• Molle1981

Vad är det bästa med mångkulturen soo fare?

Detta är väl de sakerna jag anser det mångkulturella experimentet har medfört i Sverige. Tror nog vi hade haft pizza ändå men, det brukar ofta daltas om att hade vi inte haft denna invandring, så hade vi varken haft Pizza eller Zlatan ;)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är det bästa med mångkulturen soo fare?
  • Rataxes
    Sensitiveguy skrev 2015-01-11 23:58:00 följande:
    Förekommer inte detta redan?
    Kan bli mycket bättre. Företagsklimatet öht. måste bli bättre.
    Molle1981 skrev 2015-01-11 23:59:08 följande:
    Kan bara hålla med. Men lite så det är idag med arbetskraftsinvandringen, eller är meningen att den ska fungera iallafall

Det funkar inget vidare. LO-facken vill dessutom ha strängare regler.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Molle1981
    Aniiee skrev 2015-01-11 23:05:52 följande:
    Poängen är, fortfarande, att ditt perspektiv är för snävt....... Om Sverige inte haft invandring på 1300-talet hade Sverige inte funnits över huvud taget. Allt efter det är "bonus"

Utvandringen före 1800-talet var i princip obefintlig. Utvandrarvågen 1850-1930 var dock gigantisk och har sin alldeles egna historia och sina egna orsaker. Och åter igen drar du fram invandring enbart från senare delen av 1900-talet (undantaget vallonerna, som du ju är snäll nog att nämna). Lite perspektiv, om jag för be. Sverige har existerat som suverän stat i nästan 1000 år, nästan. 5% av den tiden är bara just det. 5%.

Visst, det Sverige vi har IDAG kan vi tacka de som föddes på 1900-talet för. Men historien är längre och mer komplex än så.
    Det är självklart att folk en gång i tiden har vandrat upp här och bosatt sig här, men kan inte förstå hur du vill hålla ett resonemang kring invandring och dra paralleller med 1300-talet, då Sverige som nation inte ens existerade i sin nuvarande form.

Men utöver det, så har Sverige aldrig haft en stor invandring och utvandringen har alltid vart högre än invandringen. Sverige blev en stormakt främst för att vi höll oss utanför de stora krigen och för att vi hade en hårt arbetande befolkning. Sveriges stormaktstid om man bortser från landarea var på 60-talet.
  • Sensitiveguy
    Rataxes skrev 2015-01-12 00:03:11 följande:

Kan bli mycket bättre. Företagsklimatet öht. måste bli bättre.

Kan hålla med om det.
  • ölburk2
    Molle1981 skrev 2015-01-11 23:57:31 följande:
    Att Sverige måste öka antalet medborgare kraftigt är en gammal tes, som var aktuell när politikerna var rädda för den stora kullen 40-talister som skulle gå i pension samtidigt, vem ska betala deras pension och välfärden då hette det, samt vem ska ta jobben som de lämnar efter sig. Nu när vi går in i 2015 och de sista 40-talisterna, kan vi se att vi oroat oss för allt detta i onödan, tvärt om så lider vi idag istället av en stor arbetslöshet än brist på arbetskraft.

Sedan kan jag stället upplysa dig om, att vi har idag väldigt liten koll på vilka som uppehåller sig i vårt land. Detta främst pga, trenden med att vara papperslös, som de flesta som söker asyl till Sverige är idag. Det innebär att vilken terrorist eller förbrytare som helst klan ta sig in här, utan att vi vet om det. Och då inget annat land i Europa har en sån slapp syn på detta, gör det Sverige till ett perfekt land att gömma sig i.
    Arbetslösheten kan/å kommer vi inte att kunna göra så mycket åt, det om nåt är en myt.
    I ett land med Sveriges struktur så är det omvärlden å marknaden som bestämmer om vi har låg eller hög arbetslöshet, å det bestämmandet över Sverige är idag farligt högt.
    De enda som kan påverka arbetslösheten i någon nämnvärd utsträckning är vi själv, d.v.s staten å våra valda politiker, å detta genom att anställa fler i vår egen sektor, som så ofta i nedsättande mening kallas, den statliga sektorn.

Politiska åtgärder riktat till den fria markanden har aldrig haft å kommer aldrig att ha mer än en högst marginell påverkan, den påverkas som bekant helt av efterfrågan å är starkt konjunkturberoende.

Å för att minska detta beroende så måste Sverige ha en egen större köpstark inhemsk marknad, å det kan vi bara få med fler människor i den köpstarka åldern, alltså under 40-45 år.., unga å barnfamiljer om  du så vill.

Om du tvivlar, så lyssna på vad som ofta kommer upp i riksdagshuset, det går bra att följa på SVT2.., förslag om höjd pensionsålder å jobba till 75år hörs ofta.., hur dom ska få det gå itakt med minskad ungdsomsarbetslöshet sägs aldrig nåt om, trots att det är politiker inom alliansen som pratar om båda sakerna samtidigt..

Men vi som inte är insöade på samhällsproblemen i nutid, vi ser istället till de nuvarande å kommande ekonomiska problemen.
    Å dom är inte svåra att se, vanlig enkel matematik ger svaret, ingen som köper våra svenskproducerade produkter i Sverige, ja då står vi alltid inför ett olösligt problem så fort konjunkturen sviker det minsta.., vi i enbart Sverige har ingen möjlighet att styra det. 

Så även om vi sätter stopp för invandringe idag, så löser det inga som helst långsiktiga ekonomiska problem.
    Då är det långt bättre att ta kostnaden för invandringen nu, än att skapa ett olösligt å långsiktigt framtida ekonomiskt problem..

Alltså är svaret     
    ">

men tills dess så får vi importera folk..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Molle1981
    Sensitiveguy skrev 2015-01-11 23:52:46 följande:

Utgå inte ifrån att alla sverigedemokrater besitter din mer nyanserade bild av invandringen.

Klart det även finns dem med en annan syn som även röstar, fast jag tror nog de som är högerextrema på riktigt inte röstade på SD? utan mer troligt på Svp eller motsvarigheter. Vet själv att det förekom en hel del anti-SD kampanjer i avpixlats kommentarsfält innan valet, där äckliga nazister anklagade SD för att vara för invandravämligt och uppmanade avpixlats läsare att istället rösta på svp, vilket många var negativa till. Vet inte hur det gick för dessa partier, men tror inte de blev så stora vad jag vet?
  • ölburk2

@ Digistive

Ser ingen anledning att kommentera vad du skriver, jag instämmer i det mesta om jag nu inte fått nåt om bakfoten.., kommentarer skulle mest göra att vi hamnade i frågeställningar som ligger på en nivå ett för avläget plan till TS-frågeställning..

Men jag vill gärna lägga fram ett förslag om hur vi ska göra (tror vi ska göra) för att lösa de största problemen med invandringen å behovet av integration.

Först kan vi konstatera att det finns problem som måste lösas, men att dom är geografiskt små å koncentrerade, å att dom beror på makthavarnas oförmåga/feghet att fatta beslut som inte är populistiska.
    Det är alltså inte invandrarnas fel, eller invandrings fel att dom här problemen uppstått, därmed kan vi även se att SD är helt fel ute när dom ger invandrarna/invandringen skulden.

Idag har vi i Sverige många områden/samhällen som skriker efter arbetskraft, arbetstillfällen å fler invånare, men inget görs från de styrande att återbefolka dessa områden, allt som tros gagna välfärden, det går till storstadsregionerna.

Det var försvarbart tidigare, t.ex genom logistiska fördelar, idag finns dom knappt, inte idag när vi t.om ringer efter Taxi via Afrika eller Asien, det är snarare så att det kostar långt mer att verka i storstadsområdena, än att finnas å verka på andra orter.
    Högre kostnader på så gott som alla områden präglar storstadsområdena, vilket givetvis försämrar konkurenskraften med omvärlden å driver priserna/kostnaderna uppåt, å vi som konsumenter får alltid betala för det.

Så vad jag tycker våra politker bör göra är att med styrmedel "tvinga" företag som vill göra en nyetablering att göra det i områden som redan har bostäder, kan klara skola vård å omsorg, å som har tillgång till bra förbindelser med resten av Sverige.
    Å dom samhällena/platerna finns i mångfald i Sverige, dom bara ligger där å väntar på att bli återbefolkade, allt som behövs finns redan på plats å är klara att tas i bruk igen, men ingen finns kvar som behöver nyttja det.

Vad som behövs där, är folk å arbetstillfällen, å det borde våra politiker våga fatta icke populistiska beslut att förverkliga.
    Det skulle göra att vi kunde sprida de som invandrar, till ställen där dom kan få sin utkomst, å samtidigt kan dessa platser överleva å folk skulle inte längre tvingas att flytta från sin födelseort.
    Det skulle åxå innebära att trycket på de idag överhettade storstadsområden, som idag saknar bostäder å en väl fungerande infrastruktur skulle minska, å de resurser som nu satsas där, istället kunde gå till mer påtagliga välfärdssatsningar som skulle gynna hela Sverige..

Skriver inte mer nu, även om jag skulle kunna utveckla det mycket mer, men jag är rädd att ingen orkar läsa då.., det är långt nog redan..

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Sensitiveguy
    Molle1981 skrev 2015-01-12 12:28:02 följande:

Klart det även finns dem med en annan syn som även röstar, fast jag tror nog de som är högerextrema på riktigt inte röstade på SD? utan mer troligt på Svp eller motsvarigheter. Vet själv att det förekom en hel del anti-SD kampanjer i avpixlats kommentarsfält innan valet, där äckliga nazister anklagade SD för att vara för invandravämligt och uppmanade avpixlats läsare att istället rösta på svp, vilket många var negativa till. Vet inte hur det gick för dessa partier, men tror inte de blev så stora vad jag vet?

Möjligt. Invandringskritiker finns naturligtvis i alla partier, i SD är det nog blandat medan Svp lockar alla extremister. SD har nog både nazister och icke rasister i sin väljarkår.
  • nihka
    Molle1981 skrev 2015-01-11 21:16:41 följande:
    Jag ska inte behöva vara din mamma. Bara att söka efter själv, det är så man får veta på något, inte genom att läsa aftonbladet eller annat förvriden media
    Med andra ord så har du inga belägg, ingen källa till ditt påstående ""stor arbetslöshet   den består till mesta av okvalificerade invandrare från 3-världen."

Tycka och tro är inte fakta.
  • Molle1981
    ölburk2 skrev 2015-01-12 11:20:06 följande:

Arbetslösheten kan/å kommer vi inte att kunna göra så mycket åt, det om nåt är en myt.

I ett land med Sveriges struktur så är det omvärlden å marknaden som bestämmer om vi har låg eller hög arbetslöshet, å det bestämmandet över Sverige är idag farligt högt.

De enda som kan påverka arbetslösheten i någon nämnvärd utsträckning är vi själv, d.v.s staten å våra valda politiker, å detta genom att anställa fler i vår egen sektor, som så ofta i nedsättande mening kallas, den statliga sektorn.

Politiska åtgärder riktat till den fria markanden har aldrig haft å kommer aldrig att ha mer än en högst marginell påverkan, den påverkas som bekant helt av efterfrågan å är starkt konjunkturberoende.

Å för att minska detta beroende så måste Sverige ha en egen större köpstark inhemsk marknad, å det kan vi bara få med fler människor i den köpstarka åldern, alltså under 40-45 år.., unga å barnfamiljer om  du så vill.

Om du tvivlar, så lyssna på vad som ofta kommer upp i riksdagshuset, det går bra att följa på SVT2.., förslag om höjd pensionsålder å jobba till 75år hörs ofta.., hur dom ska få det gå itakt med minskad ungdsomsarbetslöshet sägs aldrig nåt om, trots att det är politiker inom alliansen som pratar om båda sakerna samtidigt..

Men vi som inte är insöade på samhällsproblemen i nutid, vi ser istället till de nuvarande å kommande ekonomiska problemen.

Å dom är inte svåra att se, vanlig enkel matematik ger svaret, ingen som köper våra svenskproducerade produkter i Sverige, ja då står vi alltid inför ett olösligt problem så fort konjunkturen sviker det minsta.., vi i enbart Sverige har ingen möjlighet att styra det. 

Så även om vi sätter stopp för invandringe idag, så löser det inga som helst långsiktiga ekonomiska problem.

Då är det långt bättre att ta kostnaden för invandringen nu, än att skapa ett olösligt å långsiktigt framtida ekonomiskt problem..

Alltså är svaret      ">  men tills dess så får vi importera folk..

Håller med dig om det sistnämnda iallafall haha ;)
  • nihka
    Molle1981 skrev 2015-01-11 21:16:41 följande:
    Jo du får både visst rätt till både jobbcoach och nystartsjobb och allt var det nu heter, från dag som arbetsökande med invandrarbakgrund. har själv fått det slängt i nyllet av handledare på arbetsförmedlingen, lika så har andra jag känner. Invandrare kvoteras in och särbehandlas positivt på många områden i vårt samhälle. Men ingen ide att diskutera detta med dig, då du aldrig kommer tror något sånt. Då ditt godtrogna hjärta, klart tror på att det inte finns några sådana fördelar som invandare i Sverige.

Till och med invandrare som är brottsdömda får tydlig fördel, detta hände senast nu i höstas när brandkåren syd kvoterade in en tidigare våldtäcksdömd invandare i kåren, även om han inte var lika lämpad som hans medsökande. Gick så långt så att brandväsendet syd fick stänga ner sin facebook sida. Då det av misstag läckte ut.

Invandrare kvoteras inte in överallt. De har rätt till sådant som etableringsersättning som är en särskild åtgärd för invandrare.

Nästa kommentar om min person anmäler jag. Håll dig till ämnet. Jag är inte ämnet.
Svar på tråden Vad är det bästa med mångkulturen soo fare?