• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • stinaa

Stort grattis MammanLina, visst är det en häftig känsla? (när chocken har lagt sig.. ;)

Hur går det för er tvillingmammor? Jag var på ultraljud idag och det visade sig att det med största sannolikhet är enäggstvillingar med ganska tunn skiljevägg och delad (eller sammanväxta) moderkakor. Det räknas som en högriskgraviditet och vi kommer få UL varannan vecka vilket känns tryggt och bra :) Vet ni än om det är enäggs eller tvåäggs?

• Sara___
    stinaa skrev 2014-09-03 20:07:55 följande:

Stort grattis MammanLina, visst är det en häftig känsla? (när chocken har lagt sig.. ;)

Hur går det för er tvillingmammor? Jag var på ultraljud idag och det visade sig att det med största sannolikhet är enäggstvillingar med ganska tunn skiljevägg och delad (eller sammanväxta) moderkakor. Det räknas som en högriskgraviditet och vi kommer få UL varannan vecka vilket känns tryggt och bra :) Vet ni än om det är enäggs eller tvåäggs?

Hej!

Vilken vecka är du i nu? :) grattis!

Vi var på inskrivningssamtal förra veckan i vecka 9 och fick där veta att vi inte kommer få komma på ul förrän v. 18-19 nästa gång. Känns konstigt att behöva vänta så länge ifall det skulle vara enäggs med samma moderkaka.

Hur har ni andra haft det med fastställande av enäggs/2äggs, samt plan för ul?
  • stinaa
    Sara___ skrev 2014-09-03 20:48:14 följande:
    Hej!

Vilken vecka är du i nu? :) grattis!

Vi var på inskrivningssamtal förra veckan i vecka 9 och fick där veta att vi inte kommer få komma på ul förrän v. 18-19 nästa gång. Känns konstigt att behöva vänta så länge ifall det skulle vara enäggs med samma moderkaka.

Hur har ni andra haft det med fastställande av enäggs/2äggs, samt plan för ul?
    Men vad konstigt! Jag är i vecka 12 och har redan varit på tre UL. Tydligen är det lättast att se om dom är enäggs eller tvåäggs ju tidigare man gör UL. Ska åkomma igen om två veckor. Kanske är olika beroende på var man bor?
  • MammanLina
    stinaa skrev 2014-09-03 22:07:14 följande:

Men vad konstigt! Jag är i vecka 12 och har redan varit på tre UL. Tydligen är det lättast att se om dom är enäggs eller tvåäggs ju tidigare man gör UL. Ska åkomma igen om två veckor. Kanske är olika beroende på var man bor?

Jag är nu i vecka 11 och har ett inbokat ultraljud den 29/9 blir mitt andra

Men sedan vet jag ju inte mer om det är enäggstvilling eller tvåväggstvillingar hoppas

På att få vet de då :) även vilket kön det är :)
  • Maja1420

Hej!!

Här är ytterligare en som väntar dubbelt upp i mars. Fick veta vid tidigt ul förra tisdagen. Kan fottfarande inte fatta... Roligt att följas åt!

• Bomerang
    Hej alla
    Hoppas jag får vara med här :)
    Gick in i vecka 10 iförrgår, och började blöda samma kväll. Inte jättemycket, men obehagligt och höll på hela natten .

Åkte till akuten igår förmiddags (hade slutat blöda) med väldigt pessimistiska tankar, varför skulle allt gå bra för mig för en gångs skull?(ivf-graviditet efter många års försök och aldrig ett plus) 
    Fick en smärre chock när jag låg där med benen i vädret. Först konstaterades svamp(blärk) och troligtvis anledningen att jag blött men det lugnade inte mig direkt. 
    Ett ultraljud visade en frisk bebis som boxades med händerna, helt fantastiskt. Vid ett tidigt UL konstaterades ETT foster(v 6+6) då vi satte in två ägg men igår hittades tvillingen, när läkaren bara skulle kika på "andra" sidan. Ytterliggare en pigg liten krabat, något mindre än tvåan och kanske kan förklara att den missades vid första vulet. helt otroligt häftigt och omtumlande. 

Gick som på moln hela dagen igår, lite i chock. 

Nu blir det en omställning, men en häftig sådan. Hoppas på många tips och råd längs vägen, för det lär behövas ;)

BF 15 April
  • Babymama1986

Hej allihop <3

Igår kväll fick jag beskedet om att jag väntar tvillingar <3
    De är beräknade 20 april men jag kommer genomgå kejsarsnitt.

• stinaa

Grattis och välkomna alla nya! Visst är det en häftig känsla! :) När är ni beräknade? Vilka vet om ni väntar enäggs eller tvåäggs?

• Maja1420

Jag är beräknad, alltså enligt mina beräkningar  =), till 22 mars. Får se om det stämmer med rutinultraljudet i v 19. Just nu är jag alltså i slutet av vecka 13.

På vaginalt UL i slutet av v 11 sa läkaren att det var tvåäggs för att väggen var tjock, men nu när jag har läst om det är det inte alls säkert. Bara om det är jättetunn skiljevägg kan man vara säker på att det är enäggs, eller vad har ni läst?
    Det känns sååå långt till RUL! Börjar fundera i banor, tänk om det inte är två längre när vi kommer dit.... Men magen har växt och syns redan...så det talar ju för att det fortfarande är två som växer där inne. =)

Fler med knäppa tankar?

• stinaa
    Maja1420 skrev 2014-09-15 17:40:51 följande:

Jag är beräknad, alltså enligt mina beräkningar  =), till 22 mars. Får se om det stämmer med rutinultraljudet i v 19. Just nu är jag alltså i slutet av vecka 13.

På vaginalt UL i slutet av v 11 sa läkaren att det var tvåäggs för att väggen var tjock, men nu när jag har läst om det är det inte alls säkert. Bara om det är jättetunn skiljevägg kan man vara säker på att det är enäggs, eller vad har ni läst?
    Det känns sååå långt till RUL! Börjar fundera i banor, tänk om det inte är två längre när vi kommer dit.... Men magen har växt och syns redan...så det talar ju för att det fortfarande är två som växer där inne. =)

Fler med knäppa tankar?

Ja jag har också knäppa tankar, men går på UL varannan vecka så jag får se dom ganska ofta iaf :)

Vad roligt, jag är beräknad till 20 mars enligt mig, längre gången enligt UL. Nästa vecka när jag ska på UL så ska dom fastslå datum.

Högst troligast enäggs här. Tunn skiljevägg och delad moderkaka (eller två som växt ihop), innebär ju fler risker men oftast går allt bra. Hoppas på att få veta kön nästa vecka om det går att se, tror två pojkar :)
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D