• Anonym (trött)

Treåring bortskänkes.

Treåring bortskänkes. Jag orkar inte mer. Jag orkar inte med mer skrik och gnäll och bråk. Jag orkar inte med att varenda liten sak är en kamp. Dessutom vaknar hen gärna ett par gånger per natt och går upp för dagen klockan 6 varje dag. Allt jag vill är att sova ostört och slippa skrik.

• Svar på tråden Treåring bortskänkes.
  • Vaggvisa

Jag känner med dig. Heh, gick på museum idag. Mitt barn, 2 1/2, ville inte få därifrån. Gallskrik är ett för svagt ord för att beskriva vrålen. Kasta sig i marken, vägra overallen. Alla kollar. Mitt självförtroende veknar. Spöregn utanför. Jag bär tillslut ut honom medan säkert 50 pers tänker: ÅH KAN HON INTE HÅLLA REDA PÅ SIN UNGE? Eller: STACKARS BARN SOM HAR EN SÅN TASKIG FÖRÄLDER! Vi går en bit. Han skriker. Jag börjar gråta. Han börjar skratta. Vi blir dyngsura. Hackar tänder. Åker hem. Fortsätter tjafsa om smått, jag försöker göra allt för att berömma det bra. Vi kramas lite extra innan sängdags och nya tag imorgon. Men usch känslan av att känna sig usel. Så försöker jag backa och tänka: "men det är en del av barns utveckling" men sen bannar jag mig själv och säger Jag är för hård! Nästa sekund Jag är för curling! Nästa sekund: Tänk om mitt barn inte mår bra? Ja sådär vevar tankarna runt. Bråken är inte värst, utan rädslan att göra fel, tycker jag.

• Harmagedon

Det går över. Jag lovar.

Min äldsta hade en fantastisk treårs trots. Vrålade okontrollerat i 40 min om vi gick in genom porten i fel ordning. Jo, jag var bra trött på honom och hade kunnat sålt honom billigt ibland. Nu är han en fantastiskt trevlig sexåring som är expert på att hantera lillasysters trots med smarta avledningsmanövrar.

• Vaggvisa

[quote=74271087][quote-nick]Harmagedon skrev 2014-11-01 20:50:01 följande:[/quote-nick]

Det går över. Jag lovar.

jag väljer att tro på dig. ??

• Anonym (xxx)

Jag har länge kört med taktiken "ok då, du behöver inte ta på strumpor, du får vara barfota i stövlarna" eller "du får gå i säng utan pyjamas". Då vill han minsann genast ha både strumpor och pyjamas. Det funkar VARJE GÅNG.

• Tirem

Om jag varit en av de 50 hade jag tänkt

-"Grymt gjort av den föräldern? Att vägra ge sig även ifall 50 personer tittar på!"

Vaggvisa skrev 2014-11-01 20:47:22 följande:

Jag känner med dig. Heh, gick på museum idag. Mitt barn, 2 1/2, ville inte få därifrån. Gallskrik är ett för svagt ord för att beskriva vrålen. Kasta sig i marken, vägra overallen. Alla kollar. Mitt självförtroende veknar. Spöregn utanför. Jag bär tillslut ut honom medan säkert 50 pers tänker: ÅH KAN HON INTE HÅLLA REDA PÅ SIN UNGE? Eller: STACKARS BARN SOM HAR EN SÅN TASKIG FÖRÄLDER! Vi går en bit. Han skriker. Jag börjar gråta. Han börjar skratta. Vi blir dyngsura. Hackar tänder. Åker hem. Fortsätter tjafsa om smått, jag försöker göra allt för att berömma det bra. Vi kramas lite extra innan sängdags och nya tag imorgon. Men usch känslan av att känna sig usel. Så försöker jag backa och tänka: "men det är en del av barns utveckling" men sen bannar jag mig själv och säger Jag är för hård! Nästa sekund Jag är för curling! Nästa sekund: Tänk om mitt barn inte mår bra? Ja sådär vevar tankarna runt. Bråken är inte värst, utan rädslan att göra fel, tycker jag.

• Whitetrash86
    Anonym (trött) skrev 2014-11-01 19:42:09 följande:
    Ja, men när barnet kräver att få ett par byxor som ligger blöta i tvättmaskinen då? Hur gör man då?

Och angående toan, så är ju torkat torkat. Det går inte att göra om. Vi bär ut ungen och så skriker hen i en halvtimme. Efter nästan varje toabesök. Det är inte roligt. Någon enstaka gång när vi haft bråttom har vi försökt lirka och kompromissa, men det går ju bara inte. Vad man än gör blir det fel.
    Kräver? 
    Barnet får väl gå ut naken om inget passar...

Som sagt, lämna barnet på toaletten!!
    Låt barnet gå på toaletten tidigare och inte direkt när ni ska iväg för att slippa ha "bråttom" 

Varje gång mina barn skriker för att dom inte får som dom vill (vilket knappt händer längre med min snart 3 åring) så går jag bara därifrån. Därav, dom får inte den reaktionen dom vill ha ut av mig...
  • Vaggvisa

[quote=74271128][quote-nick]Tirem skrev 2014-11-01 20:58:39 följande:[/quote-nick]

-"Grymt gjort av den föräldern? Att

[quote=74271128][quote-nick]Tirem skrev 2014-11-01 20:58:39 följande:[/quote-nick]

-"Grymt gjort av den föräldern? Att vägra ge sig även ifall 50 personer tittar på!"

[/

Haha, tack, nu känns det pyttelite bättre.

• Harmagedon
    Vaggvisa skrev 2014-11-01 20:47:22 följande:

Men kolla dig runt. Gärna på dagis där du har massor av ungar i samma ålder som din. De är helt galna hela bunten! Det är ingen annan förälder som sitter inne med facit utan alla gör bäst de kan. Och alla är bara glada att det inte är deras lilla älskling som vrålar högst för tillfället. De måste få testa sig fram. Det är en del i utvecklingen och jag föredrar om de lär sig att ytterkläder är bra för att då slipper man frysa. Och inte ytterkläder är bra för annars blir mamma arg.
  • Tirem

Jag har också gjort det

Sonen var dryga 3 och enligt honom skulle han ha godis! Jag sa nej och det köpte han inte. Han skrek, gapade vrålade som en stucken gris. Jag tröttnade, lämnade affären med honom hängandes över axeln! Han slog mig i ryggen med sina händer så hårt han kunde. På väg hem, passerade vi 3 restauranger med fulla uteserveringar, många ögon på oss.

Aldrig skämts så mycket i mitt liv men jag har nog aldrig känt mig så stolt heller

Vaggvisa skrev 2014-11-01 21:04:22 följande:

-"Grymt gjort av den föräldern? Att

[/

Haha, tack, nu känns det pyttelite bättre.

• Anonym (Jag)

Ja jag säger, välj dina bråk. Använd inte ordet nej för mycket och säg inte denns namn när det bara är negativt. Beröm när den gör rätt och låt den ta mer ansvar. Det där med kläder, har haft samma problem här, jag la fram kläder på kvällen och visade dem för dottern, sedan bråkade hon ändå på morgonen men jag stod på mej. I början lät jag henne vara med och välja kläder på kvällen. Hon kan fortfarande klaga på att byxorna kliar, är för stora, ja du vet. Strumperna var det med bråk om men jag gjorde samma där. Skulle aldrig låta dottern bestämma helt själv vad hon skulle ha på sej, detta då en 3 åring inte vet sitt eget bästa.

Svar på tråden Treåring bortskänkes.