• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • nokla

Jo det sa de att mjölkproduktionen brukar få stå tillbaka när man blir såpass sjuk för då prioriterar kroppen annat, att överleva typ Men nu borde det vända när jag mår bättre och bvc verkade inte så väldigt oroliga, det blir tätare vägningar bara. Men känns ju ändå trist speciellt som de redan var små från början. Här har typ alla barn passat på å bli förkylda också men ingen har smittat bebisarna än i alla fall. Svårare om man själv blir förkyld, barnen får hålla sig på lite avstånd när de är sjuka.

• nokla

Och nej förresten de hittade inte vad det var för infektion. Hoppas ni kryar på er snart å att småtjejerna inte får det så besvärligt med förkylningen.

• JhjärtaK

Pissdag igår. Tjejerna har varit osynkade och mycket mer missnöjda vid vakenhet än innan. Svärföräldrarna på besök och jag tycker att det är påfrestande trots att de verkligen vill väl och hjälper till med storasyster

A har blivit en riktig kräkbebis och hon kräks från och till i upp till 2 timmar efter att hon fått mat. Oftast bara lite åt gången men minst en rejäl kaskadspya per dag . En kaskadspya inatt exempelvis.

Sömnbrist på det också, jippi... Hur kunde jag någonsin tycka att det var kämpigt med ETT barn? Har skrapat ihop 4 timmars sömn inatt och det räcker ju inte i det långa loppet.

Vi håller på att byta ersättning från Nan PRO till Nan Sensitive för att se om deras små magar klarar den bättre men hittills ingen skillnad förutom att de äter oftare vilket såklart känns sådär. Cs mage verkar om något sämre inatt än innan.

Ja inte mycket positivt här, hur går det för er andra?

• nokla

Vi har haft lite magproblem och ger sempers magdroppar, mest för att jag äter antibiotika men deras små magar och tarmflora är ju väldigt omogna ändå även utan antibiotika och ganska sannolikt kan det påverkas av om man äter ersättning eller ammas också så ni kunde ju testa om det hjälper?

Turas ni om med nätterna? Bara man får sömn så orkar man med det mesta, men sover man inte blir man ju galen. Jag sover bra faktiskt, samsover och ligger ner och ammar så jag kan somna om medan de äter bara de inte vaknar samtidigt för då måste jag sätta mig upp Sen vill L vara uppe i famnen och ha tutten i munnen exakt varje sekund hela dagen för att inte bryta ihop, men som sagt när man har sovit så orkar man ju med det. Jag hoppas verkligen det vänder med nätterna för er snart så att du får sova.

• JhjärtaK
    nokla skrev 2015-04-05 09:23:29 följande:

Vi har haft lite magproblem och ger sempers magdroppar, mest för att jag äter antibiotika men deras små magar och tarmflora är ju väldigt omogna ändå även utan antibiotika och ganska sannolikt kan det påverkas av om man äter ersättning eller ammas också så ni kunde ju testa om det hjälper?

Turas ni om med nätterna? Bara man får sömn så orkar man med det mesta, men sover man inte blir man ju galen. Jag sover bra faktiskt, samsover och ligger ner och ammar så jag kan somna om medan de äter bara de inte vaknar samtidigt för då måste jag sätta mig upp smile1.gif Sen vill L vara uppe i famnen och ha tutten i munnen exakt varje sekund hela dagen för att inte bryta ihop, men som sagt när man har sovit så orkar man ju med det. Jag hoppas verkligen det vänder med nätterna för er snart så att du får sova.

Ja vi ger Sempers magdroppar. Vi tar varsin tjej på nätterna och synkar dem även då. Vaknar en så väcks den andra och får mat den med. Vi testade att dela upp natten men det gick inte alls då vi generellt måste ha dem i famnen 1-1,5 timme när man gett dem mat och att ha två st i famnen så länge mitt i natten är både fysiskt och psykiskt jobbigt.

Vet inte om vi skall testa igen att dela upp natten för som det är nu får ingen av oss mer än 4 timmars sömn :-/
  • nokla

Måste ni bära eller nöjer de sig att ligga i famnen? Våra kan ligga och sova ganska gott på bröstet båda två om man stöttar upp med kuddar under armarna och ryggen så man liksom halvsitter, det var typ det enda min man fick göra hela tiden när vi låg inne på sjukhuset och jag var för dålig för å ta dem. Tar de napp?

• JhjärtaK
    nokla skrev 2015-04-05 10:24:59 följande:

Måste ni bära eller nöjer de sig att ligga i famnen? Våra kan ligga och sova ganska gott på bröstet båda två om man stöttar upp med kuddar under armarna och ryggen så man liksom halvsitter, det var typ det enda min man fick göra hela tiden när vi låg inne på sjukhuset och jag var för dålig för å ta dem. Tar de napp?

De nöjer sig hittills med att ligga i famnen men man själv sover ju sådär under tiden. C tar napp ok men inte A. Dock har dagen idag varit mycket bättre. Kanske är den nya ersättningen lite snällare mot magarna. Vi får se hur natten blir. De är dessutom lite förkylda vilket såklart inte gör saker och ting bättre då halvtäppta näsor stör.
  • nokla

Åh men då blir det säkert bättre snart när de är friska Det är bara den ena av våra tjejer som tar napp också, inte hon med störst sugbehov såklart

• twinboymom
    julii skrev 2015-03-28 14:37:46 följande:

I tisdags kom mina, två små flickor på 1655g och 2190g födda i v.33+5. :)

Grattis! Hamnade in i tråden av en slump!

Mina enäggsgrabbar föddes 21 mars förra året, i v 33+5, och vägde 1645g och 2195g. Väldigt likt dina flickor Allt har gått jättebra här, och de har växt förbi alla kurvor och ligger nu en bit över "normalkurvan" båda två Stort lycka till!
  • justordinary

Har också fått våra små tjejer nu. Födelsevikter på ca 2,7 och 3,1 kg i v 37+. Försöker nu lära mig att överleva på minimalt med sömn och maximalt med amningstillfällen.

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D