Anonym (allalika) skrev 2014-11-02 21:16:18 följande:
Jag vill inte klappa på huvudet och säga hur ni ska göra, men hos oss känns det viktigt att se till att inte välja strider som man bara kan förlora. Om ni bär in henne på hennes rum femton gånger och hon kommer ut för en sextonde omgång, vad har ni uppnått då? En sån tillrättavisning blir på nåt vis bara ett bevis på att ni inte kan nå henne och att konflikten är fortsatt olöst.
Att slåss är såklart totalt oacceptabelt och när det händer hos oss håller vi fysiskt fast barnet tills det slutar, helt enkelt därför att det är ett säkert sätt att få slut på våldet. Vi försöker inte resonera utan avstyr själva det fysiska våldet och sen får barnet ligga och gråta i soffan eller vad det nu vill tills det lugnat sig lite och vi kan prata om det.
Men jag vet att det är lätt att säga :-/
Jag välkomnar tips, faktiskt! Och ja det känns helt meningslöst att skicka in henne konstant. Vi har provat andra ställen, andra taktiker, men aldrig har vi hållit fast henne. Av nån anledning tycker jag det känns så hemskt förnedrande att göra det mot henne, som att man gör henne illa. Jag vill inte göra henne illa, men jag ska absolut överväga att kanske ha det som sista utväg efter en varning om omgång till rummet. Då kanske hon lär sig att stanna på rummet och vi slipper hålla fast henne. Jo..jag ska prova. Tack!