• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • Maja1420

Gud så skönt att få se dem så ofta. Men va konstigt att vi måste vänta så länge innan nästa ul...de kan ju inte vara helt säkra på att det är tvåäggs... Men om det är dikoriotiska enäggs så räknas det kanske inte till riskgraviditet. Längtar lite till nästa barnmorskebesök nu så jag kan fråga allt jag undrar.

Ska man tänka på något ssk med kosten vad ni fått veta? Inte att man ska äta mer för så stor skillnad kan det inte vara. Tänker mer på att det borde gå åt mer kalcium till två skelett o så...bör man tänka på sånt?

Har ni hittat något bra träningsprogram med ryggövnigar, är lite orolig hur det ska gå med ryggen.

Stinaa jag tror också jag har två pojkar, vet inte varför bara känns så .

• stinaa

Hehe, ingen aning hur man ska äta, jag äter typ som vanligt fast mycket mindre portioner då jag mår illa efter varje måltid och blir mätt väldigt fort. Någon mer som har det så?

Vad innebär dikoriotiska enäggstvillingar? Mina delar troligen moderkaka men har skiljevägg vilket var bra. Risken med enäggs är ju dock att den ena får mer näring än den andra så därför kommer dom måsta ha extra koll :)

Hur har ni mått i övrigt hittills i graviditeten tjejer? Vilken vecka är ni i nu? :)

• Maja1420

stinaa: Hittade en bra sajt som förklarar det där med olika typer av enäggstvillingar:
    tvillingsajten.se/fakta/typer-av-tvillingar

Dikoriotiska: När ägget delar sig inom 3 dagar efter befruktningen så kommer tvillingarna att ha varsin moderkaka, korion och amnion. De har fyra lager hinnor mellan dem som man kan se som en tjock skiljevägg. De kommer att se likadant ut som med tvåäggstvillingar vid ultraljudsundersökning.

Jobbigt att du mår illa efter varje måltid! =(
    Mitt värsta illamående har släppt och nu är det rätt bra utom de dagar jag tar järntabletter.... Vilket gör att jag undviker de lite för mycket.
    Äter ni andra järn redan?  Mitt Hb var bara 108 på inskrivningen så jag fick börja direkt. Brukar ha 125-130 i Hb...

Annars är det värsta tröttheten tycker jag. Kan sova rätt mycket alltså...
  • stinaa

Aha, då förstår jag! :) Nej mina enäggs har tunn skiljevägg och delar moderkaka så det är lite mer risker men inte lika mycket risker som om dom inte hade någon skiljevägg alls.

Mitt hb var på 120 på inskrivningen så behöver inte börja äta än men hon trodde att jag vid nästa besök måste börja med dom, men vill inte för tycker jag blev så hård i magen av dom sist :(

Jo väldigt trött på kvällarna men på dagarna går det bra, värre med foglossningen dock, redan sjukskriven 50%..

Mår bara illa och har ont i magen när jag ätit, sjukt jobbigt och kan bara äta miniportioner.

Nån som börjat kolla på vagn än? Det är ju allt det där praktiska också som ska fixas med.. :)

• Mrs N

Hej. Jag fick veta i förrgår att vi ska få tvillingar på ett akut-vul då jag hade lite blödningar av kraftig hosta. Fick se två små hjärtan ticka och det var rätt omtumlande det här skulle bli vårt tredje och sista barn men nu får vi fyra att älska istället. Jag är beräknad till 4 maj men har inte haft rul eller kub än är det ok att jag är med här?

• stinaa
    Mrs N skrev 2014-09-17 21:54:30 följande:

Hej. Jag fick veta i förrgår att vi ska få tvillingar på ett akut-vul då jag hade lite blödningar av kraftig hosta. Fick se två små hjärtan ticka och det var rätt omtumlande smile1.gif det här skulle bli vårt tredje och sista barn men nu får vi fyra att älska istället. Jag är beräknad till 4 maj men har inte haft rul eller kub än smile1.gif är det ok att jag är med här?

Självklart! Välkommen och grattis! :) En obeskrivlig känsla. Jag åkte också in akut pga blödningar och ont, förberedde mig på missfall men visade sig vara två små hjärtan! Blödningarna var för att livmodern växte fort och ont pga uvi som gått upp i njurarna. Tog ett tag att smälta men nu känner vi oss otroligt lyckligt lottade! :) Vet dom om det är enäggs eller tvåäggs? Vilken vecka är du i?
  • Mrs N
    stinaa skrev 2014-09-18 08:46:44 följande:

Självklart! Välkommen och grattis! :) En obeskrivlig känsla. Jag åkte också in akut pga blödningar och ont, förberedde mig på missfall men visade sig vara två små hjärtan! Blödningarna var för att livmodern växte fort och ont pga uvi som gått upp i njurarna. Tog ett tag att smälta men nu känner vi oss otroligt lyckligt lottade! :) Vet dom om det är enäggs eller tvåäggs? Vilken vecka är du i?

Tack så mycket ja det är en del att smälta men nu börjar vi sakta förstå det och är spralliga och förväntansfulla. Jag mår dock väldigt illa nu och har liiite svårt att glädjas med det men så snart det släpper kommer jag sväva på rosa moln hela tiden. Jag vet inte om det är enäggs eller tvåäggs men gissar att dem tar reda på det så snart som möjligt. Hur ser man det? Vi har inskrivning 2 okt så då bokar vi även kub för att bara veta att allt ser ok ut. Jag är i v.8 nu så väldigt tidigt ännu. Hur mår du i graviditeten? Att magen växer fort skriver jag under på. Ser ut att vara i v.15-20 redan nu ????????
  • Bomerang

Jag är beräknad 15 april. Min Farmor var tvilling men detta är en IVF-graviditet:)

Mina små är tvåäggstvillingar, sattes in två ägg och båda fäste <3 

En dålig bild på mina godingar v 9+1;

BF 15 April
  • JhjärtaK

Hej!

Hoppar in här med efter att kub i torsdags visade på två små filurer! De är med största sannolikhet enäggs och har bara en tunn hinna mellan sig. Nästa vecka skall vi på nytt UL för att se hur mycket annat de delar.

Enligt kub har de bf den 29 mars men de kommer att tas ut med snitt är tanken.

Så skönt att ha hittat andra i samma sits!

Är detta era första barn eller har ni som jag (en dotter född mars -12) barn sedan innan?

Helt i chock fortfarande!

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D