NIPT-test
Hej!
Någon här som har gjort NIPT-testet? Och i så fall hur såg svaret ut? Dvs var det en risksiffra eller klart och tydligt Negativt/positivt?
Hur lång tid tar det innan man får svar?
Hej!
Någon här som har gjort NIPT-testet? Och i så fall hur såg svaret ut? Dvs var det en risksiffra eller klart och tydligt Negativt/positivt?
Hur lång tid tar det innan man får svar?
Plommon81 - jag vet faktiskt inte om man kan få något mellanläge på svaren. Vi fick highly unlikely på alla 3 trisomier.
När jag läser svaret jag fick på mitt test står det att det har "99% exclusion of trisomy 21, 95% for trisomy 18 and 90% for trisomy 13". The specificity of the test is >99% for all trisomies".
Antar att det är de där 5 och 10 % som gör att vissa kanske gör fvp?
Hoppas att du får svar snart, vårat svar kom 8 dagar efter taget prov.
Lycka till!
Å till er som redan gjort det, kan man få siffror som är "mittemellan" alltså varken ja eller nej? Finns det risk att man måste följa upp med fostervattensprov? Trodde det här var säkert, dvs att man får ett 99% svar om bebisen har kromosomavvikelser eller inte, men efter läst runt här blir jag osäker...
Tack Helendi och Hjärtefröjd!
Hoppas på svar på måndag, borde senast få veta på tisdag för då har det gått två veckor. Man blir ju nojjig och tänker att anledningen att man inte fått veta något än är för att dom hittat en kromosomavvikelse som behöver bekräftas med fler analyser.
Å till er som redan gjort det, kan man få siffror som är "mittemellan" alltså varken ja eller nej? Finns det risk att man måste följa upp med fostervattensprov? Trodde det här var säkert, dvs att man får ett 99% svar om bebisen har kromosomavvikelser eller inte, men efter läst runt här blir jag osäker...
Här är en som med väntar på Svar. Jag gjorde mitt test hos barnmorskehuset i gbg 3/8, först ett ul som visade på tvillingar. Chock! Sen blodprov och nu en olidlig väntan!!
Här är en som med väntar på Svar. Jag gjorde mitt test hos barnmorskehuset i gbg 3/8, först ett ul som visade på tvillingar. Chock! Sen blodprov och nu en olidlig väntan!!
Det går men dom kan "bara" kolla trisomier då. Inte andra avvikelser på samma sätt. Jag trodde inte heller det gick men det gör det, och fick det redovisat väl samt hur man om det mot all förmodan i världen är fel på ett foster
Håller tummarna för dig corvan. Spännande med tvillingar! Vi fick vårt svar idag och de hittade inga avvikelser. Det känns underbart! Dessutom fick vi veta att det är en pojke! Vi fick vänta några dagar extra då vårt prov hade låg halt foster-DNA så de var tvungna att analysera det lite extra.
Grattis penguinlover vad kul :) jag trodde jag skulle fått mitt igår men fick ett mejl om att det dröjer till måndag - tisdag men hoppas hoppas att allt ser bra ut för mig med. Grattis till pojken :) vi bad dom kolla efter "pojk kromosomer" om dom hade möjlighet ändå fast de är tvillingar. Vi kan inte se om de är en eller två men finns det inga alls är det ju tjejer :)
Väntar mitt andra barn o fick 1:114 på KUB i måndags. Bestämde mig genast för NIPT o tog provet på Mama Mia igår. Nackspalten var normal (1,8) vad jag förstod men BM svarade inte på vad som drog ned utan sa bara kryptiskt om en samlad bedömning. Nu känns det som att tiden kryper fram. Jag är extremt nålrädd o beslutet va enkelt för att slippa nål in i magen. Första barnet var via ivf o denna gång åt jag Pergotime då jag har pco så jag vill inte riskera missfall även om risken är liten vid fvp. Nån annan som väntar på svar? Hur har det gått för er andra? Jag kan inte konventrera mig på nånting allt bara snurrar.