Smecker skrev 2015-11-18 05:57:52 följande:
Är det du som diskuterar eller är det alla som du tror skulle kunna tycka som du som diskuterar? Är det dig jag skall adressera eller alla andra?
Återigen, kontext. Jag vet att du har svårt att se olika kontext, men det är där den avgörande skillnaden ligger.
Det är korrekt att referera till mina vänner. Det finns oerhört många situationer i livet där man inte vet hur mottagaren känner. Om du försöker täcka in alla dessa så förstår jag varför du är som du är.
Varför tar du upp sexuella övergrepp på krogen? Vi diskuterar kvinnor och män som på krogen frågar män och kvinnor om de vill knulla, inte våldtar dem. Håll dig till sak. Vill du diskutera sexuella övergrepp på krogen går det bra att starta en tråd om det. Annars är det mer logiskt att oroa sig för sexuella övergrepp i hemmet.
Det har med personlighet att göra. En tänkande och kännande person vet med sig ifall hen har en historik av kategoriska uttalanden och ändra sig och agerar därefter.
Jag brukar inte komma med kategoriska uttalanden om saker som jag sedan ändrar mig om, och definitivt inte sådana som sedan ligger till allmän beskådan på ett publikt forum. Men det är jag det.
Du klamrar dig fast väldigt mycket kring ordet kontext, men du klarar inte av att utveckla vad det egentligen innebär i den rådande debatten. Du har skrivit att du har svårt att se att det skulle vara respektlöst och oartigt att fråga en främmande kvinna "vill du knulla" och det beror tydligen på din personliga uppfattning av dina vänner. Du gör dig själv till någon talesperson och domare för vilka personer som är trevliga /artiga. Det är alltså dina personliga relationer till dessa män och din personliga bedömningen som du använder som en faktiskt sanning. Du vet inte hur andra upplever dina vänner. Det är väl inte ens säkert att dina kompisar berättat om deras frågor till kvinnor föregåtts av blickar eller annat flirtade. Är det dig eller kompisar jag diskuterar med? Har kompisarna godkänt det du skriver?
Snacka om att kasta sten i glashus.
Jag vet inte vad det är du stör dig på att jag har ändrat mig angående. Berätta gärna, eftersom ditt fokus upprepade gånger hamnar där. Jag kan inte se vad det har med debatten att göra, men tydligen är det väldigt viktigt för dig.
Du sänder dubbla budskap här på familjeliv. Varför är det okej att fråga kvinnor, som inte är intresserade om sex, bara för att de befinner sig på krogen? Du har uttalat dig väldigt kritiskt mot män som flirtar med kvinnor i helkroppstråden trots att kvinnorna flirtar tillbaka. Jag vet att vissa som finns i tråden bara är där för för att de gillar att visa upp sig eller titta, och har inget mer syfte . Andra har börjat sexchatta eller maila med varandra, och ytterligare andra har inlett sexuella relationer, eller kärleksrelationer.
Du hänvisar till kontexten när det gäller att du tycker att det är okej när dina vänner inleder sina kontakter på krogen med "vill du knulla" . Du tycker tydligen att sammanhanget och miljön rättfärdigar det bemötandet?
Men du tycker tydligen inte kontexten i hkt funkar. Varför? På vilket sätt skiljer sig kontexten?...Eller är det så att du blandar in dina personliga åsikter om vad som är rätt och fel.
Om jag går ensam i en mörk gränd och det dyker upp en man strax bakom mig kan jag bli rädd. Orsaken till min rädsla är att jag vet att risken finns att att något kan hända mig, trots att majoriteten av män är ofarliga. På samma sätt riskerar jag att känna obehag om en helt främmande man frågar om sex. Bakgrunden till att obehag uppstår är en naturlig försvarsmekanism. Jag vet inte vem jag har framför mig. Orsaken är ju att sexuellt ofredande kan bli en verklighet och detta behöver inte män känna.
Jag beskrev för Flex om hur en man tryckte upp mig mot väggen en gång på väg från en restaurang. Du tycker väl inte att sådana struntsaker är något att bry sig om,men för mig var det jätteläskigt. Att sådana, (och värre) situationer förekommer finns i bakhuvudet /bakgrunden i mötet med okända män. Män är inte alls lika utsatta.
Det är en balansgång hur man ska förhålla sig och bete sig mot människor. Ibland skär det sig, men man får göra det bästa för hitta balansen, och för mig ingår det att ta reda på lite mer om en kvinna innan man ställer frågan om sex. Hur svårt kan det vara att visa lite intresse för vem man har framför sig?