• A82

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Hej, jag har inte skrivit tidigare men jag har smygläst ett bra tag. :)

Enligt UL (för 2,5 vecka sedan) där vi fick veta att det troligtvis är tvåäggstvillingar, så går vi in i vecka 16 imorgon, vi gick från BF 26/4 till 4/5. Men vi får väl se... Sonen kom 5 dagar tidigare och nu är det ju två, så jag skriver i den här tråden iaf. ;) 

Jag sover så förbaskat illa om nätterna och känner mig som ett vrak på jobbet. För att inte tala om när man kommer hem. Och ibland när jag ska försöka sova efter jobbet är jag så uppe i varv så det bara snurrar. Hoppas verkligen på en förbättring snart.. 

Idag började jag bli tät i näsan på riktigt. Får se om det är förkylning eller graviditetsnästäppa. Hade det i ca 5 månader med sonen. Då provade jag först Rhinocort Aqua, men det fungerade inte alls. Så det blev nässpray non stop tills han föddes. Och helt sjukt, så var det precis som man hade hört. När han kom ut upphörde det direkt, inget behov alls.. Konstigt hur kroppen fungerar.

Vad spännande det lät med föräldragrupp för bara blivande tvillingföräldrar. Det är inget som vi har här. Finns nog inget underlag misstänker jag. 

Ha det gott alla! :)

• A82

Tack! Och detsamma! :)

Det har inte varit pga illamåendet, utan att det varit så otroligt svårt att somna om. Och så har jag blivit väckt flera gånger, upp och kissa 1-2 gånger, drömmande barn som vaknar osv..

Men visst har det varit dubbelt av allt den här gången. Illamående, trötthet, oro.. Illamåendet är mkt bättre, även om det inte är helt borta än.

• A82

50% vad härligt! :) Själv tycker jag att tiden går sakta.. Nästa mål blir RUL i slutet av månaden. Har inte känt några riktiga sparkar inne heller, vet att moderkakan ligger i framvägg. Om jag ska vara lite positiv så kanske det varit ngt liknande sparkar de senaste två dagarna, men jag tycker det är svårt att veta.

Spännande att berätta för er dotter. :) Jag hade också en sådan tanke först, att iaf vänta tills efter RUL. Men jag blev stor rätt fort och andra såg det tydligt, då ville jag inte att sonen skulle komma in i ett samtal där han troddes veta. Så vi berättade för ett par veckor sedan. Först hade han svårt att ta in. "-men mamma, din mage är ju tjock för att du ätit så mkt mat" ;) haha. Men nu är han helt med på det hela. Rätt skönt också att han vet varför mamma är tråkig och måste vila osv. Får hålla tummarna att allt går bra på RUL bara.... 

• A82

JhjärtaK - vad skönt att ultraljudet gick bra! :) Har ni berättat för storasyster nu?

När det gäller andningslarm så vet jag inte riktigt. Vi hade inget till sonen. Men samtidigt är man ju såklart nojig. Ska läsa på mer..

Namn funderar man på en hel del, men jag hoppas att vi får reda på kön vid RUL (om två veckor). Det är så svårt att komma på tre namnkombinationer. Absolut svårast är det med två stycken pojknamn. Förut så har jag tänkt att jag ville ha namn på samma bokstav som sonen, men det har jag lagt ner nu. Får liksom inte ihop det bra.

Jag blir så himla sugen att handla lite bebiskläder, men har förbjudit mig själv tills efter RUL. Men rätt snart så tänkte jag ta fram lådan med kläderna vi sparat och kika vad som finns iaf. Lite knäppt egentligen att jag inte vill köpa en body, men barnvagn har vi beställt. ;) haha. De var kampanj när Babyproffsen hade nyöppning i stan. Eftersom vagnarna är rätt dyra på Blocket och man kanske måste åka 20 mil för att hämta en så bokade vi en istället. Men hade aldrig gjort det om de inte haft förlossningsgaranti. Nu får man ju tillbaka den del man betalat också ifall något skulle hända. Då känns det okej.

• A82
    JhjärtaK skrev 2014-11-15 05:40:56 följande:

Förkylningen från helvetet fortsätter och jag är så täppt så att jag inte kan andas genom näsan alls, ergo har jag inte sovit sedan kl 04 och har nu gått upp för att jag inser att det inte blir någon mer sömn inatt

Vi gick ut med tvillinggraviditeten på fb igår och fick mycket glada tillrop men såklart också några medföljande "oj så jobbigt det kommer att bli för er" likt bm på föräldragruppen också nämnde.

Det lustiga att kommentarerna är säkert i all välmening men ingen hade ju kommenterat en singelgraviditet på det sättet och tro mig, jag ver hur jobbigt det kan vara med en också, inte bara två st bebisar som kan ruska om tillvaron

Sen hade jag ställt en fråga i en barnvagnsgrupp och bad om input vilken barnvagn som passade bäst enligt dem. Jag fick många bra kommentarer tills en idiot skriver "det viktigaste är väl att båda bebisarna överlever, resten kommer sen". Jag blev så jävla illa berörd av den kommentaren. Som om jag inte vet att en tvillinggraviditet är en riskgraviditet och att det finns en risk att bara en, eller ingen, av bebisarna överlever. Jag är så himla ledsen över den kommentaren så jag bad admin att ta bort hela inlägget och sen gick jag ur gruppen. Jag oroar mig tillräckligt utan att få sådant kastat i mitt ansikte av en främling.

Och det stör mig också att personen i fråga säkerligen aldrig skulle lägga samma kommentar om det handlade om en förfrågan kring barnvagn till ett barn, trots att det också finns risker med en singelgraviditet. Nej fy!

Långt inlägg men jag behövde skriva av mig lite som ni märker

stinaa: hur mår du och lillkillarna uppe i norr?

Håller med övriga - vilken korkad kommentar! Man slutar ju aldrig förvånas över folk.. Att ens komma på att säga något dylikt.

Det är inte helt enkelt med vagn. Hoppas ni kommer fram till vad som passar er familj bäst. Vi har varit sugna på en Thule Chariot CX2, men sen ville vi ha en vanlig liggvagn och sittdelar vända mot sig också. Så det blev en Emmaljunga Double Viking för oss. Inte helt otänkbart att vi kompletterar med en Chariot sen.

Krya på dig! 
  • A82
    nokla skrev 2014-11-15 10:04:08 följande:

Men herregud vilken puckad kommentar!

Fick du några bra tips på barnvagnar annars? Jag känner mig helt rådvill i detta vad för vagn man ska satsa på.

Jag har fortfarande bara fått positiva kommentarer från omgivningen. Det trodde jag faktiskt inte själv att ingen skulle kommentera det totala antalet barn. Har en kollega som fick sitt sjätte barn för ett tag sen och det var många kommentarer både med det barnet och det femte så jag har väl tur som sluppit undan hittills.

Jag har sån himla huvudvärk. Det går över när jag äter nåt, för en liten stund, sen kommer den tillbaks. Vet inte om jag inte äter tillräckligt eller skulle behöva äta oftare? Eller om det inte har med det att göra överhuvudtaget. Jag har haft ganska dålig aptit sen jag blev gravid jämfört med annars, är mest bara sugen på vatten...

Jag har också haft sådan huvudvärk den här veckan. Och inte riktigt vetat hur jag ska tänka om det. Förkylning på gång? Nästäppa har jag också, men inget annat. Eller beror huvudvärken på min kassa sömn? Tror mer och mer att nästäppan är pga. graviditeten. Men vi får hoppas att det släpper. Sen läste jag någonstans att huvudvärk kunde vara ett tecken på järnbrist. Jag har ätit 1 st Niferex per dag sedan vecka 10, detta enligt BM som sa att det kommer behövas när det är två bebisar. Får se när vi kollar värdena nästa gång. 

Vad bra förresten att ni är i byggarstadiet och kan rita om. Vi byggde hus som vi flyttade in -09 och nu kommer det saknas ett rum. Det är väl ingen fara direkt, det går ju att dela rum till en början. Men på sikt så kommer vi nog bygga ut.
  • A82
    julii skrev 2014-11-15 16:10:05 följande:

Har ni fått några biverkningar av niferex?

Det enda är lite hårdare mage, men inte alls någon katastrof. Åt dem under förra graviditeten också, men då började jag senare.
  • A82

Nu känner jag mig lite korkad.. När vi var på UL så konstaterades ju att det förmodligen är tvåäggstvillingar, de hade en tjock skiljevägg som mättes. Hon talade också om att det var ett Y-fäste. Men en moderkaka, eller två som växt ihop. Då daterades vi till vecka 12+3 och jag nöjde mig med att det lät som en lägre risk. Men det här med att det såg ut som en moderkaka då? Spelar det ingen roll när skiljeväggen var stor, för då tyder det på att det är två moderkakor som växt ihop. Eller? 

• A82
    JhjärtaK skrev 2014-11-18 09:18:12 följande:
    Vad jag vet så är det det där Y-fästet tillsammans med skiljeväggen som är det "viktiga". Y-fästet (också kallat lambda-tecken) säger dem att det är två olika moderkakor vilket sänker risken för att något skall gå fel.

På oss såg de ett tydligt T-tecken och bara en tunn tunn skiljevägg vilket säger dem att de delar moderkaka vilket ger "klassningen" högriskgraviditet (tack för det där "hög", de kunde inte nöjt sig med "bara" risk liksom )
    Aha, tack så mycket! :)
  • A82
    JhjärtaK skrev 2014-11-16 17:01:29 följande:

Nu har jag köpt de allra första sakerna till småtjejerna! Det dröjde "bara" till vecka 21

Hittade så söta saker i stl 44 på Åhléns, kan verkligen rekommendera! Två pyjamasar (en i stl 50 för den var slut i 44) och en body.

Vilka söta! :) Jag ska absolut kolla sen, jag måste bara vänta lite till.... 
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D