Inlägg från: ölburk2 |Visa alla inlägg
  • ölburk2

Vad är det bästa med mångkulturen soo fare?

KillBill skrev 2015-01-10 22:56:21 följande:

Många av LKAB:s och Vattenfalls anläggningar ligger i samernas tidigare bosättningsområden så frågan är vem som tjänar pengar på vem?

Ja å det blir alltid lika fel när vi i västvärlden hävdar vår rätt, tar vi hela den amerikanska kontinenten så är den idag till 100% styrd av invandrare från Europa, ändå hävdar många där att det är deras land.., samma sak med Australien, vilket får mig att tänka på:

">

Beds Are Burning
    Midnight Oil

Out where the river broke
    The bloodwood and the desert oak
    Holden wrecks and boiling diesels
    Steam in forty five degrees

The time has come
    To say fair's fair
    To pay the rent
    To pay our share

The time has come
    A fact's a fact
    It belongs to them
    Let's give it back

How can we dance when our earth is turning
    How do we sleep while our beds are burning
    Four wheels scare the cockatoos
    From Kintore East to Yuendemu
    The western desert lives and breathes
    In forty five degrees
    Songwriters: ROTSEY, MARTIN / GIFFORD, PETER / HIRST, ROBERT / MOGINIE, JAMES / GARRETT, PETER
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Molle1981 skrev 2015-01-11 11:18:15 följande:
    Vad är det för snack. Den svenska befolkning har levt här länge. Visst att Sverige har haft en kraftig invandring sedan mitten av 90-talet där vi har ökat med runt 1,7 miljoner invandrare, fram till idag. Men Sverige var före 70-80 talet ett väldigt slutet land. Och har inte haft så stor invandring. Även om ni samer kanske har flyttat runt, för de bästa renmarkerna, men det är ngt ni samer alltid har gjort antar jag och har inget med resten och Sverige att göra.

Så ja det finns en svensk kultur och du har helt rätt den präglas av kristendomen, som de flesta andra länder i västEuropa gör.
    Same har i det här fallet helt rätt, du får nog allt gå tillbaka till det du fick lära dig på historielektionerna i skolan, så kommer du att se att utan invandrare så hade Sverige inte ens kunnat fungera under/efter stormaktstiden.., krigen hade helt enkelt gjort slut på de svenska männen i arbetsför ålder, ja inte ens krigandet fungerade utan de avlönade legoknektarna från andra länder..
    Så idag är de flesta av oss svenskar, en produkt av folk från många andra länder å kulturer. 
  • ölburk2
    Aniiee skrev 2015-01-11 19:02:00 följande:
    Vilket snävt perspektiv du har. 1300-talet var rena guldåldern för invandring i sverige. Stockholm nästan tredubblades i och med invandringen då. Stockholm hade på 13-14- och 1500-talen en nettoförlust i invånarantal om man räknar bort invandringen. STOR sådan. Fler barn, gamla och födande dog än det fanns överlevande småbarn varje år.  Stockholm hade sannolikt varit ett antal byhålor på svåråtkomliga holmar om det inte var för invandringen.

Andra intressanta invandrarvågar som har gjort sverige till det land det var på 80-talet (om vi nu ska stanna historien där) är 1600-talets invandring av valoner och savolaxfinnar, 1700-talets invandring av judar och fransmän och 1800-talets italienare och skottar.

Men visst. De är ju inte från mellanöstern........ invandrare är kanske bara invandrare när de inte är välkomna, eller?
    Precis, å med tanke på att 1,3 miljoner svenskar lämnade Sverige från mitten på 1800-talet till 1930, så kan vi tacka invandringen för att Sverige inte helt blivit utarmat på folk.
    Från 1930 å fram till nutid har invandringen alltid varit större än utvandringen, tack-o-lov, utan den hade inte kapitalismens pyramidspel fungerat, som bekant bygger den på att det alltid finns tillväxt, nåt som i sin tur kräver att befolkningen ökar.

Med det sagt, inget ont om kapitalismen, det finns eg inget alternativ till den just nu, men såklart kommer den att som allt annat, att haverera å ersättas med nåt annat.
    Svårt att sia om vad, det ligger ännu för långt bort för att kunna annat än att spekulera kring.., kanske så långt bort att vi människor har genetiskt förändrats, å inte längre drivs av girighet, avundsjuka å hämdlystnad..
  • ölburk2
    Molle1981 skrev 2015-01-11 21:33:44 följande:
    Om man ser helheten i det BS sa så handlade det om att om Sverige får för många olika microsamhällen som tex stora delar av Malmö. Angered i Gbg, delar av Södertälje och jag kan fortsätta, utanförskapsområdena där polis ogärna går in, där brandkår vägra att åka in utan tungt polisskydd ökar ständigt. Det gemensamma med dessa områden är att de som bor där inte ser sig som svenskar och jag ger dem inte skulden, inte invandrarnas fel att det gått som det gått, enbart våra kära folkvalda och som enligt dig ska fortsätta på samma spår, gärna öppna upp gränserna lite mer för dem som egentligen inte har det behovet av skydd som det ofta framställs i media (då de kallas flyktingar, vilket väldigt få av dem egentligen är). Detta ska gärna med tas från biståndet så vi kan hjälpa ännu färre där hjälpen verkligen behövs, men istället fick UNHCF göra sin första historiska insamling bland vanligt folk, när pengar saknandes innan jul, till de främsta förnödenheterna såsom mat och akutvård. Detta då bistånden minkar speciellt från Sverige, som istället vill hjälpa några få på hemmaplan istället för väldigt många fler där det verkligen behövs.

Men tillbaka till ämnet. Om allt fler invånare inte känner sig som svenskar och en del av samhället, blir till slut splittringen för stor och landet slits istället sönder inifrån. Ett exempel på det är forna jugoslaven eller andra delar där det bryter ut oroligheter och inbördeskrig.

Förväntar mig inte att du ska förstå det här, för du verkar inte så öppen för att öppna ögonen än, eller så tillhör du den obotliga vänstern, då är det ingen mening då du ändå aldrig kommer förstå detta, då vi förmodligen har helt skillda världsbilder.
    Jugoslavien är ett bra exempel, men inte som du vill framställa det, då det var ett land som i princip skapades efter 1:a världkrigets vapenstilleståndsavtal (nån eg fred slöts aldrig efter 1:a världkriget 1918, det kom senare å var mer en fred med förnedring å hot som slöts med förlorarna), å var ett land som redan vid bildandet var dömt till undergång, nu liknar uppdelningen mer hur det såg ut före 1:a världskriget..

Just 1:a världskriget å segermakterna å kolinialmakternas uppdelning av markområden, är fortfarande en av de största orsakerna till de krig vi ser idag.
    Vad gäller arabvärlden så delade kolonialmakterna upp landområden så att minst 3 olika forna "länder" ingår i de nuvarande länderna, det gjorde man i tro att då skulle dessa 3 olika "folk" hålla en koll på varandra å inte starta några krig, eller ställa till nåt elände för dessa kolonialmakter/segerherrar.

Ja jag vet, en fullkomligt galen lösning, så hur dom tänkte där är är helt obegripligt.., bara folken själva kan sätta gränser, å det är inget som sker över en natt, nåt som i modern tid tyvärr skedde både efter 1 å 2:a världkriget.., vad det ledde till har vi idag facit på i Europa.
    Återstår att få ordning på landområden i Afrika å arabvärlden, först då kommer det att lugna ner sig därborta.
  • ölburk2
    Digestive skrev 2015-01-11 21:51:37 följande:
    Precis! Det ekonomiska systemet kräver ständig folktillväxt så länge som människor behövs för att ständigt stimulera upp den ekonomiska tillväxten.

Folk verkar inte förstå, att i det här systemet så krävs det en ständig tillväxt - för att BARA få behålla en JÄMN standard! En stillastående tillväxt betyder början på slutet om det inte vänder och en dal i tillväxten kan många gånger föredras framför detta dödsläge.
    Visst, å idag spelar Sverige ett högt spel, då vi är på tok för få invånare, för att på egen hand kunna behålla välfärden.
    Vi är helt beroende av att kunna utnyttja andra länders köpkraft, stängs vi av från den, då kollapsar Sveriges ekonomi på kort tid.

Å de som tänker ett par varv kring vad en restriktiv invandring kommer att innebära i praktiken, de inser snabbt att den ekonomiska skadan kommer att bli mångfalt större än vad invandringen kostar Sverige idag.
    Att dra på sig andra länders "onda öga" ger aldrig några fördelar, å vi har Sveriges tidigare goda anseende att tacka för att vi har den välfärd vi har idag, skaffar vi oss fiender så blir det genast mycket svårare att bibehålla den.
    Därför är jag även emot en anslutning till NATO, för då får vi direkt en massa fiender vi kommer att få svårt att exportera till. 
  • ölburk2
    Rataxes skrev 2015-01-11 22:30:40 följande:
    Okej, vilka NATO-länder har problem med exporten...
    Vilken fråga, såklart alla! Alltså exporten till de länder som ser NATO som sin fiende. Tyvärr ligger Sverige redan idag för nära NATO, så även vi drabbas i viss mån av de sanktioner som införs efter påtryckningar på EU från USA/NATO. 

Så jag hade helst sett ett mer neutralt Sverige i militärt avseende, , det räcker gott att följa FN:s restriktioner å beslut., att leva upp till de mänskliga rättigheterna å inte skramla med vapen så fort det är nåt som ogillas..
    Som sagt, med fienden byggs ingen välfärd i Sverige, å med NATO så ingår det i paketet.
  • ölburk2
    Molle1981 skrev 2015-01-11 22:39:57 följande:
    Det verkar som att du som många andra inte vet så mycket av det faktiska antalet av de som invaderade Sverige under medeltiden eller under Sveriges stormaktstid. Sedan kan man fråga sig om invandrare som tog sig hit på medeltiden verkligen är relevant i detta samanhang, inte riktigt enligt min mening men men..

Många inklusive du säger att invandrarna byggde Sverige,  annars hade vi varit ett U-land. Dessa påståenden är väldigt utholkade och även väldigt förnedrande för dem som verkligen har byggt vårt land, de vi egentligen ska tacka är våra gamla idag, som är födda på 30-40 talet och strax där innan, de är de som genom svett och tårar har byggt vårt land, även om så klart vi får tacka dem som arbetskraftsinvandrat till Sverige under tiden också. Men de var relativt få om man jämför med Sveriges befolkning.

En grupp som ofta lyfts fram är vallonerna som invandrade till Sverige under 1600-talets första hälft. Visst de kom från regioner som var mer utvecklat än Sverige och bidrog med väldigt mkt ny teknologi, inget snack om saken, men det få vet är att det bara invandrade ca 2000 valloner till Sverige och det motsvarade bara ett par promille av Sveriges dåvarande befolkning. 

Ska man se det med verkliga ögon så var Sverige ett utvandraland fram till så sent som 1930, då det för första gången var fler som invandrade än utvandrade till Sverige. Så sent som 1960 så utgjorde inte invandrarna mer än 4% av Sveriges befolkning. samma år var Sverige världsledande i  termer som välstånd, demokratiska institutioner, kultur, teknologi, näringsliv b.la.

Samtidigt kan man dela in svensk invandring i två faser. Fram till 1970-talets mitt bestod den främst av arbetskraftsinvandring medan den från 1980 och framåt mest bestått av flykting och anhörighetsinvandring.

Den arbetskraftinvadring vi hade fram till 1980 var bra för Sverige även om den var väldigt liten om vi jämför med den invandringen vi har idag. Sådan invandring är bara positivt för Sverige.
    All invandring till Sverige idag är idag bra, men forfarande på tok för liten, lagom blir den först när vi uppnått en någorlunda jämnvikt i åldersfördelningen så att kapitalismen å tillväxten kan fortsätta fungera..
    Å eftersom vi svenskar inte vill ha barn, nåt som f.ö går igen i de flesta välfärdsländer idag, så finns inget alternativ till en ökad befolkningstillväxt än att ta in folk utifrån.
    Arbetskraftsinvandring är inget alternativ, att utarma andra fattiga länder på arbetskraft kommer definitivt inte att ses med blida ögon.
    Ja det kommer att vara folk från fattiga länder som redan har problem, som vi kan hitta utbildad arbetskraft i, för inte flyttar folk hit från länder där dom redan har det bra.

Dessutom innebär "stängda gränser" alltid ett ökat mått av illegal invandring med en massa ny kriminalitet, långt större än den vi har idag., å utan nån som helst kontroll över vilka som befinner sig här.
    Å det leder förr eller senare till, att vi tvingas göra som i USA å låta dom bli medborgare, inse att vi inte klarar oss utan dessa illegala invandrare, som gör skitjobben ingen svensk vill ha, men det är ingen väg jag vill se Sverige välja.., då är det långt bättre med fri invandring.
  • ölburk2
    Molle1981 skrev 2015-01-11 23:57:31 följande:
    Att Sverige måste öka antalet medborgare kraftigt är en gammal tes, som var aktuell när politikerna var rädda för den stora kullen 40-talister som skulle gå i pension samtidigt, vem ska betala deras pension och välfärden då hette det, samt vem ska ta jobben som de lämnar efter sig. Nu när vi går in i 2015 och de sista 40-talisterna, kan vi se att vi oroat oss för allt detta i onödan, tvärt om så lider vi idag istället av en stor arbetslöshet än brist på arbetskraft.

Sedan kan jag stället upplysa dig om, att vi har idag väldigt liten koll på vilka som uppehåller sig i vårt land. Detta främst pga, trenden med att vara papperslös, som de flesta som söker asyl till Sverige är idag. Det innebär att vilken terrorist eller förbrytare som helst klan ta sig in här, utan att vi vet om det. Och då inget annat land i Europa har en sån slapp syn på detta, gör det Sverige till ett perfekt land att gömma sig i.
    Arbetslösheten kan/å kommer vi inte att kunna göra så mycket åt, det om nåt är en myt.
    I ett land med Sveriges struktur så är det omvärlden å marknaden som bestämmer om vi har låg eller hög arbetslöshet, å det bestämmandet över Sverige är idag farligt högt.
    De enda som kan påverka arbetslösheten i någon nämnvärd utsträckning är vi själv, d.v.s staten å våra valda politiker, å detta genom att anställa fler i vår egen sektor, som så ofta i nedsättande mening kallas, den statliga sektorn.

Politiska åtgärder riktat till den fria markanden har aldrig haft å kommer aldrig att ha mer än en högst marginell påverkan, den påverkas som bekant helt av efterfrågan å är starkt konjunkturberoende.

Å för att minska detta beroende så måste Sverige ha en egen större köpstark inhemsk marknad, å det kan vi bara få med fler människor i den köpstarka åldern, alltså under 40-45 år.., unga å barnfamiljer om  du så vill.

Om du tvivlar, så lyssna på vad som ofta kommer upp i riksdagshuset, det går bra att följa på SVT2.., förslag om höjd pensionsålder å jobba till 75år hörs ofta.., hur dom ska få det gå itakt med minskad ungdsomsarbetslöshet sägs aldrig nåt om, trots att det är politiker inom alliansen som pratar om båda sakerna samtidigt..

Men vi som inte är insöade på samhällsproblemen i nutid, vi ser istället till de nuvarande å kommande ekonomiska problemen.
    Å dom är inte svåra att se, vanlig enkel matematik ger svaret, ingen som köper våra svenskproducerade produkter i Sverige, ja då står vi alltid inför ett olösligt problem så fort konjunkturen sviker det minsta.., vi i enbart Sverige har ingen möjlighet att styra det. 

Så även om vi sätter stopp för invandringe idag, så löser det inga som helst långsiktiga ekonomiska problem.
    Då är det långt bättre att ta kostnaden för invandringen nu, än att skapa ett olösligt å långsiktigt framtida ekonomiskt problem..

Alltså är svaret     
    ">

men tills dess så får vi importera folk..
  • ölburk2

@ Digistive

Ser ingen anledning att kommentera vad du skriver, jag instämmer i det mesta om jag nu inte fått nåt om bakfoten.., kommentarer skulle mest göra att vi hamnade i frågeställningar som ligger på en nivå ett för avläget plan till TS-frågeställning..

Men jag vill gärna lägga fram ett förslag om hur vi ska göra (tror vi ska göra) för att lösa de största problemen med invandringen å behovet av integration.

Först kan vi konstatera att det finns problem som måste lösas, men att dom är geografiskt små å koncentrerade, å att dom beror på makthavarnas oförmåga/feghet att fatta beslut som inte är populistiska.
    Det är alltså inte invandrarnas fel, eller invandrings fel att dom här problemen uppstått, därmed kan vi även se att SD är helt fel ute när dom ger invandrarna/invandringen skulden.

Idag har vi i Sverige många områden/samhällen som skriker efter arbetskraft, arbetstillfällen å fler invånare, men inget görs från de styrande att återbefolka dessa områden, allt som tros gagna välfärden, det går till storstadsregionerna.

Det var försvarbart tidigare, t.ex genom logistiska fördelar, idag finns dom knappt, inte idag när vi t.om ringer efter Taxi via Afrika eller Asien, det är snarare så att det kostar långt mer att verka i storstadsområdena, än att finnas å verka på andra orter.
    Högre kostnader på så gott som alla områden präglar storstadsområdena, vilket givetvis försämrar konkurenskraften med omvärlden å driver priserna/kostnaderna uppåt, å vi som konsumenter får alltid betala för det.

Så vad jag tycker våra politker bör göra är att med styrmedel "tvinga" företag som vill göra en nyetablering att göra det i områden som redan har bostäder, kan klara skola vård å omsorg, å som har tillgång till bra förbindelser med resten av Sverige.
    Å dom samhällena/platerna finns i mångfald i Sverige, dom bara ligger där å väntar på att bli återbefolkade, allt som behövs finns redan på plats å är klara att tas i bruk igen, men ingen finns kvar som behöver nyttja det.

Vad som behövs där, är folk å arbetstillfällen, å det borde våra politiker våga fatta icke populistiska beslut att förverkliga.
    Det skulle göra att vi kunde sprida de som invandrar, till ställen där dom kan få sin utkomst, å samtidigt kan dessa platser överleva å folk skulle inte längre tvingas att flytta från sin födelseort.
    Det skulle åxå innebära att trycket på de idag överhettade storstadsområden, som idag saknar bostäder å en väl fungerande infrastruktur skulle minska, å de resurser som nu satsas där, istället kunde gå till mer påtagliga välfärdssatsningar som skulle gynna hela Sverige..

Skriver inte mer nu, även om jag skulle kunna utveckla det mycket mer, men jag är rädd att ingen orkar läsa då.., det är långt nog redan..

• ölburk2
    Rataxes skrev 2015-01-12 20:32:48 följande:
    Du har ju rätt i att det knappt finns ett riktigt borgerligt parti längre. Centern hade en del vettiga förslag för ett par år sedan, men folkstormen det rev upp var ju inte riktigt väntad. Själv har jag gått till KLP som är det minst dåliga.
    Det har nog mer/mest med din ålder att göra, en vilja att leve i det förgångna, så du har troligen blivit frånseglad av omvärldens alltid pågående förändring.., dags att inse att inget är för evigt, att tiderna förändras, å att vi inte kan hålla på å älta om hur det var förr..
    Gillar du inte läget, så kan du ju alltid dra igång ett eget politiskt parti..
  • ölburk2
    Rataxes skrev 2015-01-12 20:46:40 följande:
    Knappast i mitt fall. Jag har gått från sosse på 80-talet via M/FP till KLP. Att vara sosse idag är verkligen att vilja leva i det förgångna.
    Att inte kunna förnya sig gäller alla partier, inkl SD som verkligen letat upp gammal skåpmat, dessutom en som tidigare redan förkastas av hela Världen..

Problemet är det system vi har idag, att vi aldrig får en regering som får regera ensam utan inblandning av andra partier.
    Ett sån´t system (det finns i flera andra länder) skulle tvinga alla partier att profilera sig tydligare å vi skulle veta vad vi eg röstar på, den möjligheten finns inte idag..
  • ölburk2

Jag kan hänvisa till SCB:s prognosdag SVT2 och på webben idag 25 jan 2015, men missar ni den så finns allt som det hänvisas till på SCB:s hemsida antar jag..

Men jag tror inte det är, eller blir nån upplyftande läsning, för de som är emot invandringen..

Såg förresten BRÅ:s statistik igår, ang brottslighet å rädsla för att bli utsatt för brott, sändes även det i SVT2.
    Både antalet brott, å rädsla för att bli utsatt för brott, har totalt sett minskat sen år 2005..

Ta nu inte det här som nåt jag vill disskutera personligen eller ens vill se avhandlas i den här tråden, jag är bara budbäraren.

• ölburk2

Har just nu lyssnat till hur SD (Kristina Winberg) vill köra över dom mänskliga rättigheterna i Sverige, å tillåta att vi Sverige ska kunna avlyssnas helt.., såklart skyller dom på invandringen å terroristhotetet.., en riktigt obehaglig människa den där Winberg.

• ölburk2
    Molle1981 skrev 2015-01-16 13:27:01 följande:
    Länk?
    SVT2 för nån timme sen.
  • ölburk2
    Molle1981 skrev 2015-01-16 13:35:09 följande:
    På direktsänd rikstadsdebatt då eller?
    Inte direktsänd riksdagsdebatt, en intervju som jag tror hölls med ett par EU-parlamentariker en från MP å så hon från SD, dirketsänt vet jag inte heller, det blandas rätt friskt på SVT2 Forum, det som sänds förmiddagar nästa alla vardagar, kom in lite försent för att kunna svara mer exakt.

Men vill man hålla sig informerad/uppdaterad å är det rätt ställe å följa med i, ofta är det direktsänt å oklippt.
    Tyvärr så är ofta repriserna vinklade, inte så dom är klippta, men jag tror ingen kan ungå som följer "politik å samhälle", märker hur vissa saker undviks.

Som att det blir lite fånigt när SÄPO säger att det är xx länder som spionerar på Sverige, å då nämner Kina, Ryssland å Iran, men undviker att nämna ett enda NATO land.
    Jag tror ingen glömt att det är/var USA/CIA som spionerat på EU-länderna å som buggat FN-skrapan.

• ölburk2

Om nån tror att skattesänkningar skapar jobb.., ledsen, men så är det inte.
    Om ni inte tror på det, så ställ er då frågan.., skulle ni producera mer, om ni inte vet vad ni skulle göra av det producerade?

Svaret är, antagligen inte, verker inte direkt smart, å det håller nog det flesta med om..
    Vi har gjort så, låtit t.ex överproducera jordbruksprodukter för att vi inte riktigt vetat hur vi skulle/ska behålla jordbruket levande.
    Inte alls fel, just då, men knappast hållbart i längden, det blir konstigt om vi vill ha låga priser i butik, men samtidigt via skatten betala producenterna för överskottet som hamnar i lager..

Vem kan då skapa bestånde jobb?
    Bara vi själva är svaret, bara vi själva med våra skattepengar, alla andra jobb måste vi låta marknaden sköta, inte tjafsa vad som är bra för marknaden, det fixar dom på egen hand utan att vi låter oss luras på skattepengar.

Utan att krångla till det.., vi med våra skattepengar (staten) ska ta hand om det som utgör ryggraden i varje land, resten kan vi lämna över till marknaden.
    Det betyder att grundskola, vård, omsorg, energiförsörjing å infrastruktur, ska vi själva äga å ha hand om å utveckla, för att bli så bra som möjligt.
    Självklart ska det betyda att vi ska leverera billig å stabil till alla, inkl alla de företag som är i stort beroende av el.

Därmed inte sagt att inte privata aktörer ska få agera, inte alls, det ska vara fritt, men vi ska inte ge bidrag från skatteintäkterna, intäkterna ska vi själva ta hand om å placera där dom gör mest nytta för alla.
    Kan privata aktörer göra det bättre vi själva.., kanon, då får vi pengar över till annat.

• ölburk2
    MrFahrenheit skrev 2015-01-16 16:44:14 följande:
    Det är inte konstigt heller att staten går med brakförlust även nästa år, när staten har sålt ut en hel del utav sin inkomstbärande andel för en struntsumma, till skillnad från vad samma verksamheterna sedan köptes upp för, ett tag senare, enbart för att några få fick möjligheten att bli rika på vårat gemensamma sammhällsbärande medel.

Kom inte och snacka långsiktighet nu, när det enda ni tänker på är quick fixes...

Invandringen är en investering inför framtiden även om vi tycker att det är en bra idé att sälja ut verksamheten till lägsta bud för att enbart göra kortsiktiga vinster och sedan skylla ifrån oss på någon annan.
    Den största skitstöveln som Sverige haft är utan jmf Maud Olofsson, hon har sålt ut det mesta av värde som våra förfäder arbetat ihop.., nu står vi där.., å har inte ens ägande å makt över vår egen elförsörjning.
  • ölburk2
    MrFahrenheit skrev 2015-01-16 17:56:44 följande:
    Eller som Maud utryckte det när det gällde SAAB: "De gör helt enkelt inte tillräckligt bra bilar"

Maud var dessutom en utav de främst ansvariga för att Sverige köpte upp Nuon som  har resulterat i inget.

Vad gör politiker som förespråkar ansvarsfullhet (utan att ha ens växt upp med begreppet) samtidigt som de säljer ut landet? Jo, de skyller ifrån sig när resultatet blir minus! (förvånande)
    Så blir det när ingen behöver stå till svars.., återinför tjänstamannaansvaret är en bra början.., men det vill inga makthavare, då försvinner ju möjligheten att fritt leka med våra skattepengar..
  • ölburk2
    MrFahrenheit skrev 2015-01-16 21:08:43 följande:
    Tycker även att det borde vara lag på att partier ska offentliggöra vartifrån de får sina egna bidrag ifrån. 

Att inte offentliggöra vartifrån man får sina egna bidrag ifrån, för att väljare inte ska kunna avgöra om partiet är styrt utav lobbyverksamheten eller ej, gör hela versamheten mindre trovärdig i slutändan.
    Instämmer.
Svar på tråden Vad är det bästa med mångkulturen soo fare?