• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • Maja1420
    justordinary skrev 2014-09-28 14:02:34 följande:
    Ska på UL om två veckor ungefär, sen RUL bokat i mitten av november. Försöker tänka positivt och hålla tummarna men känns samtidigt väldigt läskigt och som att jag inte vågar "ta ut något" i förskott. Måste berätta för chefen nu i veckan men vill försöka hålla hemligt för resten av jobbet så länge till som jag kan...

När berättade/berättar ni för jobb / familj / vänner?
    Vi berättade för familj i v 12, och nära vänner i v 13-14. Nu har magen vuxit så det är officiellt trots att det bara är v 15. Går liksom inte att dölja längre....
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2014-09-28 14:02:34 följande:
    Ska på UL om två veckor ungefär, sen RUL bokat i mitten av november. Försöker tänka positivt och hålla tummarna men känns samtidigt väldigt läskigt och som att jag inte vågar "ta ut något" i förskott. Måste berätta för chefen nu i veckan men vill försöka hålla hemligt för resten av jobbet så länge till som jag kan...

När berättade/berättar ni för jobb / familj / vänner?
    För familjen berättade vi i vecka 8. Vår dotter fick ha på sig en T-shirt med texten "Storasyster" på, de fattade snabbt

På jobbet berättade jag denna vecka, är i vecka 14. Så himla skönt att kunna "pösa" fritt nu, haha.

Men känner lite likadant. Sa till maken idag att vi kanske skall vänta med att köpa större bil tills de är födda och vi ser att de klarar sig. Kanske lite cyniskt att tänka så men samtidigt så skulle vi inte köpt större bil om det bara var en bebis där inne så det blir ju en väldigt onödig extra utgift i värsta fall. Samma sak med tvillingvagn. Kommer att vänta tills en bra bit efter RUL med att köpa det.

Men tänkte åka och provköra nu i veckan iaf Någon mer från Göteborg här som vet vart man kan åka och provköra bugaboo donkey och Emmaljunga double Viking?

Vet ni om det finns några fler tvillingvagnar där man kan ha de sittande och liggande mot sig? Många vagnar är ju mer "syskonvagnar" där sittdelen enbart kan vara framåt och jag vill inte det.

En annan pryl som jag tänkte skaffa är ett gravidbilbälte från besafe då jag kör bil till och från jobbet varje dag. Sen tänkte jag faktiskt också gå och köpa två små bodies om jag hittar några supersöta (och orkar). Några tips? Jag var på Kappahl och tittade på deras newbie som har väldigt fina i vanliga fall men hittade nästan inga omlottbodies och jag vägrar att dra Bodies över huvudet på bebisarna när de är spädbarn och inte ens kan hålla nacken stadigt.
  • stinaa

Det är ju lite roligt också för jag tycker att det är som att berätta att man är gravid två gånger. Först blir alla jätteglad när dom får höra att man är gravid, sen när man säger att det är två så blir det samma glädje en gång till! :)

• stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-09-28 19:26:27 följande:
    För familjen berättade vi i vecka 8. Vår dotter fick ha på sig en T-shirt med texten "Storasyster" på, de fattade snabbt smile2.gif

På jobbet berättade jag denna vecka, är i vecka 14. Så himla skönt att kunna "pösa" fritt nu, haha.

Men känner lite likadant. Sa till maken idag att vi kanske skall vänta med att köpa större bil tills de är födda och vi ser att de klarar sig. Kanske lite cyniskt att tänka så men samtidigt så skulle vi inte köpt större bil om det bara var en bebis där inne så det blir ju en väldigt onödig extra utgift i värsta fall. Samma sak med tvillingvagn. Kommer att vänta tills en bra bit efter RUL med att köpa det.

Men tänkte åka och provköra nu i veckan iaf smile1.gif Någon mer från Göteborg här som vet vart man kan åka och provköra bugaboo donkey och Emmaljunga double Viking?

Vet ni om det finns några fler tvillingvagnar där man kan ha de sittande och liggande mot sig? Många vagnar är ju mer "syskonvagnar" där sittdelen enbart kan vara framåt och jag vill inte det.

En annan pryl som jag tänkte skaffa är ett gravidbilbälte från besafe då jag kör bil till och från jobbet varje dag. Sen tänkte jag faktiskt också gå och köpa två små bodies om jag hittar några supersöta (och orkar). Några tips? Jag var på Kappahl och tittade på deras newbie som har väldigt fina i vanliga fall men hittade nästan inga omlottbodies och jag vägrar att dra Bodies över huvudet på bebisarna när de är spädbarn och inte ens kan hålla nacken stadigt.
    Vi ska beställa vagn nu medans babyproffsen har sitt erbjudande om 10%, försöker dessutom tänka positivt och att allt ska gå bra :)

Vi är också inne på att köpa en Emmaljunga double Viking eller bugaboo donkey, lutar faktiskt mot att vi köper Donkeyn, är ju himla bra andrahandsvärde på dom samt att den är helt underbar att köra. Det enda jag känner mig osäker på är om den funkar i rikligt med snö eftersom vi bor i Norrland.
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-09-28 19:56:34 följande:
    Vi ska beställa vagn nu medans babyproffsen har sitt erbjudande om 10%, försöker dessutom tänka positivt och att allt ska gå bra :)

Vi är också inne på att köpa en Emmaljunga double Viking eller bugaboo donkey, lutar faktiskt mot att vi köper Donkeyn, är ju himla bra andrahandsvärde på dom samt att den är helt underbar att köra. Det enda jag känner mig osäker på är om den funkar i rikligt med snö eftersom vi bor i Norrland.
    Ni gör rätt i att tänka positivt tycker jag

De jag känner som har en donkey är nöjda så det är nog ett bra köp men innan ni köper den härifrån Sverige så kolla på holländska sidor också, de är så mycket billigare där även inklusive frakt! Det finns säkert en massa som köpt genom Holland här på fl om du googlar lite
  • stinaa

Jo precis, vi hörde av oss till babyplus i Holland men nu är priserna höjda även där så det skulle bara skilja 1000kr och då känns det tryggare att köpa den i Sverige om den skulle gå sönder. Emmaljungan har vi inte ens provat än då den inte kommit in i butiken, kommer snart och då skulle dom höra av sig så vi får prova den. Gillar ju Emmaljunga men ja, får se vad det blir. Dyrt blir det iaf, det är ett som är säkert.. ;)

• JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-09-28 22:00:14 följande:

Jo precis, vi hörde av oss till babyplus i Holland men nu är priserna höjda även där så det skulle bara skilja 1000kr och då känns det tryggare att köpa den i Sverige om den skulle gå sönder. Emmaljungan har vi inte ens provat än då den inte kommit in i butiken, kommer snart och då skulle dom höra av sig så vi får prova den. Gillar ju Emmaljunga men ja, får se vad det blir. Dyrt blir det iaf, det är ett som är säkert.. ;)

Ja det förstår jag. Som du skriver är det ju en fördel att ha köpt i Sverige utifall att något skulle gå sönder
  • JhjärtaK

Någon mer än jag som ev fått sd redan? Jag kände aldrig mina med dottern så jag vet faktiskt inte hur de skall kännas riktigt

En annan sak som jag nu läst mig till är att vi rekommenderas att bli sjukskrivna vecka 20-25 (enligt tvillingklubben). Är detta något era bm/specMVC tagit upp?

• JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-09-28 22:00:14 följande:

Läste precis att man inte kan få fullt liggläge på Emmaljungas sittdelar?? Vet inte om det stämmer men det är ju klart något att ha i beaktande vid vagnsköp.
  • JhjärtaK

En till fråga. Ni som skriver att tvillingar kan få missvisande resultat på kub är det då missvisande dåligt pga att hormonhaltern kan vara lite "off" om de är två? För den bm som gjorde vårt kub-UL sa att det var inga problem att göra kub på tvillingar. Men det kanske var för att hon hade sett mina blodvärden redan och visste att de såg bra ut?

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D