• Copyjulia

NIPT-test

Hej!

Någon här som har gjort NIPT-testet? Och i så fall hur såg svaret ut? Dvs var det en risksiffra eller klart och tydligt Negativt/positivt? 

Hur lång tid tar det innan man får svar?

• Svar på tråden NIPT-test
  • Losan
    Jamtlandstaus skrev 2015-01-12 22:45:29 följande:
    Grattis vad skönt med ett så fint svar! Valde ni att inte veta kön?
    Tack så mycket! Såg att du också fick ett jättefint resultat. Glad Vi har försökt länge och haft ett MA tidigare, därför som vi inte vågar göra ett fostervattensprov p.g.a missfallsrisken. Vi funderade på att ta reda på kön men känner att det spelar absolut ingen roll, det får bli en fin överraskning vid förlossningen. 
  • Marielle1sv

Hej,

Undrar om NIFT-testet är mycket mer tillförlitligt än KUB? Måste man ha gjort ett ultraljud innan man kan göra NIFT? Är där någon som vet om det finns något hälsocenter i Malmö som utför det?

Hoppas att någon ligger på svar! Är i vecka 5 och börjar känna mig stressad, iblan kan det ju vara svårt med tider.

• Losan
    Marielle1sv skrev 2015-02-05 08:23:35 följande:

Hej,

Undrar om NIFT-testet är mycket mer tillförlitligt än KUB? Måste man ha gjort ett ultraljud innan man kan göra NIFT? Är där någon som vet om det finns något hälsocenter i Malmö som utför det?

Hoppas att någon ligger på svar! Är i vecka 5 och börjar känna mig stressad, iblan kan det ju vara svårt med tider.

Här kan du läsa allt du undrar över, länken är från Emma Ultraljudsklinik i Malmö.

www.emmaultraljudsklinik.se/index.php&view=article&id=47&Itemid=56
  • Marielle1sv

Tack så mycket för hjälpen! Det verkar ju jättebra. Är det någon som har varit på denna klinik, som vill dela med sig av sina erfarenheter?

• MAD86
    bf13/1 skrev 2014-12-19 19:32:26 följande:

Jag gjorde NIPT via www.gendia.net i somras.
    Man skickar blodprover med DHL till Antwerpen i Belgien. 
    Fick svar efter 10 dagar, fungerade perfekt. Kostade ca 7000:-

Hej!
    Funderar själv på att gör NIP via Gendia och hoppas på att du kan hjälpa mig. Gick allting smidigt? Vart tog du blodprovet? Fick du själv med provet hem? Funderar på om jag kan be min syster som är sjuksköterska ta provet och sedan åker jag själv och lämnar in paketet till närmsta DHL ombud. Gick det smidigt att skicka med DHL? Hur stort är emballaget från Genda? Såg att man var tvungen att skicka i DHLs egna paket. Vad kostade frakten? Behöver jag be om några fler uppgifter från Gendia som DHL behöver för att kunna leverera?

Vore jättetacksam för snabbt svar. Fick 1:232 på Trisomi 18+13 idag på mig KUB-test och är orolig. Har kämpat med IVF för att bli gravid och vill inte göra fostervattensprov pga risken för missfall.

Tack på förhand för hjälpen!
  • Jamtlandstaus
    MAD86 skrev 2015-02-17 19:13:27 följande:
    Hej!
    Funderar själv på att gör NIP via Gendia och hoppas på att du kan hjälpa mig. Gick allting smidigt? Vart tog du blodprovet? Fick du själv med provet hem? Funderar på om jag kan be min syster som är sjuksköterska ta provet och sedan åker jag själv och lämnar in paketet till närmsta DHL ombud. Gick det smidigt att skicka med DHL? Hur stort är emballaget från Genda? Såg att man var tvungen att skicka i DHLs egna paket. Vad kostade frakten? Behöver jag be om några fler uppgifter från Gendia som DHL behöver för att kunna leverera?

Vore jättetacksam för snabbt svar. Fick 1:232 på Trisomi 18+13 idag på mig KUB-test och är orolig. Har kämpat med IVF för att bli gravid och vill inte göra fostervattensprov pga risken för missfall.

Tack på förhand för hjälpen!
    Om du väldigt gärna vill göra via Gendia i Antwerpen så kan jag inte hjälpa dig ...men en svensk kontakt kan du få på TATAA Biocenter i Göteborg som gör samma. Testet skickas från Göteborg till Hongkong och svaret kommer snabbt, inom 21 dagar. Mitt tog inte ens en vecka...
    Läs mitt inlägg #27 så ser du mer.
  • MAD86
    Jamtlandstaus skrev 2015-02-18 13:26:14 följande:
    Om du väldigt gärna vill göra via Gendia i Antwerpen så kan jag inte hjälpa dig ...men en svensk kontakt kan du få på TATAA Biocenter i Göteborg som gör samma. Testet skickas från Göteborg till Hongkong och svaret kommer snabbt, inom 21 dagar. Mitt tog inte ens en vecka...
    Läs mitt inlägg #27 så ser du mer.
    Tack för ditt svar! Jag kontaktade faktiskt dem idag. Hade tur och fick komma till en vårdcentral som de hade avtal med dem idag. Så nu är provet klart och skickat. Kul att höra att det gick så fort att få svar. Håller tummarna att det går lika fort för mig :)
  • Gardnerella

Ni som gjort nipt-test och valt att ta reda på könet. Hur presenteras resultatet? Har hört att man mäter någon slags signal från Y-kromosomen. Kan ni ge exempel på hur det skulle kunna se ut?

• Jamtlandstaus

"Det är förekomsten av Y-kromosomen som avgör könet på barnet. Du tittar då på siffran i din resultatrapport, är procent-siffran större än 0,0048 så väntar du en pojke, är den lägre så väntar du en flicka."
Svar på tråden NIPT-test