• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-09-22 07:26:26 följande:

Vi har kollat lite vagnar och det lutar mot att vi köper en Bugaboo Donkey, står mellan den och Emmaljunga double Viking, är även väldigt bra andrahandsvärde på bugaboon. När vi provkörde dom så kändes den smidigast och lättast :) Men alltså det är såå mycket man ska ha när det är två, vi var så nöjda över att bebisen kunde ärva allt från storasyster men nu behövs ju ändå dubbelt av allt, haha. Dock ett väldigt angenämt problem skulle jag säga ;) Allting känns så spännande! Har ni fått stora magar än? Min är ungefär som med dottern i den här veckan så inte dubbelt så stor iaf :)

Min mage är nog lite större än med dottern men det säga ju att man blir tidigare större vid andra graviditeten så det beror nog mer på det. Men den har liksom blivit mycket större väldigt snabbt tycker jag, som om de två där inne efter UL tänkte "bra, nu vet de så nu kan vi jäsa ut" . Hade mina vanliga byxor i fredags på jobbet utan problem men nu idag tog jag på mig mina gravidbyxor och nu vete sjutton om jag kommer att "gå tillbaka" till mina vanliga byxor eller om jag kör på gravidbyxor nu framöver.
  • JhjärtaK

Finns det någon bra tvillinggravid-app? Jag har den "lila" men vore kul att ha en där det står specifikt om tvillingar

Enligt kub är jag i vecka 14 idag men jag tror inte riktigt på det. Enligt ÄL så borde jag vara i vecka 12+4/5 och inte 13+0 men jag går på kub ändå fram tills RUL tror jag, roligare att vara längre gången

Tänker ni ta reda på kön? Vi vill göra det och hoppas lite på att det syns redan på onsdag men kanske är det för tidigt eller vad tror ni?

• stinaa

Ja fy, jag har jättemycket problem med foglossning, sjukskriven 50% och jag är bara i vecka 15.. :( Blir värre också, i två dagar har jag knappt kunnat lyfta det vänstra benet då det känns som att bäckenet håller på att gå isär på mig, vidrigt :(

Jo vi ska nog ta reda på kön, vi resonerar som så att eftersom vi ska på UL varannan vecka så blir det ändå svårt att undvika att se. Ska dit på fredag på UL, då är jag i vecka 16 så då borde dom kanske kunna se :)

Jag använder också den lila gravidappen, använder dock en engelsk också och där står det lite om tvillingar, vecka för vecka. "My pregnancy", tror jag den heter.

• JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-09-22 08:59:51 följande:

Ja fy, jag har jättemycket problem med foglossning, sjukskriven 50% och jag är bara i vecka 15.. :( Blir värre också, i två dagar har jag knappt kunnat lyfta det vänstra benet då det känns som att bäckenet håller på att gå isär på mig, vidrigt :(

Jo vi ska nog ta reda på kön, vi resonerar som så att eftersom vi ska på UL varannan vecka så blir det ändå svårt att undvika att se. Ska dit på fredag på UL, då är jag i vecka 16 så då borde dom kanske kunna se :)

Jag använder också den lila gravidappen, använder dock en engelsk också och där står det lite om tvillingar, vecka för vecka. "My pregnancy", tror jag den heter.

Usch vad jobbigt med så mycket foglossning! Jag fick redan i vecka 8 denna gången men den har blivit mycket bättre faktiskt. Var samma sak med dottern, först illa, sen bättre och sen kom den tillbaka med besked! Var sjukskriven 100% de sista fem veckorna pga den. Får se hur det blir denna gång.
  • Sara___
    JhjärtaK skrev 2014-09-22 08:39:35 följande:

Finns det någon bra tvillinggravid-app? Jag har den "lila" men vore kul att ha en där det står specifikt om tvillingar smile1.gif

Enligt kub är jag i vecka 14 idag men jag tror inte riktigt på det. Enligt ÄL så borde jag vara i vecka 12+4/5 och inte 13+0 men jag går på kub ändå fram tills RUL tror jag, roligare att vara längre gången smile1.gif

Tänker ni ta reda på kön? Vi vill göra det och hoppas lite på att det syns redan på onsdag men kanske är det för tidigt eller vad tror ni?

Vi tänkte också ta reda på kön, känns så roligt att få veta vad man har att vänta sig, man kan lättare planera och ta det "till sig" tror jag om man vet kön. Inte för att det spelar roll annars, blir lika glad oavsett men vill gärna veta :)
  • JhjärtaK
    Sara___ skrev 2014-09-22 11:57:01 följande:
    Vi tänkte också ta reda på kön, känns så roligt att få veta vad man har att vänta sig, man kan lättare planera och ta det "till sig" tror jag om man vet kön. Inte för att det spelar roll annars, blir lika glad oavsett men vill gärna veta :)
    Ja så känner jag också. Vi tog reda på kön med dottern också men vågade inte riktigt kalla henne för "hon" förrän efter TUL i vecka 32 då man återigen konstaterade att det faktiskt var en tjej

För oss blir det nog bra också att kunna ställa in oss på om vi kommer ha tre flickor eller en flicka och två pojkar. Speciellt maken tror jag behöver smälta utifall att han skulle bli "ensam" kille med fyra andra tjejer i familjen
  • JhjärtaK

Jag tror förresten att det är två tjejer där inne

Vet någon om det finns någon statistik på hur många enäggs som är tjejer vs killar? Jag känner nämligen bara till enäggs som är tjejer :-O så kanske har "tjejägg" en större tendens att dela sig fullt än vad "killägg" har?

• stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-09-22 13:59:45 följande:

Jag tror förresten att det är två tjejer där inne smile1.gif

Vet någon om det finns någon statistik på hur många enäggs som är tjejer vs killar? Jag känner nämligen bara till enäggs som är tjejer :-O så kanske har "tjejägg" en större tendens att dela sig fullt än vad "killägg" har?

Hehe, tvärtom här. Känner bara till enäggstvillingar som är pojkar :) Har svårt att tro att det ena blir mer än det andra, är ju inte ägget som påverkar könet, utan spermien :)

Jag vacklar jättemycket, tror ibland två pojkar sen ändrar jag mig och tror två flickor, haha. Vad det än blir så blir det helt perfekt! :)

Väntar du enäggs?
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-09-22 16:46:53 följande:
    Hehe, tvärtom här. Känner bara till enäggstvillingar som är pojkar :) Har svårt att tro att det ena blir mer än det andra, är ju inte ägget som påverkar könet, utan spermien :)

Jag vacklar jättemycket, tror ibland två pojkar sen ändrar jag mig och tror två flickor, haha. Vad det än blir så blir det helt perfekt! :)

Väntar du enäggs?
    Ja det är enäggs sa iaf bm som gjorde UL då hon bara såg en tunn tunn hinna mellan dem men imorn på ett till UL som göra av läkare får vi det bekräftat men efter att ha sett UL-bilder på tvåäggstvillingar så är jag rätt säker på att dessa är enäggs faktiskt och att de delar det yttre membranet men att de verkar ha var sin inre hinna (tydligen det vanligaste när det gäller enäggs, ca 70%).

Ni då, tvåäggs eller enäggs?
  • stinaa

Troligast enäggs, delade yttre membran men hade varsin inre hinna med skiljevägg, det såg ut som att dom delade moderkaka, medför lite mer risker men dom verkar ha stenkoll och jag får ju gå på UL varannan vecka vilket känns jätteskönt! :)

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D