JhjärtaK skrev 2014-10-01 07:15:40 följande:
Nej vi fick inte veta förrän vid i vecka 13 och då anses den risken ha gått ner kraftigt. Det jag läst är att ungefär en tredjedel av alla graviditeter som börjar som två blir en innan vecka 10 då en tvilling tillbakabildas och absorberas av kroppen. Men jag tror att de allra allra flesta av dessa sker tidigt och säkert innan hjärtat har börjat slå. En mamma i en annan tråd hade det så. I vecka 7/8 var hon på VUL och de såg två foster men kunde bara säkerställa hjärtslag på det ena. Hon fick komma tillbaka en vecka senare och då hade det fostret utan hjärtslag börjat tillbakabildas.
Tycker att det var grymt onödigt av den bm att säga så. Drygt!
Lycka till på UL, ni får säkert se två som lever runt som vildar

Tack! Vi är helt överlyckliga nu då besöket gick utmärkt, båda såg fina ut med fungerande njurar, hjärta osv: tvåäggs så kändes lugnande det med att det är lägre risk :)
Man har hamnat hos några mindre bra bm men nu tror jag vi hittat rätt, barnmorskan idag lät oss titta hur länge som helst kändes det som och vi fick hälsa på våra små i säkert en kvart.
Är i 13+4 och blev förvånad av vilket liv det var på dom, dom sprattlade med ben och armar, "kliade" sig i huvudet, sög på tummen osv. Hela 7 cm långa :D
Frågade om storlek och tydligen växer de i normal takt fram tills någonstans efter v.20 (minns ej exakt vecka hon sa), så då vet man att man kan läsa veckobreven man får och veta att storlek osv stämmer :) kul att veta!