• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • nokla

Kl 12 satte de igång med att ta hål på ettans fosterhinnor då jag var 2,5 cm öppen när vi kom in. Kl 15 hade jag precis blivit undersökt och var 3 cm öppen och började få kännbara värkar och kl 16 var båda ute. Ettan 15.30 och tvåan 15.52. En hyfsat intensiv timme med bara några sekunder mellan värkarna. Med facit i hand tur att vi fick tid för igångsättning för om värkarna hade startat hemma hade det blivit hem- eller bilförlossning.

Ettan 2750 gram och tvåan 2695 gram, så väldigt nära sina uppskattade vikter, och båda 46 cm. De är väldigt olika varandra i ansiktet och den ena är blond och den andra brunhårig så ingen förväxlingsrisk i alla fall Båda mår bra och kom ut pigga och hungriga.

• blåbärsmuffins
    JhjärtaK skrev 2015-03-19 15:45:36 följande:

Nu är töserna här

De kom ut igår med planerat snitt och allt gick toppen! Två rätt så "rejäla" på vardera knappa 3 kg i vecka 38+0

Snittet var en bra upplevelse och iom att jag inte ammar så kan jag få ordentlig smärtlindring vilket är toppen! Det här dygnet på bb har varit så jäkla vilsamt och inte alls som när dottern föddes och vi var osäkra förstagångsföräldrar som kämpade med en mycket krånglig amning. Denna gången är det smooth sailing och de tar flaskan väldigt bra och är tydliga med när de vill ha mat (ger dem mat var 3,5-4 timme om de inte sagt till innan).

De mest sover, äter och bajsar och är helt fantastiska

Grattis. Vad härligt.
  • blåbärsmuffins
    nokla skrev 2015-03-21 08:12:57 följande:

Kl 12 satte de igång med att ta hål på ettans fosterhinnor då jag var 2,5 cm öppen när vi kom in. Kl 15 hade jag precis blivit undersökt och var 3 cm öppen och började få kännbara värkar och kl 16 var båda ute. Ettan 15.30 och tvåan 15.52. En hyfsat intensiv timme med bara några sekunder mellan värkarna. Med facit i hand tur att vi fick tid för igångsättning för om värkarna hade startat hemma hade det blivit hem- eller bilförlossning.

Ettan 2750 gram och tvåan 2695 gram, så väldigt nära sina uppskattade vikter, och båda 46 cm. De är väldigt olika varandra i ansiktet och den ena är blond och den andra brunhårig så ingen förväxlingsrisk i alla fall Båda mår bra och kom ut pigga och hungriga.

Grattis. Vad skönt ni var där när det gick så fort.
  • JhjärtaK
    julii skrev 2015-03-20 19:48:00 följande:
    Okej. Lite nyfiken hur de går till och hur det känns. jag har fått havandeskapsförgiftning och de kan behövas plockas ut i förtid. Är så rädd över att få kateter och känslan att vara bedövad i hela kroppen? :/
    Att sätta katetern kändes typ ingenting. Sen var den lite obehaglig tills de hade satt spinalen men sen var det verkligen inga problem att ha den! Som bonus slapp jag för första gången på månader att gå upp och kissa på natten

Bedövningen kändes inte obehaglig alls. Man har fortfarande känsel kvar men känner inte smärta. Redan direkt på uppvaket kunde jag lyfta benen och vicka på fötterna och sen kunde jag knipa med rumpan och vicka på tårna ett litet tag efter det. Det hela var en mycket positiv upplevelse och absolut inget att vara orolig för utifall att dina skall ut den vägen
  • JhjärtaK

Ettan 2750 gram och tvåan 2695 gram, så väldigt nära sina uppskattade vikter, och båda 46 cm. De är väldigt olika varandra i ansiktet och den ena är blond och den andra brunhårig så ingen förväxlingsrisk i alla fall smile1.gif Båda mår bra och kom ut pigga och hungriga.

Grattis!! Och så fina vikter trots att de från början skattades som så små

Och ja jäklar vilket snabbt förlopp! Tur att det blev som det blev precis som du skrev
  • julii
    JhjärtaK skrev 2015-03-21 15:04:02 följande:

Att sätta katetern kändes typ ingenting. Sen var den lite obehaglig tills de hade satt spinalen men sen var det verkligen inga problem att ha den! Som bonus slapp jag för första gången på månader att gå upp och kissa på natten

Bedövningen kändes inte obehaglig alls. Man har fortfarande känsel kvar men känner inte smärta. Redan direkt på uppvaket kunde jag lyfta benen och vicka på fötterna och sen kunde jag knipa med rumpan och vicka på tårna ett litet tag efter det. Det hela var en mycket positiv upplevelse och absolut inget att vara orolig för utifall att dina skall ut den vägen

Okej låter ju inte så farligt så som du beskriver det så hoppas att jag också får en sån bra upplevelse. Var det mycket personal med? Mådde du nå illa?
  • A82

Stort grattis! :)
  • JhjärtaK
    julii skrev 2015-03-21 18:10:13 följande:
    Okej låter ju inte så farligt så som du beskriver det så hoppas att jag också får en sån bra upplevelse. Var det mycket personal med? Mådde du nå illa?
    Det var en hel del personal med. Två läkare, två bm, en narkosläkare, en narkossköterska, en narkosläkarstudent och en operationssköterska och sen har jag säkert glömt någon . Men alla presenterade sig för oss och sen gick se igenom alla en gång till som en del av proceduren innan de började operationen.

Ja jag mådde illa pga att mitt blodtryck sjönk (väldigt vanligt vid morfinspinal) men narkospersonalen gav mig snabbt blodtryckshöjande medicin och sen även medicin mot illamåendet. Så när de kom ut mådde jag bra. Började skaka väldigt mycket när de kom ut vilket tydligen är en vanlig reaktion. Inte direkt kul men ingen fara egentligen.
  • nokla

Idag är de 4 dagar gamla och vi var tillbaks till sjukhuset på återbesök och pku-test. Åkte hem från BB i söndags. Båda har vänt och är på väg upp i vikt igen, så skönt. Vi har varit lite oroliga för ena tjejen (ettan) för hon har varit så trött och orkade inte äta så bra i början, vi får väcka henne med max 3 timmars mellanrum och övertala henne att äta så det var skönt att se att det gett resultat Som tur är fungerar amningen superbra med andra tjejen så hon har helt själv sett till att det finns ordentligt med mjölk. Vad jag hade glömt hur mysigt det är att ligga och gosa med en nyfödd, jag kan inte slita mig

• A82
    nokla skrev 2015-03-24 14:54:13 följande:

Idag är de 4 dagar gamla och vi var tillbaks till sjukhuset på återbesök och pku-test. Åkte hem från BB i söndags. Båda har vänt och är på väg upp i vikt igen, så skönt. Vi har varit lite oroliga för ena tjejen (ettan) för hon har varit så trött och orkade inte äta så bra i början, vi får väcka henne med max 3 timmars mellanrum och övertala henne att äta så det var skönt att se att det gett resultat Som tur är fungerar amningen superbra med andra tjejen så hon har helt själv sett till att det finns ordentligt med mjölk. Vad jag hade glömt hur mysigt det är att ligga och gosa med en nyfödd, jag kan inte slita mig

Vad roligt att höra! :) 

Kul att både du och JhjärtaK skrivit lite även efter födseln. Vi andra får fortsätta längta lite till. 
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D