• Sous

NIPT-test

Jag tänkte också göra via vasamammorna i stockholm, ska boka tid när jag lyckats få tid för ultraljud. Tack till er som skrivit i tråden, det känns som helt rätt beslut!

• Sous
    Plommon81 skrev 2015-07-04 07:34:13 följande:

Å till er som redan gjort det, kan man få siffror som är "mittemellan" alltså varken ja eller nej? Finns det risk att man måste följa upp med fostervattensprov? Trodde det här var säkert, dvs att man får ett 99% svar om bebisen har kromosomavvikelser eller inte, men efter läst runt här blir jag osäker...

Nej, man kan inte få mellanläge som svar. I en studie som nyligen publicerades i new england journal of medicine hade de testat 19000 gravida kvinnor. Det fanns inte ett enda falskt negativt resultat, dvs inte en enda gång missade testet att identifiera kromosomförändringar de testade för. Däremot av de positiva (typ 300? Jag minns inte exakt) så var ett par procent falskt positiva, dvs ett tiotal fick besked om hög risk fast barnet var friskt. Det är därför man utrycker sig i termer av risk och inte "ja" eller "nej". Jämförelsevis hade kubtestet på samma grupp gett såpass dåliga resultat att man ville göra fostervattenprov för typ 3000 kvinnor, så det är stor skillnad...
  • Sous
    corvan skrev 2015-08-11 06:49:53 följande:

Här är en som med väntar på Svar. Jag gjorde mitt test hos barnmorskehuset i gbg 3/8, först ett ul som visade på tvillingar. Chock! Sen blodprov och nu en olidlig väntan!!

Men Nipt går ju inte att göra vid tvillinggraviditet? Det är ju därför man gör ul, för att utesluta flerbörd?
Svar på tråden NIPT-test