• Copyjulia

NIPT-test

Hej!

Någon här som har gjort NIPT-testet? Och i så fall hur såg svaret ut? Dvs var det en risksiffra eller klart och tydligt Negativt/positivt? 

Hur lång tid tar det innan man får svar?

• Svar på tråden NIPT-test
  • Kattflickan

Tack Losan!! Verkar som om de troligen kan se andra fel än Trisomi 13, 18 och 21. Men att det är rätt otestat. Undrar när landstingen ska anamma NIPT?

• Copyjulia
    AMH Sthlm skrev 2014-12-03 21:09:18 följande:

Har bokat Nipt Panorama hos BB Stockholm Family på Skeppsbron. Fick info om att man behöver göra ett ultraljud innan för att kontrollera att det inte är mer än en krabat, är det fler så funkar inte Nipt eftersom man inte vet vems DNA man testat. De sa dessutom att det kan vara en fördel att vänta något efter 9+0 eftersom risken för att de inte ska hitta DNA (från fostret) minskar då. 

Jag har också bokat där nu. Skönt att slippa administrationen av logistiken själv. Ska inte göra förrän i vecka 13 då de har stängt över julhelgerna och de tyckte att det var bättre att göra det lite senare. Har redan gjort VUL och sett att det bara är en. Lite jobbigt att provsvaret tar 3 veckor. Då kommer jag ju vara i v 16 när jag får svaret. Om svaret skulle vara dåligtRynkar på näsan och jag gör ett fvp efter det kommer jag ju få göra abort väldigt sent. Typ v 17/18. Inte kul.
  • Copyjulia
    Kattflickan skrev 2014-12-06 08:44:11 följande:

Tack Losan!! Verkar som om de troligen kan se andra fel än Trisomi 13, 18 och 21. Men att det är rätt otestat. Undrar när landstingen ska anamma NIPT?

Jag ringde en Landstingsansluten MVC (Ultragyn i Sthlm) och de sa att jag bara var några månader "för tidigt ute". De hade redan gått en NIPT-utbildning och skulle börja med testerna i februari.

Vid min förra graviditet för två år sedan övervägde jag seriöst att åka till USA för att göra testet där det redan hade funnits ett tag. Jag läste på mkt om det då och i USA verkar de ha gjort ganska omfattande tester som visar på säkra resultat. Minns att  det var någon av trisomierna som hade något lägre säkerhet men det var ändå väldigt säkert, typ 98% jämfört med de andra trisomierna som hade 99,5% (minns inte exakta siffror men det var nåt sånt).
  • AMH Sthlm

Jag tror inte att det är korrekt att kalla Nipt otestat. Info om Nipt Panorama finns på leverantörens hemsida och där kan man även jämföra testet mot Nipt Harmony (det som idag görs i Gbg). 
    http://www.natera.com/ 

• Losan
    AMH Sthlm skrev 2014-12-07 15:40:56 följande:

Jag tror inte att det är korrekt att kalla Nipt otestat. Info om Nipt Panorama finns på leverantörens hemsida och där kan man även jämföra testet mot Nipt Harmony (det som idag görs i Gbg). 
    http://www.natera.com/ 

Det som Kattflickan menade med otestat var att de kan testa för andra sjukdomar än Trisomi 13, 18 och 21 men att det ännu inte är lika studerat.
  • Losan
    AMH Sthlm skrev 2014-12-03 21:09:18 följande:

Har bokat Nipt Panorama hos BB Stockholm Family på Skeppsbron. Fick info om att man behöver göra ett ultraljud innan för att kontrollera att det inte är mer än en krabat, är det fler så funkar inte Nipt eftersom man inte vet vems DNA man testat. De sa dessutom att det kan vara en fördel att vänta något efter 9+0 eftersom risken för att de inte ska hitta DNA (från fostret) minskar då. 

Värt att nämna är att Nipt Harmony går att utföra då man väntar tvillingar eller har fått ägg donerade till skillnad från Nipt Panorama, dock så har Nipt Harmony något lägre säkerhet, främst rörande Trisomi 13.
  • Copyjulia

Någon som vet hur säkert Nipt Panorama är? (För en "vanlig" grav utan äggdonation o tvillingar)

• åsa74

Hej! Jag har gjort nipt testet för 2 veckor sedan. Väntar på svar och är så nervös. Jag gjorde det på bb Stockholm family. De kollar de tre trisomierna och 2 andra saker som har med könskromosomer att göra, minns inte vad de hette. Ni som har gjort/ tänkt göra nipt, har ni gjort kub och vad fick ni för resultat på det?

• Kattflickan
    Losan skrev 2014-12-07 18:13:00 följande:
    Det som Kattflickan menade med otestat var att de kan testa för andra sjukdomar än Trisomi 13, 18 och 21 men att det ännu inte är lika studerat.
    Helt rätt Losan! Precis vad jag menade.

Jag har ett genetiskt fel som gör att ca 50 % av mina ägg ger upphov till barn med Trisomi 21. Jag har gjort PGD för detta och de har satt in ett embryo testat på Trisomi 13,18, 21 och könskromosomerna. Men vid min andra PGD hade de sjuka embryona olika kromosomfel och därför är jag orolig att mitt foster kan ha något kromosomfel som de inte testat för eller en mosaik.
Svar på tråden NIPT-test