NIPT-test
Hej!
Någon här som har gjort NIPT-testet? Och i så fall hur såg svaret ut? Dvs var det en risksiffra eller klart och tydligt Negativt/positivt?
Hur lång tid tar det innan man får svar?
Hej!
Någon här som har gjort NIPT-testet? Och i så fall hur såg svaret ut? Dvs var det en risksiffra eller klart och tydligt Negativt/positivt?
Hur lång tid tar det innan man får svar?
Litegrann skilde det. Fick inte bästa möjliga resultat på KUB när det gällde en av trisomierna. Blodprovet drog ner resultatet litegrann. Inte så att jag hamnade i en riskgrupp, men är man en grubblande person som jag, så fnular man ju ändå lite över varför man inte får ett lika spexigt resultat som "alla andra", typ 1 på 20 000. Pga (eller tack vare) KUB-testet fick jag reda på att jag har ett lågt papp-a-värde. Ännu en sak att grubbla på... Undrar hur många timmar jag ägnat åt att googla det...
När jag gjorde KUB innan mitt första avbrytande så fick jag 1:7 för trisomi13 (väldigt ovanlig trisomi) och gjorde då ett mkp som visade på just trisomi13. Blev gravid igen och denna gång gjorde vi direkt mkp vilket visade på Trisomi21. Enligt läkarna på akademiska så är detta högst otrolig otur eftersom det inte är av ärftlig karaktär. Så efter två avbrytanden i v16 väljer vi nu att göra NIPT. Det måste bara vara ett friskt barn denna gång.
När jag gjorde KUB innan mitt första avbrytande så fick jag 1:7 för trisomi13 (väldigt ovanlig trisomi) och gjorde då ett mkp som visade på just trisomi13. Blev gravid igen och denna gång gjorde vi direkt mkp vilket visade på Trisomi21. Enligt läkarna på akademiska så är detta högst otrolig otur eftersom det inte är av ärftlig karaktär. Så efter två avbrytanden i v16 väljer vi nu att göra NIPT. Det måste bara vara ett friskt barn denna gång.
Charlie40: Jag håller alla tummar och tår att det går bättre än bäst den här gången!
Charlie40: Jag håller alla tummar och tår att det går bättre än bäst den här gången!
Charlie40. Visst var det i måndags du var där? Hur gick det? Idag har det gått en vecka för mig. Jag skämtar inte att det typ är den långsammaste veckan i mitt liv. Nu får jag nog vänta en vecka till. Så drygt att vänta.
Charlie40. Visst var det i måndags du var där? Hur gick det? Idag har det gått en vecka för mig. Jag skämtar inte att det typ är den långsammaste veckan i mitt liv. Nu får jag nog vänta en vecka till. Så drygt att vänta.
Jo i måndags, gick bra men är så rädd provet kommer tillbaka och har för lite DNA. Då får vi två nya helvetes veckor. Det är hemskt och livet står lixom på "hold". Åh du måste skriva så fort du får svar. Lycka Till!
Mitt prov hade för lite DNA att analysera, men jag behövde inte ta om testet då en djupare sekvensering gjordes och man på så vis kunde analyseras. Det tog några dagar längre bara.