• nokla

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Hej, jag är beräknad 25 mars och fick veta på ultraljudet idag att jag väntar tvillingar. Troligtvis tvåäggs och flickor. Har gjort VUL innan men de missade att det var två. Jag tycker det känns jätteläskigt, verkligen. Det är lite chock kanske bara. Tyckte magen blev stor tidigt men tänkte att det blir väl så när det är tredje graviditeten...

• nokla
    JhjärtaK skrev 2014-10-29 03:47:18 följande:

Välkommen och grattis! Förstår verkligen både chocken och rädslan, vi var också på VUL och de missade att det var två där inne men vi fick sedan på kub reda på det. Det måste vara än mer chockartat att få reda på detta vid RUL!

Nu har chocken lagt sig för mig (fick reda på det i vecka 13 och är nu i vecka 18) men orolig är jag fortfarande men nog bara lite mer än vad jag var med dottern.

Chock är en naturlig reaktion, ni tänkte skaffa ett tredje barn och sen vips så fick ni ett fjärde på köpet också.

I wish. Jag och min man har 5 barn, sammanslagen familj. Vi fick ett sjunde på köpet! Han har tvillingar sen innan så jag har i alla fall någon med erfarenhet alldeles i närheten

Jag är väldigt rädd för att inte räcka till och att bara hinna med det praktiska. Det är inte jättesvårt att ha ett spädbarn i famnen och samtidigt vara tillgänglig och närvarande för de äldre barnen, det har jag gjort förr, men två? Jag har stor åldersskillnad mellan mina äldre barn just för att jag tycker det är så himla viktigt att man verkligen har tid för barnet de där första åren innan de börjar skolan. Haha.
  • nokla

6 i år, men hon är decemberbarn. Tvillingarna är 7. Min mans äldsta är 9 och min äldsta är 12. Så vi har åtminstone inga dagisbarn hemma.

• nokla

Och minibuss med 9 platser har vi redan. Nu kommer den bli fullsatt

• nokla

Blir man alltid sjukskriven med tvillingar? Har inte ens tänkt på det brukar jobba fram till förlossning och hade ju planerat så nu med men det kanske är helt orealistiskt? Eller måste man ta ut föräldradagar i förtid för att inte provocera fram en för tidig förlossning?

• nokla

Nej jag fick ju veta att det är tvillingar igår och ringde barnmorskan idag och fick tid på tisdag att komma in och lägga upp planeringen. Hon sa att jag kommer få träffa läkare bland annat och göra fler ultraljud. Jag har liksom inte ens tänkt på att man kanske inte skulle kunna jobba som vanligt.

• nokla

Nån som vet om det finns några tvilling-rabatter på tygblöjor?

• nokla
    JhjärtaK skrev 2014-10-30 12:54:40 följande:

Nu har vi varit på RUL och båda hade allting på rätt ställe och lika mycket fostervatten så jättebra. Tvilling 1 var lite mer utsträckt än tvilling 2 så nr 1 mätte lite mindre i bukmåttet men bara 15 g totalt så helt inom normala gränser . Ben och armar och händer fanns på plats och ingen läppspalt eller markörer för att något skulle vara fel, puh!

De väger ca 170 g nu mina två små underbara tjejer

Åh vad härligt!
  • nokla

Det jag har tänkt på med tidigare barn är hur mycket saker man INTE behöver, fått mycket av andras begagnade saker å herregud vad mycket skit det finns att köpa Babysitters, gåstolar (vilket jag iofs vägrade ta emot), skötbord har jag fått och slängt två stycken och aldrig använt nåt, babygym och miljarder blinkande väsnandes plastleksaker som jag slängt batterierna till så fort folk kommit med dem Nu har vi beställt ett fårskinn, för vi trodde vi skulle få ett barn Spjälsäng så småningom när de börjar försöka ramla ner, tänker att när de inte får plats två i en spjälsäng längre är de så stora att man hade velat ta bort spjälorna ändå kanske, det märker vi. Kläder behöver vi för alla bebiskläder har vi redan gett bort, en kompis hade fortfarande kvar tygblöjor som vi får men kommer behövas fler. En bärsjal som man kan ha båda i vid behov, och babyskydd så vi kan åka bil. Vet inte hur vi ska göra med vagn... Tvillingvagn eller bära en i taget + vanlig vagn. Att satsa på att bära båda redan från början är lite överambitiöst kanske. Amningskudde för tvillingar verkar folk rekommendera också.

Känner också det är för tidigt att börja handla än, men kanske inte att planera vad som ska handlas. Min man har lovat att putta runt mig i affärer i rullstol sen om det blir nödvändigt

• nokla

Hur många kläder kan man behöva egentligen? När man har tillgång till tvättmaskin och torktumlare. Sist jag hade bebis var det tvättid en gång i veckan som gällde, och då behövde man mycket

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D