NIPT-test
Hej!
Någon här som har gjort NIPT-testet? Och i så fall hur såg svaret ut? Dvs var det en risksiffra eller klart och tydligt Negativt/positivt?
Hur lång tid tar det innan man får svar?
Hej!
Någon här som har gjort NIPT-testet? Och i så fall hur såg svaret ut? Dvs var det en risksiffra eller klart och tydligt Negativt/positivt?
Hur lång tid tar det innan man får svar?
Hej!
Någon som vet om man får svar från TATAA biocenter på mail eller på post?
Hej!
Någon som vet om man får svar från TATAA biocenter på mail eller på post?
NIPT-test med Panorama från det amerikanska företaget Natera kan nu göras på Crocusmottagningen i Linköping. Läs mer på
www.crocus.nu/Undersokningar_-_NIPT-undersokning_%28Panorama%29.html
Det är Dr Selbing själv som tar hand om rådgivning, ultraljudsundersökning och bedömning av svaren. Ett typiskt svar på Panoramatestet är att risken är mindre än 1:10.000 för det man frågat efter. Panoramatest med utvidgad panel innefattar dessutom undersökning för 5 svåra, men ovanliga, utvecklingsrubbningar som inte har med antalet kromosomer att göra.
Dr Selbing
Hur har det gått för alla? Kan ni rekommendera NIPT?
"Resan" är ju inte klar för mig, har bara nått till v26 men för mig var det värt det. I mitt landsting erbjuds endast FVP o det upplever jag är för sent i graviditeten plus innebär en viss MF-risk. Så då är det värt det då vi kunde spendera dessa pengar.
Spec MVC tror att detta test kommer ingå i programmet för gravida ngn gång under 2015 i vårt landsting. Synd att man inte kunde få lite subventionering av priset från landstinget...
Jag håller helt med Jamtlandstaus. Ett betydligt säkrare resultat än kub-testet samt ingen risk för missfall gjorde valet enkelt.
Jag har fått göra två avbrytanden pga Trisomier och gjort två moderkaksprov. Första gången gjorde vi det pga hög risk på kub. Andra gången blev det direkt mkp. Nu när det är tredje gången gillt och NIPT finns så kommer vi göra det. Har nyss plussat så har några veckor kvar för att ta på allt vi kan. Så berätta gärna så mycket som möjligt. Ingen ska behöva gå igenom det vi har gjort.
Ni som gjort NIPT-test, har ni valt att enbart kolla trisomi 13,18, 21 och ev. kön, eller har ni valt den utökade varianten som även omfattar deletionssyndrom och könskromosom-aneuploidier?
Någon som gjort hos Vasamammorna i Sthlm? Hur länge fick ni vänta på svar?
Inte så uttömmande artikel men den kanske intresserar någon här:
http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Nya-ron/2015/04/Goda-resultat-for-icke-invasiv-fosterdiagnostik/
Ni som gjort NIPT-test, har ni valt att enbart kolla trisomi 13,18, 21 och ev. kön, eller har ni valt den utökade varianten som även omfattar deletionssyndrom och könskromosom-aneuploidier?
Någon som gjort hos Vasamammorna i Sthlm? Hur länge fick ni vänta på svar?