• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • nokla

Åh såg att knyt an har tagit in twingo nu! Vilken himla tur att jag såg det, blir ju betydligt billigare än att betala frakt och tullavgift från usa.

Ringsjal funkar bra för att snabbt och lätt få upp ett barn och få fria händer, eller för att amma i. Är inte bekvämaste alternativet för att bära ett tyngre barn eller längre stunder. Kolla efter ring sling på youtube tex för att se hur man gör.

• nokla

Första försöket. Klarade en förmiddag ensam hemma med två gråtiga bebisar som bara vill vara uppe i famnen, de somnade gott

• JhjärtaK
    nokla skrev 2015-04-20 16:28:06 följande:

Första försöket. Klarade en förmiddag ensam hemma med två gråtiga bebisar som bara vill vara uppe i famnen, de somnade gott smile1.gifphpV8AX1X48384.jpg

Imponerande

Hur lång är sjalen?
  • nokla

5,2 m, mycket tyg. Det är extra tjockt tyg för att jag ska kunna använda när de är större, så lagom smidigt nu när de är så pyttesmå. Varför tänker man alltid fel? Skulle köpt den där om ett år och en tunn sval nu.

• JhjärtaK

Hur håller ni era små vakna och nöjda? Våra har fått kolik-tendenser vilket gör att kvällarna blir riktigt kämpiga. De är enbart någorlunda nöjda i famnen om man går med dem men det funkar inte då storasyster måste få uppmärksamhet och mat etc. Så någon av oss går med dem i vagnen på kvällen vilket gör att de oftast sover vilket i sin tur gör att de har svårt att komma till ro sedan när vi skall lägga dem för natten då de inte varit vakna speciellt länge under dagen.

I selen somnar de också så inte ett alternativ.

• nokla

Våra är inte vakna långa stunder än, de sover, äter och umgås 10-15 min sen blir de trötta och gnälliga och behöver hjälp att komma till ro. De är inte övertrötta då?

Vi bär och bär, tar varsin bebis och de kommer bara ner för att äta och byta blöja. Nu när vi har vant oss och lagt ner tanken på att kunna lägga ifrån sig bebis ibland så funkar det väldigt smidigt faktiskt och bra att kunna ägna sig åt de andra barnen trots att vi båda är upptagna med en bebis var 24/7. Vi kommer iväg ut å hittar på nåt varje dag, lagar middag, lyckas hålla undan stöket och tvätten och har tid för att umgås

• JhjärtaK
    nokla skrev 2015-04-25 17:08:34 följande:

Våra är inte vakna långa stunder än, de sover, äter och umgås 10-15 min sen blir de trötta och gnälliga och behöver hjälp att komma till ro. De är inte övertrötta då?

Vi bär och bär, tar varsin bebis och de kommer bara ner för att äta och byta blöja. Nu när vi har vant oss och lagt ner tanken på att kunna lägga ifrån sig bebis ibland så funkar det väldigt smidigt faktiskt och bra att kunna ägna sig åt de andra barnen trots att vi båda är upptagna med en bebis var 24/7. Vi kommer iväg ut å hittar på nåt varje dag, lagar middag, lyckas hålla undan stöket och tvätten och har tid för att umgås smile1.gif

Bär ni i sele eller sjal eller famn? Problemet blir när vi skall lägga storasyster för då kan man inte ha med sig en bebis och hon är inte stor nog för att lägga sig själv. Igår dubbelmatade jag dem medan maken la storasyster men iom deras kolik så skrek en av dem rätt så rejält efter matningen och då sitter man där med båda i knät och kan inte resa sig upp och gå med ena då den andra skulle vakna.

Ja det här med två är inte det lättaste.

Idag är det premiär för mig och småtöserna på stan och även busspremiär. Jag hoppas att det går bra och att de sover sig igenom lunchen för gör de inte det och är vakna båda två så är det kört! Men i värsta fall så får vi väl åka hem igen och det får bli lite skrik. Shit happens liksom

De har iaf börjat äta mer sällan på nätterna. 3-5 timmar mellan matningarna men de låter högt som mistlurar däremellan så den som ligger inne i samma rum som dem får oftast inte så mycket sömn alls. Jag kan dock sova igenom det mesta första passet på natten från kl 21 och framåt för då är jag så jäkla trött men sedan efter kl 01 har jag svårare att sova djupt.
  • JhjärtaK

Lunchen gick jättebra! De somnade på väg till bussen och sov sen hela lunchen och även bussturen hem så tummen upp

Dagarna och nätterna är dock kämpiga med mycket magknip och alltför lite sömn för oss föräldrar. Känns sådär att detta med största sannolikhet kommer att pågå i två månader till, puh!

Hur går det för er andra?

• nokla

Åh vi bär i sjal, sele och famn Vi bär hela tiden, det går inte att lägga ner dem för de vaknar direkt. Man kan verkligen känna sig otillräcklig! Känner igen det där när man är själv med dem och en vill upp å gå och den andra vill ligga still och äta

När vi nattar de andra barnen tar vi varsin, ibland gråter dem och nattningen får liksom bli därefter, ibland får jag gå fram och tillbaks i rummet och läsa saga med en bebis i sjalen, ibland kanske dottern får somna i soffan för att det känns bättre när man inte kunnat få nån riktig nattning. Det krävs ju lite flexibilitet från alla parter. Men efter 12, halv ett nån gång sover de faktiskt bra, bara de får ligga hud mot hud och så vaknar de ju för att äta förstås typ en gång i timmen Men de somnar om av maten.

• A82

Hej! Nu var det länge sedan jag skrev något. Imorgon blir tjejerna fyra veckor. Kändes som om vi inte riktigt fick det att funka med nätterna, både jag och sambon var som vrak och vakna mkt. De knölar och vill helst ligga på oss, då går det bra. Sedan på förmiddagen då sover de sin "nattsömn" och är lättare att lägga ifrån sig. Men just nätterna, då hålls man vaken.

De jag känner som fått tvillingar hade delat upp nätterna, men så ammade de inte heller. Nu har det blivit mindre amning och mer ersättning för mig också. Så vi har sedan några dagar börjat gå skift här hemma. Jag ammar inget på natten, utan sover då (ca 6-7 timmar). Och så byter jag av sambon på morgonen så får han sova på dagen. Då kan jag amma en del under dagen också. Vi får se hur länge det finns mjölk. Först tyckte jag det var jobbigt för jag hade tänkt amma längre, men nu har jag börjat vänja mig med tanken. Och helamma var ändå inte aktuellt när det var två bebisar. Man måste orka själv också. Vi får dock se hur länge sambon orkar ha den här "skiftformen". Hur har ni det nu? Uppdelat? (Vet ett par där tjejen tog matningarna klockan 21.00 och 03.00 medan killen tog 00.00 och 06.00 så fick de sova 6 timmar var. I ett annat par sov tjejen 19.00-01.00 och killen 01.00-07.00.)

Förra veckan fick vi åka in till akuten efter ett samtal med 1177. Den ena tjejen hade feber och gult snor. Vi blev kvar under natten för provtagning och observation. Det var som tur var inget allvarligt. Men usch så orolig man blir för de små. Sen när vi kom hem och hon äntligen blev feberfri så fick den andra tjejen samma sak. Men då var vi kvar hemma och igår morse var även hon feberfri. Vi har varit väldigt restriktiva med besök, men det är inte så lätt att göra något åt att storebror kommer hem förkyld. Han behöver ju sina kompisar och stimulansen på förskolan också.

Allra mest nöjda är tjejerna när man sitter i soffan och har amningskudden i knä, då kan båda ligga på den och ha det varmt och gott. Och så kan man bli sittandes där hur länge som helst. ;) haha. Men man behöver ju som sagt fria händer och få hemmet att funka också. Vi har inte använt någon sjal att bära i ännu. Får se hur behovet blir framöver. Än så länge har en av oss kunnat ta tjejerna och den andra ex lagt sonen.

• JhjärtaK

Roligt att du uppdaterade A82

Vi tar varsin bebis nattetid då det är i princip omöjligt att dubbelmata dem så att de sedan kommer till ro. När vi matar dem en och en (synkar dem dock alltid) så går det bra. De hade en period för någon vecka sedan då vi sällan kunde lägga ner dem efter första nattmatningen utan fick ha dem sovandes på våra bröst men de senaste nätterna har vi kunnat lägga ner dem nästan varje gång.

Vi ger dem mat vid 20 ca och sen lägger vi dem ner senast vid 21.30, oftast kan vi lägga dem vid 21. Sen sover de till 01 generellt (lyx att kunna få nästan 4 timmars sömn!) och sen äts det igen vid 04-05 och sen morgonmål vid 07 ca, ibland somnar en om efter det målet men oftast inte då vi ändå pratar och storasyster brukar komma in vid 07.30 när hon har vaknat och då blir det livat värre

Det jag tycker är jobbigast är att få dem att sova på dagarna. Som nu så gav jag dem mat vid 09, sen ut i vagnen där en somnade sött med en gång medan den andra hade svårt att komma till ro och maskade sig runt och jag fick stoppa in nappen gång på gång. Hon halvsov så länge nappen satt kvar men så fort den ramlande ut så var det kört. Gick till slut hem igen och nu står den ena och sover utanför köksfönstret i vagnen medan jag jag sitter och stoppar in nappen på den andra som sitter i en babysitter med filt över sig bredvid mig i köket. I såna här stunder tänker jag "fasiken vad lätt det hade varit med bara en bebis" och fattar inte vad folk klagar över som "bara" får ett syskon i taget, haha

• JhjärtaK

Jaha, så fick man en förlossningsdepression även denna gång. Skit också men nu kände jag iaf igen symptomen så har bara mått lite sämre den senaste veckan och var hos läkaren idag och fick hjälp så snart vänder det i alla fall men det blir en sommar utan rosé då man inte skall kombinera alkohol och de antidepressiva som jag äter och skall äta i 6 månader ca.

• stinaa
    JhjärtaK skrev 2015-05-12 15:11:43 följande:

Jaha, så fick man en förlossningsdepression även denna gång. Skit också men nu kände jag iaf igen symptomen så har bara mått lite sämre den senaste veckan och var hos läkaren idag och fick hjälp så snart vänder det i alla fall smile1.gif men det blir en sommar utan rosé då man inte skall kombinera alkohol och de antidepressiva som jag äter och skall äta i 6 månader ca.

Åh nej! :( Men bra att du har fått hjälp, känns ändå som att du har kontroll på läget. Kramar!
  • julii
    JhjärtaK skrev 2015-05-12 15:11:43 följande:

Jaha, så fick man en förlossningsdepression även denna gång. Skit också men nu kände jag iaf igen symptomen så har bara mått lite sämre den senaste veckan och var hos läkaren idag och fick hjälp så snart vänder det i alla fall men det blir en sommar utan rosé då man inte skall kombinera alkohol och de antidepressiva som jag äter och skall äta i 6 månader ca.

Hur märkte du att du var på väg att få förlossningsdeprission? Om du vill /orkar svara :)
  • julii

Jag är ju ensamstående med mina tvillingar och oj va dåligt samvete jag har mest hela tiden. Så svårt att känna sig tillräcklig. Som idag t.ex. Ska min mamma ta med dom till bvc så att jag kan få sova och ta en dusch men kan inte släppa tanken på att jag får dåligt samvete och att vi ska få en sämre anknytning. Jag flaskmatar dom samtidigt så får dåligt samvete där med att vi får sämre anknytning..

• JhjärtaK
    julii skrev 2015-05-13 09:58:43 följande:
    Hur märkte du att du var på väg att få förlossningsdeprission? Om du vill /orkar svara :)
    Jag hade ett "stresspåslag" nästan hela tiden och obehagskänslor, typ söndagsångest till och från egentligen utan anledning. Sen tappade jag matlusten nästan och drog mig tillbaka från sociala sammanhang och kände mest att jag helst hade velat ligga kvar i sängen hela dagen och bara sova sova och sova. Svårt att se fram emot saker också.

När dina är ca 8 veckor kommer du att få svara på ett frågeformulär på BVC som handlar om ditt mående. Resultatet kommer att visa om du ligger inom riskzonen för att få en förlossningsdepression. Jag skulle svara på mitt i nästa vecka men så kommer det ju inte att bli
  • nokla
    julii skrev 2015-05-13 10:02:42 följande:

Jag är ju ensamstående med mina tvillingar och oj va dåligt samvete jag har mest hela tiden. Så svårt att känna sig tillräcklig. Som idag t.ex. Ska min mamma ta med dom till bvc så att jag kan få sova och ta en dusch men kan inte släppa tanken på att jag får dåligt samvete och att vi ska få en sämre anknytning. Jag flaskmatar dom samtidigt så får dåligt samvete där med att vi får sämre anknytning..

Jag tänker att de får möjlighet till en fantastiskt nära anknytning till sin mormor också ????

Jag har dåligt samvete jämt också fast vi är två föräldrar hemma, vi gör ju så gott vi kan men det är väldigt lätt att känna sig otillräcklig med två bebisar. Du gör ett jättejobb att ta hand om båda på egen hand, var snäll mot dig själv och ta hjälp av mamma så mycket du kan och tänk att allt gos och närhet och matning kommer ge en fin anknytning även om du delar din uppmärksamhet på två.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D