• Copyjulia

NIPT-test

Hej!

Någon här som har gjort NIPT-testet? Och i så fall hur såg svaret ut? Dvs var det en risksiffra eller klart och tydligt Negativt/positivt? 

Hur lång tid tar det innan man får svar?

• Svar på tråden NIPT-test
  • Charlie40
    Agohiw skrev 2015-05-07 09:15:39 följande:
    Stooooort grattis!!!!!!!!! Härligt!!!!
    Jaaaaaaa Taaaaaack!!!!
  • Northerngirl13

Hej, här är en till som väntar nervöst på NIFTY testet, gjorde det för 11 dagar sedan via Tataa i Göteborg. Vi valde att göra NIFTY efter att ha fått jättedåligt odds på KUBB i vår tidigare graviditet,vi valde då att gå vidare med MKP, nålrädd som jag är var det inget jag ville gå igenom igen...den gången visade sig det att vi fick en helt frisk pojke. Så glad att det äntligen kommit ett alternativ till KUBB eftersom det verkar gissas helvilt med det och den förtvivlan man går igenom efter dåligt resultat innan man kan få ett riktigt svar önskar jag ingen.

Underbart att läsa glädjehistorierna här om er som fått fina resultat och kan njuta av era graviditeter till max!!!

• Hjärtefröjd

Northerngirl13, då är det du och jag som väntar på svar nu.

Det är nio dagar sen jag gjorde NIPT-blodprovet.... lång väntan kvar gissar jag på.

• Hjärtefröjd

Åhh, dagarna går så sakta, vill få svar nu... men jag antar att vi får vänta minst en vecka till, med tanke på röda dagar förra och nästa vecka.

Någon som fått svar snannare än inom två veckor?

• Charlie40
    Hjärtefröjd skrev 2015-05-08 10:49:33 följande:

Åhh, dagarna går så sakta, vill få svar nu... men jag antar att vi får vänta minst en vecka till, med tanke på röda dagar förra och nästa vecka.

Någon som fått svar snannare än inom två veckor? smile1.gif

Håller alla tummar å tår.
  • Goabullen

Hej! 

Jag gjorde också provet hemma hos  min företagshälsovård och provet skickades till Tataa i Göteborg tisd den 28 april. Pratade med dem i början av denna veckan och hon väntade svar i början av veckan som kommer så jag antar att ni är med i samma sväng då :) Så hoppas det kommer på måndag eller tisdag.

Jag är redan i vecka 17.. Fick ganska bra siffror på KUB (1.2000 på allt utom på Downs 1:6000). Men jag känner att det där KUB-testet lika gärna kan vara helt fel då 10% inte alls är korrekta. Har en kompis som fick jättebra värde på KUB men där det upptäcktes vid ultraljudet att barnet hade trisonomi 13 och graviditeten fick avbrytas i vecka 20 då fostret inte skulle överleva förlossningen. Var ett tag inne på att ta fostervattensprov men kände att NIPT var ett säkrare (om än dyrare) alternativ.. Så NIPT är alltså för att stilla min ångest så jag är så förberedd som möjligt.. Konstigt det där att ångesten är som störst vid tredje graviditeten. Undrar om det är så att jag tänker att jag har sån tur med två friska barn så jag blir extra nojig inför tredje..

Vilken vecka är ni i Hjärtefröjd och Northerngiri?

• Goabullen
    Hjärtefröjd skrev 2015-05-08 12:20:21 följande:

Goabullen, jag är i vecka 11+4.

Gött och få bort oron lite tidigare än vad jag fått :) Men bara mitt eget fel då jag redan då funderade på det men "nöjde mig" med KUB. Har du gjort KUB också? 
  • Hjärtefröjd

Gosbullen, vi har tid för KUB nästa vecka, men har inte riktigt bestämt om vi ska avboka eller inte.

• Goabullen
    Hjärtefröjd skrev 2015-05-08 14:43:04 följande:

Gosbullen, vi har tid för KUB nästa vecka, men har inte riktigt bestämt om vi ska avboka eller inte.

En del tycker det är bra med båda men KUB verkar ju ofta kunna visa fel också så frågan är hur bra det är.. 
Svar på tråden NIPT-test