• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • Trippelmamma76

Vi kommer vara oerhört restriktiva, framför allt med förskolebarn. (Och förstås inga sjuka vuxna) Och handtvätt och handsprit för alla som kommer hit. Räknar med att mina kommer att vara små och känsliga dessutom. Har haft RS i bekantskapskretsen vid flera tillfällen (med inläggning) och är väldigt rädd för det. För två veckor sedan var RS fortfarande på topp vet jag i alla fall, men hoppas att det går nedåt snart. De hade/har RS-varning på BB i Gbg nu med extra restriktioner vet jag i alla fall. Vi var väldigt försiktiga även när storasyskonet var liten. Man får väl hitta en nivå man känner sig bekväm med själv.

• nokla

Ja det är väl vanligast att bebisar får rs från äldre syskon. Om vi hade dagisbarn nu hade jag övervägt att hålla dem hemma, men de har ju skolplikt alla utom en. Men man ska inte låta förkylda syskon (eller andra såklart) röra bebisen när den är under 3 månader. Hoppas den här rs-säsongen ger sig snart.

• nokla

Min yngsta har varit sjuk nu i över en vecka, hon har kräkts och haft feber, förkylningssymptom och halsont och öronont. Skönt att hon passar på att få allt avklarat nu, och hoppas att det hjälper.

• JhjärtaK
    nokla skrev 2015-03-15 16:37:12 följande:

Ja det är väl vanligast att bebisar får rs från äldre syskon. Om vi hade dagisbarn nu hade jag övervägt att hålla dem hemma, men de har ju skolplikt alla utom en. Men man ska inte låta förkylda syskon (eller andra såklart) röra bebisen när den är under 3 månader. Hoppas den här rs-säsongen ger sig snart.

Rs-säsongen kom tydligen kraftigt men tidigt i år så redan om några veckor skall den vara över. Så någon/några veckor in i april så borde det vara lugnt med rs iaf och det är ju en stor lättnad.

Vi har hållit dottern hemma en vecka nu och kommer att göra likadant nästa vecka när de kommer ut. Sen så kommer vi troligtvis att släppa iväg henne till förskolan igen beroende lite på hur allt går med tvillingarna. Känns det smidigare än förväntat så kanske vi håller henne hemma någon extra vecka men jag tror inte att vi kommer att orka ärligt talat utan det kommer nog att kännas bäst för alla om hon får lite tid på förskolan.
  • blåbärsmuffins

Vi har fått en flicka 2460 gram 45 cm. Åtta minuter senare kommer lilleman 2550 gram 47 lång. Allt gick jättebra. Storasyskon älskar dem. Nu njuter jag.

• nokla
    blåbärsmuffins skrev 2015-03-15 20:14:29 följande:

Vi har fått en flicka 2460 gram 45 cm. Åtta minuter senare kommer lilleman 2550 gram 47 lång. Allt gick jättebra. Storasyskon älskar dem. Nu njuter jag.

Åh vad härligt, grattis!
  • A82

Grattis!! Vad härligt. :)
  • A82
    JhjärtaK skrev 2015-03-15 12:30:09 följande:

Hur länge tänker ni vänta innan folk får komma och hälsa på? Jag har sagt två veckor, sen är släkt välkomna (förutsatt att de är kärnfriska, inga snoriga vuxna här inte!!). Mina föräldrar och min syster som bor väldigt nära lär väl få sig en titt innan dess iofs.

Och hur gör ni med vänner som har dagisbarn? När får de komma och hälsa på och under vilka premisser?

Vi har inte riktigt bestämt oss. Men självklart kommer man inte våga låta folk komma och hälsa på hur som helst om de kan vara smittbärare. Vi kommer heller inte ta med bebisarna ut på shoppingcenter/stormarknader eller liknande på ett bra tag.

Vår son går på ett kooperativ så det är inte så många barn där, vilket gör att vi förmodligen kommer hålla lite koll och ev hålla honom hemma om det känns bäst. Svårt, för jag tror verkligen att han behöver vara där och ha sin vardag med kompisarna mitt i allt nytt. Samtidigt som man inte vill ha hem något skit..
  • nokla

Hur är det med kikhosta då? Alla barn som är vaccinerade enligt allmänna vaccinationsprogrammet borde vara skyddade, eller? Och vuxna? Är man immun om man har haft det?

• JhjärtaK

Stort grattis! Så likstora de var!
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D