• Anonym (trött)

Treåring bortskänkes.

Treåring bortskänkes. Jag orkar inte mer. Jag orkar inte med mer skrik och gnäll och bråk. Jag orkar inte med att varenda liten sak är en kamp. Dessutom vaknar hen gärna ett par gånger per natt och går upp för dagen klockan 6 varje dag. Allt jag vill är att sova ostört och slippa skrik.

• Svar på tråden Treåring bortskänkes.
  • silhuett

Lång tråd, så jag orkar inte läsa allt.. Men har någon tipsat om hörselskydd? Stressnivån hålls nere betydligt om du slipper höra skriket (eller om det i alla fall dämpas).

Jag är själv extremt känslig för höga ljud, och det stressar upp mig enormt med barn som leker högljutt eller skriker/gråter. Då åker hörselskydden på så att jag kan behålla lugnet.

• Anonym (Förstår)
    Anonym (Mamma mu) skrev 2014-11-03 07:02:09 följande:

Utan att klappa mig själv på axeln och tycka att jag måste ha gjort något rätt och andra fel så häpnar jag över hur ni beskriver era 3 åringar i den här tråden. Jag tycker helt klart att 3-4 års åldern är superhärlig och så rolig. Visst är det småstrider ibland om det ena eller andra men det är ju till för att de ska få utveckla sin personlighet, självkänsla mm ovh genom att jag som förälder är äldre, visare och lyhörd så lyckas i allafall vi navigera mellan alla grynnor.

Men likt alla de föräldrar som har spädbarn som sover hela natten från 2 månaders ålder inser jag att jag nog mest har tur. Kämpa på ni andra jag kanske får mitt i tonåren

Haha, först blev jag lite provocerad av ditt inlägg. Och medan jag läste det första stycket så började jag tänka 'åh du är säkert sån vars barn sov hela natten efter några månader och glatt berättar för oss andra att man minsann bara behöver vara konsekvent.' Eller annan 'trevlig' klyscha... :) och som givetvis inte har någon aning om vilken tur du har!

Men sen skrattade jag gott när jag läste ditt andra stycke :)
  • Anonym (Jag)
    Anonym (xxx) skrev 2014-11-03 11:47:49 följande:
    Ett plagg. Barn brukar tycka om att plaska med vatten. Mitt barn gillade att diska i den åldern. I det här fallet skulle barnet dessutom få känna sig nyttig och delaktig i klädbestyren.
    Men det är ju samma sak där, föräldrarna får ju ändå tvätta just det barnet väljer att ha. Samma jobb men mera kladd. Förstår din tanke men det håller inte.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Jag) skrev 2014-11-03 13:07:04 följande:

Men det är ju samma sak där, föräldrarna får ju ändå tvätta just det barnet väljer att ha. Samma jobb men mera kladd. Förstår din tanke men det håller inte.

Föräldrarna tvättar inte, utan barnet tvättar själv. Stor skillnad. Man säger till barnet att om du vill ha de röda byxorna i morgon, så måste du tvätta dem själv. Men då ska också de röda byxorna på i morgon utan gnäll, annars var det sista gången du fick tvätta dina kläder. Mitt barn skulle känna sig jätteviktig om han fick ett sådant uppdrag.

När barn "hjälper till" och "kan själv" blir det ofta mera jobb för den vuxna än tvärtom, vilket barnet inte inser. Jag brukar ändå låta mitt barn hjälpa till, därför att jag tror att man i längden vinner mera.
  • Anonym (Tonårsförälder)

En dag kommer ni se tillbaks och skratta åt 3-års tiden som självklart är jobbig. Vänta bara till ni skall få en tonåring att lyssna och argumentera med dagarna i ända...

• katastrofplantagen
    Anonym (allalika) skrev 2014-11-02 21:16:18 följande:
    Jag vill inte klappa på huvudet och säga hur ni ska göra, men hos oss känns det viktigt att se till att inte välja strider som man bara kan förlora. Om ni bär in henne på hennes rum femton gånger och hon kommer ut för en sextonde omgång, vad har ni uppnått då? En sån tillrättavisning blir på nåt vis bara ett bevis på att ni inte kan nå henne och att konflikten är fortsatt olöst. 

Att slåss är såklart totalt oacceptabelt och när det händer hos oss håller vi fysiskt fast barnet tills det slutar, helt enkelt därför att det är ett säkert sätt att få slut på våldet. Vi försöker inte resonera utan avstyr själva det fysiska våldet och sen får barnet ligga och gråta i soffan eller vad det nu vill tills det lugnat sig lite och vi kan prata om det. 

Men jag vet att det är lätt att säga :-/
    Jag välkomnar tips, faktiskt! Och ja det känns helt meningslöst att skicka in henne konstant. Vi har provat andra ställen, andra taktiker, men aldrig har vi hållit fast henne. Av nån anledning tycker jag det känns så hemskt förnedrande att göra det mot henne, som att man gör henne illa. Jag vill inte göra henne illa, men jag ska absolut överväga att kanske ha det som sista utväg efter en varning om omgång till rummet. Då kanske hon lär sig att stanna på rummet och vi slipper hålla fast henne. Jo..jag ska prova. Tack!
  • katastrofplantagen
    Ann Cistrus skrev 2014-11-03 06:40:23 följande:
    Jag har inget vettigt att komma med men kände bara att jag skulle vilja ge dig en kram {#emotions_dlg.flower}
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
    Tack snälla rara! Det behövde jag precis just nu. Nu är jag ensam med henne och ett spädbarn för pappan jobbar. Jag mår dåligt inför varje gång vi är ensamma alla tre. <3
  • katastrofplantagen
    Anonym (satunge) skrev 2014-11-03 11:47:59 följande:
    Ett barn som skriker, gapar, vrålar av ingen annan anledning än att det är en viljemätning av löjlig art, förtjänar ingen som helst uppmärksamhet i stunden. Du kan beskriva dig som hur mycket pedagog som helst, men någon praktisk erfarenhet av vrålande barn verkar du inte ha. Den som bär sig illa åt ska i stunden inte ha uppmärksamhet och det oavsett ålder. Och det finns inga skadeverkningar här - det är ju inte fråga om ett ständigt ignorerande, vilket verkligen är skadligt för barnet. Bara ett starkt markerande att så länge ditt sätt att bära dig åt så här håller på,  tänker jag inte prata eller bry mig om dig. du får sluta först och bli talbar. Det budskapet går hem, tro mig. Hur tror du egentligen att pedagoger på förskolor och skolor gör? De hinner inte sitta och gulla med ett vrålande och trilskande barn. De går sin väg, men håller koll på barnet på avstånd.
    Det du lär barnet då genom att ignorera det, är att känslan till beteendet barnet har är fel. Det kan resultera i att barnet lär sig att själva känslan istället för beteendet är fel. Åtminstone jag vill att mina barn ska känna att de har rätt att känna vad de för stunden känner.
  • katastrofplantagen
    Anonym (Tonårsförälder) skrev 2014-11-03 15:40:09 följande:

En dag kommer ni se tillbaks och skratta åt 3-års tiden som självklart är jobbig. Vänta bara till ni skall få en tonåring att lyssna och argumentera med dagarna i ända...

Men när? NÄR blir det bättre? Allvarligt!
  • silhuett
    katastrofplantagen skrev 2014-11-03 17:45:22 följande:
    Men när? NÄR blir det bättre? Allvarligt!
    När de börjar skolan, enligt min erfarenhet i alla fall Skrattande Då blir det ofta djupa filosofiska diskussioner vid köksbordet. Och så klarar de av allt själva; toalettbesök, klä på sig, äta utan protester osv. När de blir lite äldre kan de dessutom ta sig till och från skolan själva, vilken  befrielse! Oskyldig

Har man fler barn får man dock stå ut med gräl mellan syskonen..
Svar på tråden Treåring bortskänkes.