• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • justordinary

Hej!
    Är helt ny på forumet och skapade kontot endast för att kunna skriva i denna tråd...hoppas det är ok att jag också hänger på här. :) 
    Jag och min sambo väntar också tvillingar (hjälp!), första graviditeten och jag känner mig smått orolig för allt som kan (och inte borde kunna..) gå fel... Men försöker tänka positivt att det faktiskt föds friska tvillingpar ofta :)
    Jag är i vecka 11 tror jag, har varit på ett VUL och då sett två småttisar vifta runt där inne. BM trodde de var enäggs med en tunn skiljevägg och troligen delad moderkaka men hoppas få veta lite mer på nästa ul framöver...

• JhjärtaK
    monika2 skrev 2014-09-26 22:07:48 följande:

var på tidigt ul idag och det visade sig vara 2. Känns otroligt konstigt, var det super glädje på direkten för er andra ? Hade i ärlighetens namn nöjt mig med en till men antar att två kommer kännas super det med om några dagar. Har 2 tidigare

Haha, nej glädje direkt kan jag inte säga. Mer "oh fuck!"-känsla var det hos mig och maken mitt i chocken!

Men sen blev jag otroligt glad för att de båda mådde bra och fick så fina kub-siffror vi hade gjort ett VUL i vecka 8 och då syntes bara den ena så det blev en extra chock då vi trodde oss veta att där bara var en.

Men grattis! Vi har en dotter sedan innan. Sa de någonting om huruvida de trodde det var en eller tvåäggs? När skall du tillbaka på kontroll och vilken vecka är du i nu?
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2014-09-27 10:34:08 följande:

Hej!
    Är helt ny på forumet och skapade kontot endast för att kunna skriva i denna tråd...hoppas det är ok att jag också hänger på här. :) 
    Jag och min sambo väntar också tvillingar (hjälp!), första graviditeten och jag känner mig smått orolig för allt som kan (och inte borde kunna..) gå fel... Men försöker tänka positivt att det faktiskt föds friska tvillingpar ofta :)
    Jag är i vecka 11 tror jag, har varit på ett VUL och då sett två småttisar vifta runt där inne. BM trodde de var enäggs med en tunn skiljevägg och troligen delad moderkaka men hoppas få veta lite mer på nästa ul framöver...

Värlkommen! Våra verkar vara av samma typ, dvs tunn skiljevägg och delad moderkaka.

Grattis till två också klart man är orolig men som du säger så föds det friska tvillingar hela tiden.

När är nästa UL?
  • Mamly1983

Ni som har barn sedan tidigare. Upplever ni att ni har mer växtvärk denna gången med tvillingar?

• JhjärtaK
    Mamly1983 skrev 2014-09-27 15:52:17 följande:

Ni som har barn sedan tidigare. Upplever ni att ni har mer växtvärk denna gången med tvillingar?

Jag tyckte inte det i början men nu den senaste veckan tycker jag att det spänner en hel del. Osäker på om det är växtvärk, ligamenten eller möjligtvis tidiga sammandragningar. Eller så är det inbillningar nu när jag vet att de är två

Jag hade klassisk växtvärk, dvs typ mensvärk, fram till vecka 10, sen avtog den nästan helt och återkom någon vecka eller två senare. Nu är det som sagt mer "spänt" än klassisk värk.
  • Maja1420
    justordinary skrev 2014-09-27 10:34:08 följande:

Hej!

Grattis!!! Klart du ska vara med här!
    Min första graviditet också, försöker också intala mig själv nästan varje dag att det föds friska tvillingar hela tiden. Vet inte varför man går omkring med katastroftankar om allt som kan gå fel, kanske ett skydd...
    Jag hade jättejobbigt när vi skulle börja berätta för vänner... Kändes som att det hela tiden var för tidigt...tänk om. Men nu börjar det synas så vi har inte haft något val, är i mitten av v 15...
    Verkar vara många här inne som ska få enäggs, kul! Trots allt är det ju vanligast med tvåäggs så det är ju lite lustigt. Vi vet inte men tjock skiljevägg iaf, men det betyder ju inget...kan vara båda sorter då.
  • Mamly1983
    JhjärtaK skrev 2014-09-27 16:11:30 följande:
    Jag tyckte inte det i början men nu den senaste veckan tycker jag att det spänner en hel del. Osäker på om det är växtvärk, ligamenten eller möjligtvis tidiga sammandragningar. Eller så är det inbillningar nu när jag vet att de är två smile2.gif

Jag hade klassisk växtvärk, dvs typ mensvärk, fram till vecka 10, sen avtog den nästan helt och återkom någon vecka eller två senare. Nu är det som sagt mer "spänt" än klassisk värk.
    Jag är bara 6+0 men har sån växtvärk :/
  • JhjärtaK
    Mamly1983 skrev 2014-09-27 18:34:14 följande:
    Jag är bara 6+0 men har sån växtvärk :/
    Ja runt den veckan hade jag mycket växtvärk om jag minns rätt, än mer tidigare kring 5+0, då var den så kraftig en gång så att jag var tvungen att ta en alvedon :-/
  • JhjärtaK
    Maja1420 skrev 2014-09-27 17:46:07 följande:
    Grattis!!! Klart du ska vara med här!
    Min första graviditet också, försöker också intala mig själv nästan varje dag att det föds friska tvillingar hela tiden. Vet inte varför man går omkring med katastroftankar om allt som kan gå fel, kanske ett skydd...
    Jag hade jättejobbigt när vi skulle börja berätta för vänner... Kändes som att det hela tiden var för tidigt...tänk om. Men nu börjar det synas så vi har inte haft något val, är i mitten av v 15...
    Verkar vara många här inne som ska få enäggs, kul! Trots allt är det ju vanligast med tvåäggs så det är ju lite lustigt. Vi vet inte men tjock skiljevägg iaf, men det betyder ju inget...kan vara båda sorter då.
    Ja det är ju det som blir knivigt när skiljeväggen är tjock och de inte delar moderkaka, då kan det ju vara både en- och tvåäggs. Men se det som positivt att de har en tjock skiljevägg (och då även var sin moderkaka?). Det eliminerar ju en del risker.
  • Mamly1983
    JhjärtaK skrev 2014-09-27 18:42:42 följande:
    Ja runt den veckan hade jag mycket växtvärk om jag minns rätt, än mer tidigare kring 5+0, då var den så kraftig en gång så att jag var tvungen att ta en alvedon :-/
    Får kanske ta en alvedon sen... :)

Men skönt att fler har haft så ont.. Man kan ju inte låta bli o tänka på missfall :-/
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D