Påven Johanna skrev 2014-11-03 19:29:14 följande:
Som jag ser det så handlar det inte om att kunna fixa saker, det handlar om att härbärgera de känslor barnet får i samband med alla olika saker de reagerar än hit och än dit över och lämna tillbaka dem i avväpnat skick.
Om du hade kunnat fixa så att det inte blev mörkt när ni åt middag så hade barnet förmodligen inte blivit nöjt med det ändå, eftersom det inte alls är vad allt det här handlar om.
Skulle du kunna ge ett exempel på hur en sådan konversation kan se ut? Vad säger man till ett barn som gallskriker för att det inte går att spola tillbaka tiden/styra solnedgången osv?
Ta t.ex. den gången då min son ville ha haft regnvantarna på sig på vägen hem från dagis och fick ett "raptus" för att det inte gick att göra om alltihopa.
Jag försökte med t.ex.:
-Jag ser/förstår att du är arg för att du inte hade vantarna på dig.
-Jag visste inte att du ville ha dem på dig men lovar att fråga dig om det nästa gång vi går hem från dagis.
Ingen effekt...