• Anonym (trött)

Treåring bortskänkes.

Treåring bortskänkes. Jag orkar inte mer. Jag orkar inte med mer skrik och gnäll och bråk. Jag orkar inte med att varenda liten sak är en kamp. Dessutom vaknar hen gärna ett par gånger per natt och går upp för dagen klockan 6 varje dag. Allt jag vill är att sova ostört och slippa skrik.

• Svar på tråden Treåring bortskänkes.
  • Demina läkare
    Anonym (trött) skrev 2014-11-11 19:10:23 följande:

Jaha, då var vi där igen. Förra veckan gick speciellt mornarna lite bättre. Barnet fick välja kläder helt själv och det var tydligen kul. Har försökt det tidigare med dåligt resultat men nu gick det bättre. Men nu har nyhetens behag lagt sig och efter att ha valt en tröja idag så skulle hen prompt ha byxor i samma färg. Exakt samma färg. Det finns inga sådana byxor och har aldrig funnits. Barnet fick tokspel och vi blev 45 minuter sena. Efter jag lämnat på förskolan bröt jag ihop och grät av utmattningen.

Barnet har också lugnat ner sig med toabråken men samma beteende finns kvar i många andra situationer. Hen får för sig att saker gjorts fel och att det ska göras om. Vi försöker hela tiden vara lugna och pedagogiska men det går inte alltid. Man har bara så mycket tålamod. Hur länge brukar den här perioden vara? Finns det hopp om att det lugnar sig inom en rimlig framtid? Barnet är väldigt tidig för sin ålder på många sätt och förstår och kan göra sig förstådd väldigt bra. Men när det låser sig så är det helt omöjligt. Det går liksom inte att nå fram.

All värme och styrka till er! Ni verkar vara fantastiska föräldrar som gör allt ni kan. Men ibland räcker det inte. Skönt att toabråken blivit lite lindrigare.

Som läkare blir jag lite bekymrad när jag hör om dem, tycker de gränsar till tvång, och isf ska ni INTE spela med. Lätt att säga när allt är katastrof! Lycka till, med all sannolikhet lugnar det ned sig.

Har inte hunnit läsa hela tråden, men hur funkar det på fsk? Om problem även där: sök stöd via Bvc el vc. Hoppas du tar mitt inlägg på rätt sätt.
  • Demina läkare

Oj, mitt sista kom inte med. Lycka till, situationen kommer med all sannolikhet att lugna ned sig så småningom!

Ni har varit ofantligt tålmodiga och förstående, jag har all respekt för att ni är väldigt trötta vid det här laget.

Känslan av att slå knut på sig själv, och ingenting hjälper - därför att ingenting kan riktigt hjälpa just nu.

• Anonym (smeden)
    Anonym (trött) skrev 2014-11-11 19:10:23 följande:

Jaha, då var vi där igen. Förra veckan gick speciellt mornarna lite bättre. Barnet fick välja kläder helt själv och det var tydligen kul. Har försökt det tidigare med dåligt resultat men nu gick det bättre. Men nu har nyhetens behag lagt sig och efter att ha valt en tröja idag så skulle hen prompt ha byxor i samma färg. Exakt samma färg. Det finns inga sådana byxor och har aldrig funnits. Barnet fick tokspel och vi blev 45 minuter sena. Efter jag lämnat på förskolan bröt jag ihop och grät av utmattningen.

Barnet har också lugnat ner sig med toabråken men samma beteende finns kvar i många andra situationer. Hen får för sig att saker gjorts fel och att det ska göras om. Vi försöker hela tiden vara lugna och pedagogiska men det går inte alltid. Man har bara så mycket tålamod. Hur länge brukar den här perioden vara? Finns det hopp om att det lugnar sig inom en rimlig framtid? Barnet är väldigt tidig för sin ålder på många sätt och förstår och kan göra sig förstådd väldigt bra. Men när det låser sig så är det helt omöjligt. Det går liksom inte att nå fram.

Det är nog mer än vanligt att man finner en metod och så tänker man.. Hurra nu funkar det och sen brakar allt samman. Så står man där med en metod som inte funkar och så måste man uppfinna en ny.

Normalt kommer barnet att gå ur denna trots. All din kamp och allt ditt kämpande gör att du kommer närmare ditt barn och lär känna ditt barn på ett djupare plan.

Du gör vad du kan och gör säkert hur rätt som helst.. Men kampen mot 3 års viljan är inte lätt. Som att försöka flytta ett berg.

Har själv 4 barn. De är större idag.. Men tro mig.. Det har varigt många gånger man tänkt.. Sätter ut en skylt om "barn bortskänkes" jag rymmer osv osv.

Antagligen är ditt barn fullt frisk och bara följer den där utvecklingsfasen som vilket barn som helst..

Du kommer skatta en dag åt detta.

Men jag förstår din utmattning och frustration.. O det är inte helt ovanligt att barn är små änglar och gull i gull med andra.. Men med föräldrarna så blir de små djävlar.. De kan sköta sig borta och med andra människor.. Men på hemma plan blir de som förbytta.. Ibland räcker det att de ser sina föräldrar så spelar de över..

I snitt skulle jag säga från min egen erfarenhet.. 6-12 månader.. Men även födelsedag kan påverka att barnet går ur trots... De vaknar och fyller år..
    Nästan så att det påverkar att nu har de blivit äldre... och lämnar den perioden bakom sig..

Som sagt. 3års trots är inget exakt vetenskap  och barn kan gå in i den både tidigare än 3 och senare.. Den hör bara till. En del barn får en lättare släng av den och andra får en starkare släng av den.. Som en förkylning..

Inte lätt att kombinera barn och andra delar i livet.. Man planerar och vill vara duktig.. Man ska ta hand om barn, arbeta och sköta hem och ta hand om sig själv..

Du kommer skatta en dag åt detta.. Fast just nu när du är mitt i det.. Då är det inget kul alls...

O varför ska du/ni komma undan de gråa håren och alla bekymmer barn kan skapa. Det skulle inte vara rättvist..
    Ni ska väl också ha en släng märken från barn...

Kanske inte mycket till hjälp eller tröst.. Mer än att ditt barn är antagligen fullständigt normalt, sjuhelsikes vilja, och ett energiknippe.. o det är inte så lätt alltid..

Det är alltid lätt att fostra andras barn!!!

Alla gör vi rätt så länge vi älskar de små djävlarna till änglar med svarta vingar.

O tänk på.. Du har antagligen inte varigt bättre själv.. Titta på dina föräldrars gråa hår.. det är antagligen din förtjänst..

Det blir bättre och så kommer andra perioder.. Glöm inte att andas bara..
  • Anonym (Förstår)
    emeliealexandra skrev 2014-11-12 00:48:35 följande:

Detta skulle du tänkt på innan du skaffade barn!

Errr... Hur tänkte du nu?
  • Lovisa09

Min flicka var/är precis likadan men det blir lättare. Nu är hon 4,5 år och runt tre var ALLT en kamp. Nu klarar hon så mycket mer själv och hon får (nästan) alltid välja kläder själv. Men ofta har det varit att inget man gör är rätt även fall man gör precis som hon säger och vill. Suck! Det märks att hon blivit lugnare och kommit ut den där "småbarnsåldern". Har två tvillingflickor som är 2,5 år och den ena har just äntrat " kan själv" åldern och hon är också väldigt bestämd och envis och bryter ihop för väldigt mycket så vi kör på ett tag till med trots och bråk. :) Men man vänjer sig. Men det är jättejobbigt.

• Anonym (trött)
    Demina läkare skrev 2014-11-12 00:18:01 följande:
    All värme och styrka till er! Ni verkar vara fantastiska föräldrar som gör allt ni kan. Men ibland räcker det inte. Skönt att toabråken blivit lite lindrigare.

Som läkare blir jag lite bekymrad när jag hör om dem, tycker de gränsar till tvång, och isf ska ni INTE spela med. Lätt att säga när allt är katastrof! Lycka till, med all sannolikhet lugnar det ned sig.

Har inte hunnit läsa hela tråden, men hur funkar det på fsk? Om problem även där: sök stöd via Bvc el vc. Hoppas du tar mitt inlägg på rätt sätt.
    Tack för svar. På förskolan är barnet en ängel. Nöjd med livet och harmonisk. Leker fint med barn i alla åldrar, alla tycker om hen. Alltid på bra humör och lätt att ha med att göra men låter sig inte köras över. Ingen misstanke om något alls i diagnosväg därifrån.
  • Anonym (trött)

Tack för alla snälla svar. Det värmer verkligen.

• Ann Cistrus
    emeliealexandra skrev 2014-11-12 00:48:35 följande:

Detta skulle du tänkt på innan du skaffade barn!

Haha, va? 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (sanna)

Min pojke betedde sig ungefär på det sättet som du beskriver i den åldern. Många omöjliga önskningar om att göra om saker, vrida tillbaka tiden osv. Nu, några år senare har det blivit mycket bättre, men då i stunden kändes det som att ingenting hjälpte. Vi ignorerade, väntade, försökte avleda osv... det var hemskt trist att vänta men att driva konflikterna till sin spets gjorde allt så mycket värre. 

Att förbereda övergångar mellan olika situationer kan få ner stressnivån hos barnet. T ex om förskolepersonalen säger till om att det snart ska bli hämtning eller tom hjälper barnet klä på sig ytterkläderna i förväg. Minskad stressnivå ger färre tvång. Ibland kan det funka att skoja bort situationerna om man hittar rätt sorts skoj. 

Alfonsböckerna är bra. Jag tror att de har hjälpt min son att se saker ur flera perspektiv och i längden har det hjälpt mot beteendet.

• Anonym (trött)
    Zombiie skrev 2014-11-11 23:09:59 följande:

Hej!

Har inte läst mer än ditt inlägg men svarar ändå. Jag jobbar med barn med NPF diagnoser och de flesta beskriver småbarnsåren som du gör. Det är inte säkert att det går över. Läs böcker av bo hejlskov. Kontakta bup eller helst BNK om det finns på din ort. Be om en utredning, det finns hjälp och stöd att få! Kram!

Har läst en del om barn med autism och liknande och tycker inte det stämmer alls på mitt barn. Hen har alltid kommunicerat väldigt mycket och var väldigt tidig i talet. Talade långa meningar långt innan två år. Tar kontakt med både vuxna och barn även om hen kan vara lite blyg med nya människor. Tar ögonkontakt, härmar och leker varierat. Ingen, vare sig släkt, vänner, BVC eller förskola har uttryckt någon oro för NPF.
Svar på tråden Treåring bortskänkes.