-80 talet ett väldigt slutet land. Och har inte haft så stor invandring. Även om ni samer kanske har flyttat runt, för de bästa renmarkerna, men det är ngt ni samer alltid har gjort antar jag och har inget med resten och Sverige att göra.

Så ja det finns en svensk kultur och du har helt rätt den präglas av kristendomen, som de flesta andra länder i västEuropa gör.
  • Kjell2
    Molle1981 skrev 2014-12-27 01:29:02 följande:

Detta är väl de sakerna jag anser det mångkulturella experimentet har medfört i Sverige. Tror nog vi hade haft pizza ändå men, det brukar ofta daltas om att hade vi inte haft denna invandring, så hade vi varken haft Pizza eller Zlatan ;)

På det personliga planet, min fru.
    Sen skulle nog den stora svenska industri jag jobbar på inte vara så pass framgångsrik och stor här i Sverige om vi inte kunnat fylla upp med en massa kvalificerad arbetskraft från utlandet genom åren. Vi lider fortfarande  av att det är svårt att rekrytera.
  • Molle1981
    FDFMGA skrev 2015-01-11 10:33:14 följande:

Det bästa för mig personligen. Ja, det är nog tveklöst alla de människor jag aldrig annars skulle ha fått möta, på jobbet och i privatlivet.

Sverige skulle ha varit ett fattigt land i många bemärkelser utan invandringen.

Och på vad grundar du det på? Syftar du på kultur eller finansiellt?
  • Molle1981
    Kjell2 skrev 2015-01-11 11:20:20 följande:

På det personliga planet, min fru.

Sen skulle nog den stora svenska industri jag jobbar på inte vara så pass framgångsrik och stor här i Sverige om vi inte kunnat fylla upp med en massa kvalificerad arbetskraft från utlandet genom åren. Vi lider fortfarande  av att det är svårt att rekrytera.

Svårt att rekrytera, har du missat att Sverige har en väldigt stor arbetslöshet just nu. Oj glömde det, den består till mesta av okvalificerade invandrare från 3-världen ;) Men dem kan man iof få näst intill gratis numera, genom arbetsförmedlingens urholkande plusjobb och allt vad de kallas. Där främst invandrare och andra som står långt ifrån arbetsmarknaden slussas in genom att staten betalar stora delar av lönen. Tyvärr så förlora de med vanlig anställning jobbet istället och konkurrenter som inte använder sig utav det här konkurreras ut. Och fler jobb försvinner istället.
  • FDFMGA
    Molle1981 skrev 2015-01-11 11:22:23 följande:
    Och på vad grundar du det på? Syftar du på kultur eller finansiellt?
    Både och.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    Molle1981 skrev 2015-01-11 11:37:20 följande:
    Svårt att rekrytera, har du missat att Sverige har en väldigt stor arbetslöshet just nu. Oj glömde det, den består till mesta av okvalificerade invandrare från 3-världen ;) Men dem kan man iof få näst intill gratis numera, genom arbetsförmedlingens urholkande plusjobb och allt vad de kallas. Där främst invandrare och andra som står långt ifrån arbetsmarknaden slussas in genom att staten betalar stora delar av lönen. Tyvärr så förlora de med vanlig anställning jobbet istället och konkurrenter som inte använder sig utav det här konkurreras ut. Och fler jobb försvinner istället.
    Källa på det tack, eller tycker och tror du nu?
Svar på tråden Vad är det bästa med mångkulturen soo fare?