• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • JhjärtaK

Läkarbesök på onsdag och kan knappt vänta! Jag hoppas så att vi får en liten titt på de två små. Hur sjutton stod jag ut under graviditeten med dottern då det bara blev ett UL efter RUL??

Fast sedan när man börjar känna de små varje dag så lugnar det iofs en del.

Jag har åkt på en förkylning så är hemma från jobbet idag. Hade jag inte varit gravid med två hade jag nog makat mig dit men tyckte att det var onödigt att pressa mig i mitt "tillstånd".

Jag tittade förresten på gravidpodden i den lila appen som handlade om tvillingar. Jag tyckte att det var upplyftande att de faktiskt tog upp hur man kunde flaskmata tvillingar, överallt annars jag läser så handlar allt bara om hur man ammar två men då jag fick en bröstböld när dottern var ca 1,5 månad så har jag nästan bestämt mig för att det fr bli flaskmatning. Skall ge råmjölken först vilket man tydligen kan göra och sedan ta tabletter för att hindra att mjölken rinner till. Det är tanken iaf just nu.

Någon annan som planerar att inte amma?

• Mrs N

Tack så hjärtligt för alla era tips. Jag ringde samma dag och bytte bm och kommer ev att byta mvc till mamma Mia på Södermalm (går i liljeholmen nu). Har ett läkarbesök imorgon och kommer då ta upp all min oro och funderingar kring tvillingarna.

Ang vagn så har vi också bestämt oss för bugaboo donkey. Den är så pass smidig och smal och funkar med alla Stockholmsmått (hiss, rulltrappa, tunnelbanor, spärrar osv). Jag mår fortfarande riktigt illa men *peppar peppar* så börjar jag ha fler bra dagar än dåliga. Det går verkligen upp och ner här och kvällarna är alltid värst. Jag lever på skräpmat och rostat bröd med ost för all frukt eller något som ens smakar sött framkallar kräkningar. Vikten pekar stadigt uppåt redan pga det men jag hade ärligt tappat livsgnistan utan att kunna äta det jag får behålla. Hur mår ni andra mammor? Det är så befriande och upplyftande att läsa om andra i samma sits. Det ska bli så kul att följas åt <3

• stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-06 12:14:19 följande:

Läkarbesök på onsdag och kan knappt vänta! Jag hoppas så att vi får en liten titt på de två små. Hur sjutton stod jag ut under graviditeten med dottern då det bara blev ett UL efter RUL?? smile1.gif

Fast sedan när man börjar känna de små varje dag så lugnar det iofs en del.

Jag har åkt på en förkylning så är hemma från jobbet idag. Hade jag inte varit gravid med två hade jag nog makat mig dit men tyckte att det var onödigt att pressa mig i mitt "tillstånd".

Jag tittade förresten på gravidpodden i den lila appen som handlade om tvillingar. Jag tyckte att det var upplyftande att de faktiskt tog upp hur man kunde flaskmata tvillingar, överallt annars jag läser så handlar allt bara om hur man ammar två men då jag fick en bröstböld när dottern var ca 1,5 månad så har jag nästan bestämt mig för att det fr bli flaskmatning. Skall ge råmjölken först vilket man tydligen kan göra och sedan ta tabletter för att hindra att mjölken rinner till. Det är tanken iaf just nu.

Någon annan som planerar att inte amma?

Haha, ja så har jag också tänkt, hur tusan stod man ut liksom :) Ska på UL på fredag och det är mitt 5:e, är i vecka 18. Har inte ens haft RUL än :p en stor fördel alltså med att vänta enäggs ;)

Jag har varit förkyld i typ två veckor, skitjobbigt och släpper aldrig. Hemma med sjuk dotter idag också. Tyvärr så har jag redan blivit heltidssjukskriven då jag har enorma problem med foglossning, mentalt jobbigt men försöker tänka på dom små i magen. Hoppas allt går bra på onsdag! :)
  • stinaa
    Mrs N skrev 2014-10-06 13:50:39 följande:

Tack så hjärtligt för alla era tips. Jag ringde samma dag och bytte bm och kommer ev att byta mvc till mamma Mia på Södermalm (går i liljeholmen nu). Har ett läkarbesök imorgon och kommer då ta upp all min oro och funderingar kring tvillingarna.

Ang vagn så har vi också bestämt oss för bugaboo donkey. Den är så pass smidig och smal och funkar med alla Stockholmsmått (hiss, rulltrappa, tunnelbanor, spärrar osv). Jag mår fortfarande riktigt illa men *peppar peppar* så börjar jag ha fler bra dagar än dåliga. Det går verkligen upp och ner här och kvällarna är alltid värst. Jag lever på skräpmat och rostat bröd med ost för all frukt eller något som ens smakar sött framkallar kräkningar. Vikten pekar stadigt uppåt redan pga det men jag hade ärligt tappat livsgnistan utan att kunna äta det jag får behålla. Hur mår ni andra mammor? Det är så befriande och upplyftande att läsa om andra i samma sits. Det ska bli så kul att följas åt <3

Vad bra, gjorde du helt rätt i! Man ska känna sig trygg och lugn när man är gravid :)

Vad jobbigt med illamåendet, jag har också mått illa mycket men det har tack och lov släppt nu, har fortfarande svårt att äta större portioner. Försöker släppa alla tankar på vågen, kommer nog bli av med ett och annat kilo sen som tvillingmamma! ;)
  • JhjärtaK

Bra att du orkade ta tag i det

Jag gick på MamaMia söder när jag väntade dottern och trivdes väldigt bra! De har en fantastisk läkare knuten till sig som heter Otto. Han sjukskrev mig de sista fyra veckorna innan bf med dottern då jag hade fruktansvärd foglossning. Jag var så nervös innan mitt läkarbesök med honom och hade förväntat mig att jag skulle behöva fajtas med näbbar och klor för att bli sjukskriven och så är det första han säger "jag ser att du är i vecka 36 nu, du har verkligen kämpat på länge" . Jag blev så lättad att jag nästan började gråta (eller gjorde tom )

Här är illamåendet också som värst på kvällar och nätter :-/ kanske blir det bättre eller så håller det sig på den här nivån, vi får se.

Ang vikten så väger enbart graviditeten 5 kg mer vid en tvillinggraviditet så vi kan nog förvänta oss lite högre nummer på vågen än andra men som någon annan skrev, de lär nog försvinna med två att ta hand om
  • Sara___

Jag mådde precis som du, levde på chips till förrätt för att få upp aptiten lite, sen rostat bröd i mängder. Minns verkligen hur hemskt man mådde, men som tur är är illamåendet borta för mig. (är i v. 15) Nu är det bara lukter eller äckliga saker (t.ex. Soplukt eller när någon snyter sig) som framkallar kräkreflexen.

Annars blir man lite trött emellanåt, men det hör väl till gissar jag

Magen börjar synas mer, tycker det är roligt och längtar faktiskt tills när man kommer över den där gränsen där det faktiskt syns att man är gravid, inte att folk tror man bara exploderat i vikt.

För min del är det en lite jobbig omställning då jag tränat mycket innan och hade siktet inställt på att tävla i fitness, och nu har jag inte varit på gymmet på evigheter känns det som, konditionen har blivit urkass.

Så mitt fokus nu är att i varsam takt försöka bygga upp den igen så att man är i bra kondition när det är dags att (förhoppningsvis) leverera dom små

Vill gärna göra det naturlig väg om det går.
  • Sara___
    stinaa skrev 2014-10-06 14:26:26 följande:
    Haha, ja så har jag också tänkt, hur tusan stod man ut liksom :) Ska på UL på fredag och det är mitt 5:e, är i vecka 18. Har inte ens haft RUL än :p en stor fördel alltså med att vänta enäggs ;)

Jag har varit förkyld i typ två veckor, skitjobbigt och släpper aldrig. Hemma med sjuk dotter idag också. Tyvärr så har jag redan blivit heltidssjukskriven då jag har enorma problem med foglossning, mentalt jobbigt men försöker tänka på dom små i magen. Hoppas allt går bra på onsdag! :)
    Usch vad jobbigt att du har fått besvär med foglossning redan! finns det något du kan göra/använda för att lindra?
  • Lily2

[quote=74114752][quote-nick]stinaa skrev 2014-10-05 19:34:24 följande:[/quote-nick]Välkommen och grattis! :)

Samma för mig, åkte in akut då jag blödde och hade ont, väntade mig missfall men istället fanns det två små kottar därinne :) Vsr i v 9 och fick inte hörs något om tillbakabildande eller liknande.[/quot

Tack och grattis till dig med:) Skönt att de inte skrämde upp dig, tycker alla man träffar säger så olika men så skönt att ha passerat de mest kritiska veckorna!!

Är det någon som har gått med/ är med i tvillingklubben? Är det något man borde? Känns som att det är så mycket extra att ha koll på nu när det blir två.

• Maja1420
    Lily2 skrev 2014-10-06 20:26:41 följande:

[quote=74114752][quote-nick]stinaa skrev 2014-10-05 19:34:24 följande:[/quote-nick]Välkommen och grattis! :)

Samma för mig, åkte in akut då jag blödde och hade ont, väntade mig missfall men istället fanns det två små kottar därinne :) Vsr i v 9 och fick inte hörs något om tillbakabildande eller liknande.[/quot

Tack och grattis till dig med:) Skönt att de inte skrämde upp dig, tycker alla man träffar säger så olika men så skönt att ha passerat de mest kritiska veckorna!!

Är det någon som har gått med/ är med i tvillingklubben? Är det något man borde? Känns som att det är så mycket extra att ha koll på nu när det blir två.

Vi har gått med i tvillingklubben då det var rabatt på deras utbildning om man var med. Ska gå på utbildningen som är 6 nov i Stockholm. Någon mer som ska gå?
  • stinaa
    Sara___ skrev 2014-10-06 20:03:38 följande:
    Usch vad jobbigt att du har fått besvär med foglossning redan! smile4.gif finns det något du kan göra/använda för att lindra?
    Ja det är inte alls kul :( Fick foglossning när jag väntade dottern, blev sjukskriven ganska tidigt så också, runt v 25. Gick på kryckor sista tio veckorna. Har provat allt, akupunktur, Tens, bälte mm. men inget hjälper tyvärr. Jag har ont både bak, fram och emellan. Sist jag var gravid tjurade jag på och vägrade bli sjukskriven, något jag aldrig gör om igen. Så när läkaren sa sjukskrivning så accepterade jag det. Känns såklart jobbigt men samtidigt är det så kort tid av mitt liv som jag är gravid, vill göra det bästa både för mig och dom små.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D