Inlägg från: Demina läkare |Visa alla inlägg
  • Demina läkare

Treåring bortskänkes.

Anonym (trött) skrev 2014-11-11 19:10:23 följande:

Jaha, då var vi där igen. Förra veckan gick speciellt mornarna lite bättre. Barnet fick välja kläder helt själv och det var tydligen kul. Har försökt det tidigare med dåligt resultat men nu gick det bättre. Men nu har nyhetens behag lagt sig och efter att ha valt en tröja idag så skulle hen prompt ha byxor i samma färg. Exakt samma färg. Det finns inga sådana byxor och har aldrig funnits. Barnet fick tokspel och vi blev 45 minuter sena. Efter jag lämnat på förskolan bröt jag ihop och grät av utmattningen.

Barnet har också lugnat ner sig med toabråken men samma beteende finns kvar i många andra situationer. Hen får för sig att saker gjorts fel och att det ska göras om. Vi försöker hela tiden vara lugna och pedagogiska men det går inte alltid. Man har bara så mycket tålamod. Hur länge brukar den här perioden vara? Finns det hopp om att det lugnar sig inom en rimlig framtid? Barnet är väldigt tidig för sin ålder på många sätt och förstår och kan göra sig förstådd väldigt bra. Men när det låser sig så är det helt omöjligt. Det går liksom inte att nå fram.

All värme och styrka till er! Ni verkar vara fantastiska föräldrar som gör allt ni kan. Men ibland räcker det inte. Skönt att toabråken blivit lite lindrigare.

Som läkare blir jag lite bekymrad när jag hör om dem, tycker de gränsar till tvång, och isf ska ni INTE spela med. Lätt att säga när allt är katastrof! Lycka till, med all sannolikhet lugnar det ned sig.

Har inte hunnit läsa hela tråden, men hur funkar det på fsk? Om problem även där: sök stöd via Bvc el vc. Hoppas du tar mitt inlägg på rätt sätt.
  • Demina läkare

Oj, mitt sista kom inte med. Lycka till, situationen kommer med all sannolikhet att lugna ned sig så småningom!

Ni har varit ofantligt tålmodiga och förstående, jag har all respekt för att ni är väldigt trötta vid det här laget.

Känslan av att slå knut på sig själv, och ingenting hjälper - därför att ingenting kan riktigt hjälpa just nu.

Svar på tråden Treåring bortskänkes.