Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
Idag föll en sten, var till läkaren imorse och blev sjukskriven 50%. Jag hoppas kunna jobba så resten av månaden.
Idag föll en sten, var till läkaren imorse och blev sjukskriven 50%. Jag hoppas kunna jobba så resten av månaden.
Varit till barnmorskan idag, det såg bra ut. Så nu håller vi tummarna inför måndagens ultraljud också. Idag (vecka 23+6) så hade bebisarna en hjärtfrekvens på 148/152 och SF-måttet var 28, vilket skulle motsvara ungefär vecka 28 om det hade varit en. Mina värden var bra. Först tänkte de hoppa över blodprov den här gången också, men jag sa att jag var orolig över järnvärdet så då hon tog det iaf. Plus blodsocker. Har passerat +15 kg nu och det känns..
Idag har vi varit på första tillväxtultraljudet. Tvilling 1 låg med huvudet ner och sparkar mot den andra tvillingen, så det är därför jag fortfarande inte känner den något. Den hade en beräknad vikt på 781 g (+ 8,9%). Tvilling 2 ligger med fötterna nedåt och den känner jag av rätt mycket nu. Den hade en beräknad vikt på 695 g (- 3,1%).
Jag blev lite chockad att det skiljer så pass mycket i storlek på dem och framförallt att 1:an ligger över normalkurvan för ett barn. Nästa ultraljud blir om 3 veckor, då vi är inne i vecka 28. Min spontana tanke var att jag är rädd för två jättebebisar, men samtidigt så måste man försöka hålla sig lugn så länge läkaren säger att det är bra. Man börjar fundera på graviditetsdiabetes och grejer, men samtidigt så föddes sonen med en vikt på 4,2 kg. Och då hade jag ingen diabetes. Plus att blodprovet i fredags var okej. Vi får se hur det går framöver. Och hålla tummarna för att det inte blir större skillnad mellan dem.
Bad henne också att säga till ifall någon av dem "råkat ändra kön sedan sist" ;) Men det såg fortfarande ut som två flickor. Hur går det för er andra, har ni namn klara?
Läkaren på ultraljudet sist sa att det är rätt vanligt att tvillingar skiljer i vikt, att det är en mindre och en större. Mina var ju väldigt lika, men små.
Sen är det väl först efter v 30 som tvillingar brukar plana ut å växa mindre än enlingar, vanligtvis? Eller minns jag detta galet?
Vi har nog bestämt namn, sen får man ju se när man träffar dem om man tycker namnen passar
Ja och tvilling 1 låg med huvudet ner i värsta förlossningspositionen, hoppas hon stannar med huvudet åt det hållet! T2 ligger i säte men det är ju inte så noga. Å moderkakan ligger inte i vägen vare sig för vaginal förlossning som jag hoppas på eller för snitt om det skulle bli nödvändigt så nu har jag lite färre saker kvar att oroa mig för.
Hej! Var hos bm idag (äntligen,inte vart där sedan vecka.12) och det gick jättebra. Alla prover och värden var jätte bra. Och fick lyssna på hjärtljuden. Båda två hittades fort så de var sådan lättnad att äntligen få höra dom :)
Tycker allt börjar bli så verkligt nu. Är i v.25 nu och tycker tiden går fort faktiskt. Nu väntar vi på nästa ultraljud som är 10e februari. Känns långt dit men hoppas de går fooooort så vi får se dom snart :)
Någon som har erfarenheter och tips på en bra gördel/stöd? Känner att det är tungt med magen (redan). Trycker nedåt och jag tycker det är jobbigt att stå/gå.
Kollade lite på dessa:
www.butik21.com/graviditet/
A82:
Jag använde det här bältet:
www.nordicare.se/bestall/webshop/&ItemId=269&catid=48&id=46
Det var otroligt bra!
Har ni andra någon gravidkudde? Nu är det då alla krämpor på en gång... Lika bra att beställa en, även om det är "kort" tid kvar. Får jag sova bättre ett par månader så tänker jag att det är värt varenda krona.