• Anonym (trött)

Treåring bortskänkes.

Treåring bortskänkes. Jag orkar inte mer. Jag orkar inte med mer skrik och gnäll och bråk. Jag orkar inte med att varenda liten sak är en kamp. Dessutom vaknar hen gärna ett par gånger per natt och går upp för dagen klockan 6 varje dag. Allt jag vill är att sova ostört och slippa skrik.

• Svar på tråden Treåring bortskänkes.
  • Påven Johanna
    katastrofplantagen skrev 2014-11-03 17:40:34 följande:
    Tack snälla rara! Det behövde jag precis just nu. Nu är jag ensam med henne och ett spädbarn för pappan jobbar. Jag mår dåligt inför varje gång vi är ensamma alla tre. <3
    Jag tycker att du ska försöka tänka på och komma ihåg att det är mycket mycket jobbigare för henne än det är för dig. Det är riktigt slitigt att vara tre år, ha fått ett syskon och ha upptäckt att den egna viljan inte gör att världen och verkligheten på något följsamt sätt böjer sig för det man tror att man vill. När det man tror att man vill dessutom skiftar snabbare än tanken så skapar det frustrationer stora som oöverstigliga berg. Svetten rinner, kinderna blir röda, ilska och sorg sliter i bröstkorgen och gör att små kroppar rister av hjärtskärande olycka. Det är katastrofläge de befinner sig i och de måste mötas med mycket stor förståelse för allt detta jobbiga. 

Jag tycker aldrig att barn ska ignoreras. De ska uppmärksammas och deras känslor ska bekräftas och göras synliga. Däremot behöver man ofta inte göra så väldigt mycket mer än att finnas nära och kanske sätta ord på hur jobbigt man ser och förstår att de har det när allt blivit fel hela tiden. Det är inte alltid de i stunden kan ta emot det heller, men genom att ha gjort så så kommer känslan av att ha blivit förstådd och respekterad dröja sig kvar i barnet och så småningom avdramatisera allt det stormiga och besvärliga. 
  • katastrofplantagen
    Påven Johanna skrev 2014-11-03 17:50:18 följande:
    Jag tycker att du ska försöka tänka på och komma ihåg att det är mycket mycket jobbigare för henne än det är för dig. Det är riktigt slitigt att vara tre år, ha fått ett syskon och ha upptäckt att den egna viljan inte gör att världen och verkligheten på något följsamt sätt böjer sig för det man tror att man vill. När det man tror att man vill dessutom skiftar snabbare än tanken så skapar det frustrationer stora som oöverstigliga berg. Svetten rinner, kinderna blir röda, ilska och sorg sliter i bröstkorgen och gör att små kroppar rister av hjärtskärande olycka. Det är katastrofläge de befinner sig i och de måste mötas med mycket stor förståelse för allt detta jobbiga. 

Jag tycker aldrig att barn ska ignoreras. De ska uppmärksammas och deras känslor ska bekräftas och göras synliga. Däremot behöver man ofta inte göra så väldigt mycket mer än att finnas nära och kanske sätta ord på hur jobbigt man ser och förstår att de har det när allt blivit fel hela tiden. Det är inte alltid de i stunden kan ta emot det heller, men genom att ha gjort så så kommer känslan av att ha blivit förstådd och respekterad dröja sig kvar i barnet och så småningom avdramatisera allt det stormiga och besvärliga. 
    Oh det gör jag. Det är typ det enda jag gör. Försöker se det ur hennes perspektiv. Jag förstår och förstår och förstår hela dagarna men som du säger så skiftar treåringar snabbt och denna trötta mamman kan inte alltid ligga steget före i hennes tankar och skiftningar. Hur mycket jag än knåpar, fixar, förutser och förstår, så blir det konflikter som jag inte alltid har lösningen på. Men jag antar att det blir bättre. Allting hänger på att bebisen slutar gå upp tre på natten. Med lite mer sömn blir hjärnan piggare och konflikterna mer hanterbara. Fast just i detta kaos, och trots förståelse och en övermäktig kärlek till mina barn, så tycker jag faktiskt att jag ändå är tillåten att tycka att det här är så jävla påfrestande och drygt. Och nervositeten och oron inför att vara ensamma, det tänker jag också tillåta mig att känna tills den dagen då jag märker att saker går framåt istället för att stå och stampa och hamna i nya konflikter.

Idag när hennes pappa gick till jobbet, bar jag runt på min kolikbebis samtidigt som dottern sa hejdå till pappan. Pappan råkade stänga ytterdörren istället för henne och ett smärre helvete bröt ut. Hon slog och gråthulkade mot mig i en kvart medan jag höll min kolikbebis. Det tycker jag inte är det minsta lätt att förstå, men jag får göra ett försök att klura ut hur hon tänker där.
  • silhuett
    katastrofplantagen skrev 2014-11-03 18:34:03 följande:
    Idag när hennes pappa gick till jobbet, bar jag runt på min kolikbebis samtidigt som dottern sa hejdå till pappan. Pappan råkade stänga ytterdörren istället för henne och ett smärre helvete bröt ut. Hon slog och gråthulkade mot mig i en kvart medan jag höll min kolikbebis. Det tycker jag inte är det minsta lätt att förstå, men jag får göra ett försök att klura ut hur hon tänker där.
    Jobbigt! Hörselskydd lugnar nerverna något. Tungan ute Helt seriöst alltså. Lättare att hålla sig lugn och stå ut med skriken, samtidigt som man givetvis tröstar. 
  • Anonym (trött)
    katastrofplantagen skrev 2014-11-03 18:34:03 följande:
    Oh vad jag lider med dig. Jag har bara treåringen och det bryter ner mig ändå. EXAKT sådana konflikter har vi också. Man bara gör något och har inte en tanke på att det ens kan gå fel (typ stänga dörren) och så bryter helvetet lös. Hissknappar är också farliga. Man kan till och med fråga "ska du eller jag trycka på knappen?" varpå barnet svarar "du ska trycka." Sen trycker man, och då har barnet ändrat sig och blir galen. Och tryckt är tryckt, det går inte att göra ogjort. Det känns hopplöst ibland.
  • Anonym (hyo)

Varför sover du bland massa höns?

• Jonasson

Det är helt sjukt vad många trådar det blivit på FL  som handlar om hönor!? 

• katastrofplantagen
    Anonym (trött) skrev 2014-11-03 18:41:42 följande:
    Oh vad jag lider med dig. Jag har bara treåringen och det bryter ner mig ändå. EXAKT sådana konflikter har vi också. Man bara gör något och har inte en tanke på att det ens kan gå fel (typ stänga dörren) och så bryter helvetet lös. Hissknappar är också farliga. Man kan till och med fråga "ska du eller jag trycka på knappen?" varpå barnet svarar "du ska trycka." Sen trycker man, och då har barnet ändrat sig och blir galen. Och tryckt är tryckt, det går inte att göra ogjort. Det känns hopplöst ibland.
    Precis så! Jag har kommit på en sak där som funkar ibland. Just med om man frågar och barnet svarar "du mamma får trycka", då innan jag trycker så ser jag henne i ögonen och bestämt övertydligt säger "då.trycker.jag!" Det funkar rätt ofta och börjar hon gnälla säger jag bara "nej!"
  • katastrofplantagen
    silhuett skrev 2014-11-03 18:36:42 följande:
    Jobbigt! Hörselskydd lugnar nerverna något. Tungan ute Helt seriöst alltså. Lättare att hålla sig lugn och stå ut med skriken, samtidigt som man givetvis tröstar. 
    Haha ja! Jag körde det innan bebisen föddes. Underbar uppfinning!
  • Ann Cistrus
    Anonym (trött) skrev 2014-11-03 18:41:42 följande:
    Eller som den gången min treåring fick ett utbrott när vi kommit hem från dagis för att jag inte kunde spola tillbaka tiden och göra så att han hade regnvantarna på sig på hemvägen... Tycker relativt ofta att han kommer på saker som skulle gjorts annorlunda, som liksom inte går att göra om. Oavsett hur många detaljer jag låter honom bestämma över. 

Jag vet också hur det känns att vissa dagar tassa omkring som om man gick på äggskal för att man inte har lust att tillbringa de kommande 30-40 minutrarna med att lyssna på när han vrålar av ilska. Ibland får jag en känsla av att det där utbrottet måste komma, att vi liksom behöver ha det ur världen. Det ligger där och lurar runt hörnet oavsett hur otroligt kompromissvillig jag är. Känns det som. 

Ja, det är skitjobbigt med treåringar vissa dagar!
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (trött)
    Ann Cistrus skrev 2014-11-03 18:59:33 följande:
    Eller som den gången min treåring fick ett utbrott när vi kommit hem från dagis för att jag inte kunde spola tillbaka tiden och göra så att han hade regnvantarna på sig på hemvägen... Tycker relativt ofta att han kommer på saker som skulle gjorts annorlunda, som liksom inte går att göra om. Oavsett hur många detaljer jag låter honom bestämma över. 

Jag vet också hur det känns att vissa dagar tassa omkring som om man gick på äggskal för att man inte har lust att tillbringa de kommande 30-40 minutrarna med att lyssna på när han vrålar av ilska. Ibland får jag en känsla av att det där utbrottet måste komma, att vi liksom behöver ha det ur världen. Det ligger där och lurar runt hörnet oavsett hur otroligt kompromissvillig jag är. Känns det som. 

Ja, det är skitjobbigt med treåringar vissa dagar!
    Hög igenkänning på det där med att spola tillbaks tiden också. Resten av inlägget med för den delen. Ett av de mest absurda utbrotten vi haft var när barnet blev otröstlig för att det blev mörkt för tidigt på kvällen i samband med bytet till vintertid ("det ska INTE vara mörkt när man äter middag!"). Ja, vad gör man liksom. Hur gärna jag än vill så kan kag inte göra så solen lyser längre.
Svar på tråden Treåring bortskänkes.