• Anonym (trött)

Treåring bortskänkes.

Treåring bortskänkes. Jag orkar inte mer. Jag orkar inte med mer skrik och gnäll och bråk. Jag orkar inte med att varenda liten sak är en kamp. Dessutom vaknar hen gärna ett par gånger per natt och går upp för dagen klockan 6 varje dag. Allt jag vill är att sova ostört och slippa skrik.

• Svar på tråden Treåring bortskänkes.
  • Anonym (Jag)

Men du är för okonsekvent helt enkelt. Det är du och din partner som måste lära er sätta gränser och inte vika er. ( om nu barnet inte har någon funktionsnersättning ) men kan inte treåringen gå 15 minuter utan du bär den? Hårda ord jag vet!

• Phalaenopsis

Det finns en utmärkt bok som heter "Fem gånger mer kärlek". Där talar man mycket om hur man i praktiken kan minska antalet konflikter i familjen.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Jag) skrev 2014-11-01 23:17:25 följande:

Men du är för okonsekvent helt enkelt. Det är du och din partner som måste lära er sätta gränser och inte vika er. ( om nu barnet inte har någon funktionsnersättning ) men kan inte treåringen gå 15 minuter utan du bär den? Hårda ord jag vet!

Tilläggas ska att jag har haft den kampen med, sock-kampen varade längst. Hon tyckte alla Sockar satt fel, gapa och skrek hysteriskt över sockarna. Detta plus klädbråk.
  • Anonym (allalika)

Vi har haft precis lika som många här beskriver. Det är bara så treåringar är liksom.

Vi väljer, som en del andra, våra strider. En del saker är skoningslöst skrivna i sten, andra släpper vi. Man får inte vara elak och slåss t ex, men man får strunta i maten. Man får gå till dagis utan jacka men man får inte se TV när man vill.

Vi försöker berömma *allt* bra och ge ansvar, även om det är svårt i vissa lägen. Tanken är ju att det ska bli mycket mer beröm än förmaningar.

Slutligen så är åtminstone jag ganska oberörd av offentligt skrikande och viker inte ner mig på Ica bara för att vi har en konflikt bland allt folk. Har burit gallskrikande barn genom gallerior några gånger.

Jag tror att det för oss hjälpt att vara stenhårda i vissa (få) konflikter och medgörliga i andra, så nu har vi inga sådär extremt låsta situationer. I värsta fall släpper vi det och ägnar oss åt nåt annat så tar barnet tag i saken själv oftast. Otroligt men sant. Barnet vet att om det öht är möjligt att vinna så gör hon det ganska snabbt, och krigar därför inte för länge.

Omvänd psykologi funkar ju sjukt bra också, trodde inte det var sant. "Du behöver inte äta."

• Emeli
    Vaggvisa skrev 2014-11-01 20:47:22 följande:

Jag känner med dig. Heh, gick på museum idag. Mitt barn, 2 1/2, ville inte få därifrån. Gallskrik är ett för svagt ord för att beskriva vrålen. Kasta sig i marken, vägra overallen. Alla kollar. Mitt självförtroende veknar. Spöregn utanför. Jag bär tillslut ut honom medan säkert 50 pers tänker: ÅH KAN HON INTE HÅLLA REDA PÅ SIN UNGE? Eller: STACKARS BARN SOM HAR EN SÅN TASKIG FÖRÄLDER! Vi går en bit. Han skriker. Jag börjar gråta. Han börjar skratta. Vi blir dyngsura. Hackar tänder. Åker hem. Fortsätter tjafsa om smått, jag försöker göra allt för att berömma det bra. Vi kramas lite extra innan sängdags och nya tag imorgon. Men usch känslan av att känna sig usel. Så försöker jag backa och tänka: "men det är en del av barns utveckling" men sen bannar jag mig själv och säger Jag är för hård! Nästa sekund Jag är för curling! Nästa sekund: Tänk om mitt barn inte mår bra? Ja sådär vevar tankarna runt. Bråken är inte värst, utan rädslan att göra fel, tycker jag.

Men varför började du gråta? Det är väl bara att ta barnet under armen och gå iväg. Det är ju en liten unge det är fråga om, ingen tonåring. ALLA barn beter sig så där ibland. Det är bara att behålla sitt lugn och göra vad som behöver göras. En så liten unge ska man inte försöka förhandla med. Det är heller ingen idé att bli arg, argumentera eller gråta. Det sistnämnda gör barnet oroligt, det är jag övertygad om.
  • Emeli
    Anonym (Jag) skrev 2014-11-01 21:30:43 följande:

Ja jag säger, välj dina bråk. Använd inte ordet nej för mycket och säg inte denns namn när det bara är negativt. Beröm när den gör rätt och låt den ta mer ansvar. Det där med kläder, har haft samma problem här, jag la fram kläder på kvällen och visade dem för dottern, sedan bråkade hon ändå på morgonen men jag stod på mej. I början lät jag henne vara med och välja kläder på kvällen. Hon kan fortfarande klaga på att byxorna kliar, är för stora, ja du vet. Strumperna var det med bråk om men jag gjorde samma där. Skulle aldrig låta dottern bestämma helt själv vad hon skulle ha på sej, detta då en 3 åring inte vet sitt eget bästa.

Haha, nej det vet de inte. Min dotter ville gå till dagis iklädd baddräkt i december när hon var i den åldern.

Mamma eller pappa bestämmer att tröja och byxor ska vara på. Därefter kan barnet få välja vilka plagg ur det urval som finns i garderoben. Det som ligger i tvätten kan inte användas den dagen.
  • Emeli
    Anonym (trött) skrev 2014-11-01 23:12:51 följande:

Det där med kläder då. Vi har provat hur många olika sätt som helst. För att ta några exempel:

1: Jag väljer kläder på kvällen och lägger fram. Barnet bestämmer sig för att tröjan är ful och tvärvägrar.

2: Vi väljer tillsammans ut kläder på kvällen. Barnet är hur nöjd som helst påkvällen men på morgonen kommer barnet på att nej, hen vill ha prickiga kläder idag. Och då ska allt vara prickigt: underbyxor, strumpor, byxor, tröja.

3: Barnet får välja själv från en låda där jag sett till att det bara finns passande kläder för årstiden. I det fallet kommer barnet på att hen absolut vill ha de randiga byxorna som råkade bli nerkissade igår och därför är oanvändbara. Inga andra byxor i hela världen är fina.

Barnet har en ganska stor garderob med massor av färger och mönster, men jag kan inte tvätta varje dag för att hen ska kunna välja fritt mellan allt. Och det är ju alltid det där plagget som är blött eller hopplöst smutsigt som hen absolut måste ha den dagen.

De dagar vi åker bil till dagis går det ju bra att gå ut halvnaken, och det har vi gjort flera gånger också. Men andra dagar måste jag gå 15 minuter med barnet, och då ska min ganska tunga jobbväska med, barnets väska och så barnet som väger 15 kg. Jag klarar inte att bära allt inklusive ett skrikande sprattlande barn den sträckan.

Väldigt många gånger per dag får barnet ligga och skrika bäst hen vill. Det går ju inte att göra hen nöjd, det är ingen ide att ens försöka, som i fallet med att man torkat rumpan fel. Det är ju inte en strid jag väljer, jag gör något som måste göras sen brakar helvetet lös. Även om jag bara struntar i det så är det så fruktansvärt jobbigt. Det blöder snart ur öronen på mig, och magsåret är inte långt borta. Och så har jag sömnproblem. Denna konstanta stress att snart bryter det loss igen, det knäcker mig.

Vi är alltid sena, vart vi än ska. Vi ska vara på dagis 8, men det skulle inte hjälpa om vi så gick upp halv 3. Vi skulle bli sena ändå. Man kan vara ute i hur god tid som helst, och ha klarat av tandborstning, påklädning, hårborstning, frukost och allt. Sen kommer det där sista, skor och jacka. Då kan ungen helt plötsligt slita av sig alla kläder och påstå att de blev blöta eller vad som helst. Då står man där och får börja från noll igen, precis när man tänkte åka. Samma visa är det oavsett vad vi ska göra.

Om du ska promenera en kvart med tunga väskor och ett bångstyrigt barn rekommenderar jag dig att ta med dig en vagn. Även om barnet insisterar att gå själv (och ni hinner gå i en treårings takt) så kan väskorna åka vagn och det blir lite lättare för dig. Blir det ont om tid sätter du barnet i vagnen också. Om du har en tillräckligt praktisk vagn lägger du de tunga väskorna i varukorgen och barnet i kärran. Sedan speedad du upp takten. Att barnet protesterar spelar ingen roll. Vagnen kan dunsedan låta stå kvar på dagis tills ni ska hem, eller ta med en till jobbet. På så sätt slipper du bära dina tunga väskor.
  • Anonym (satunge)

Skit i ungen när den är på stridshumör. Sätt in öronproppar och gå din väg in i ett annat rum. Stäng dörren efter dig. Prata inte med den, släpp inte in den.
    Göres företrädesvis på helgerna när inga tider behöver passas. Den ungen behöver lära sig att INTE BLI LYSSNAD PÅ OCH ÅTLYDD!

• TheldaZelda
    Anonym (Gubbe) skrev 2014-11-01 18:02:24 följande:

Vet du inte könet på barnet?

Finns det olika slutsatser att dra om det skulle stå han eller hon? 
  • Dansken i Sverige
    Anonym (smeden) skrev 2014-11-01 22:36:23 följande:
    Låter som en beskrivning på hur en Dansk klär sig..Skrattande
    Tack for den då
Svar på tråden Treåring bortskänkes.