• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-09 09:15:09 följande:

Dagens "outfit" och min lilla kula smile1.gif . Skjortan är en vanlig som är lite större i storlek bara och sidenbandet har jag lagt till för att inte se ut som ett tält smile2.gifphpaUhVZ901800.jpg

Åh vad fin du är! Vilken vecka är du i? Jag är i vecka 18 och min mage har gjort en rejäl växtspurt, från att vara ganska liten. Lite kul faktiskt men jag undrar över hur stor jag kommer bli tillslut, haha :)
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-10-09 09:36:34 följande:
    Åh vad fin du är! Vilken vecka är du i? Jag är i vecka 18 och min mage har gjort en rejäl växtspurt, från att vara ganska liten. Lite kul faktiskt men jag undrar över hur stor jag kommer bli tillslut, haha :)
    Tack

Vecka 16 idag och visst växer den snabbare än med dottern :-O. Min mage sitter så högt upp bara, var samma med dottern, den börjar liksom direkt under brösten. Men jag har rätt så kort överkropp så misstänker att det är därför, inte så mycket plats att "smeta" ut sig på
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-09 15:10:22 följande:
    Tack smile1.gif

Vecka 16 idag och visst växer den snabbare än med dottern :-O. Min mage sitter så högt upp bara, var samma med dottern, den börjar liksom direkt under brösten. Men jag har rätt så kort överkropp så misstänker att det är därför, inte så mycket plats att "smeta" ut sig på smile2.gif
    Haha, exakt samma här! Har magen jättehögt, vilket har resulterat i en väldigt ihoptryckt magsäck och lite aptit, nu börjar det dock bli bättre :) Men hade magen högt hela vägen när jag var gravid med henne, även på slutet. Så jag minns hur jobbigt det var att andas. Nu är man ju lite orolig eftersom det är två stycken, det i kombination med hög mage känns ju sådär ;)
  • JhjärtaK

Idag skall jag prata med min arbetsgivare om att jag kommer att bli sjukskriven 100% från vecka 25 och framåt. Känns jobbigt att "svika" men jag får tänka på att man har sett att tidiga sjukskrivningar minskar risken för förtidig födsel. Jag får ha det som "mantra" när det börjar kännas jobbigt. Jag har redan pratat med min chef och han är väldigt stöttande som tur är.

Samtidigt känner jag mig "töntig" när jag hör om andra som väntar tvillingar och fortfarande jobbar i vecka 30! Men, jag vet inte hur deras situation är och egentligen, vad fan gör 5 extra veckor om 100 år? Ingenting!

När tänkte ni andra bli sjukskrivna "som senast"? Enligt tvillingklubbens hemsida bör man bli sjukskriven mellan vecka 20-25.

Jag tänkte väl trappa ner några veckor innan och jobba 50-75% sista veckan var tanken.

• plopp76
    JhjärtaK skrev 2014-10-10 07:17:37 följande:

Idag skall jag prata med min arbetsgivare om att jag kommer att bli sjukskriven 100% från vecka 25 och framåt. Känns jobbigt att "svika" men jag får tänka på att man har sett att tidiga sjukskrivningar minskar risken för förtidig födsel. Jag får ha det som "mantra" när det börjar kännas jobbigt. Jag har redan pratat med min chef och han är väldigt stöttande som tur är.

Samtidigt känner jag mig "töntig" när jag hör om andra som väntar tvillingar och fortfarande jobbar i vecka 30! Men, jag vet inte hur deras situation är och egentligen, vad fan gör 5 extra veckor om 100 år? Ingenting!

När tänkte ni andra bli sjukskrivna "som senast"? Enligt tvillingklubbens hemsida bör man bli sjukskriven mellan vecka 20-25.

Jag tänkte väl trappa ner några veckor innan och jobba 50-75% sista veckan var tanken.

Jag har läst lite om det där och tänker som så att jag vill vara mig själv närmast i just denna fråga. Visst känns det si så där att lämna så tidigt, men jag går in i vecka 20 julveckan. Så när ledigheten är över (hoppas kunna ta alla klämdagar) så hoppas jag trappa ner lite och jobba 75% januari ut. Så jag kommer nog säga att dom får räkna med att hitta ersättare från nyår, så man kan gå omlott ett tag.

Jag ska prata med min chef på måndag, även om det fortfarande är tidigt. Men jag tänker att det är bara drygt två månader kvar till vi går på julledighet.. så det känns som att det är bra om dom vet om det. Hon får avgöra om hon måste berätta för ledningsgruppen, men i övrigt så vill jag inte berätta om graviditeten än för alla andra. Det får vänta tills efter KUB om 4 veckor.

• stinaa

Hemkommen från ultraljud vecka 18. Allt såg helt perfekt ut, båda var exakt lika stora, lika mycket fostervatten. Hon gick igenom alla organ och allt var som det skulle! Så nu kan man pusta ut i två veckor till :)

Vi fick även veta att det är två små pojkar som ligger i magen, precis som vi hade hoppats lite på då vi redan har världens bästa tjej hemma! <3

Lyckan är total och nu blir det till att fira in helgen ordentligt! :))

• JhjärtaK
    plopp76 skrev 2014-10-10 08:59:56 följande:
    Jag har läst lite om det där och tänker som så att jag vill vara mig själv närmast i just denna fråga. Visst känns det si så där att lämna så tidigt, men jag går in i vecka 20 julveckan. Så när ledigheten är över (hoppas kunna ta alla klämdagar) så hoppas jag trappa ner lite och jobba 75% januari ut. Så jag kommer nog säga att dom får räkna med att hitta ersättare från nyår, så man kan gå omlott ett tag.

Jag ska prata med min chef på måndag, även om det fortfarande är tidigt. Men jag tänker att det är bara drygt två månader kvar till vi går på julledighet.. så det känns som att det är bra om dom vet om det. Hon får avgöra om hon måste berätta för ledningsgruppen, men i övrigt så vill jag inte berätta om graviditeten än för alla andra. Det får vänta tills efter KUB om 4 veckor.

Ja du har rätt, man får tänka på sig själv och de små.

Jag kommer isf att jobba fram till jul nästan och innan dess så får jag ju lämna över till någon annan under några veckor.
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-10-10 11:05:24 följande:

Hemkommen från ultraljud vecka 18. Allt såg helt perfekt ut, båda var exakt lika stora, lika mycket fostervatten. Hon gick igenom alla organ och allt var som det skulle! Så nu kan man pusta ut i två veckor till :)

Vi fick även veta att det är två små pojkar som ligger i magen, precis som vi hade hoppats lite på då vi redan har världens bästa tjej hemma! <3

Åh vilka underbara nyheter på alla fronter!!

Var det RUL eller ett "vanligt" extra UL? Jag har inte mitt RUL förrän i vecka 20 så det blir tre veckor mellan nästa veckas UL på specMVC och det. De veckorna kommer att kännas sååå långa!

Ja fira ordentligt nu!
  • plopp76
    stinaa skrev 2014-10-10 11:05:24 följande:

Härligt! Åhhh.. jag längtar så till att jag är förbi KUB testet och får börja gå varannan vecka. 

Fira stort! Nu kan ni börja fundera på namn på riktigt :)
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-10 12:45:07 följande:
    Åh vilka underbara nyheter på alla fronter!!

Var det RUL eller ett "vanligt" extra UL? Jag har inte mitt RUL förrän i vecka 20 så det blir tre veckor mellan nästa veckas UL på specMVC och det. De veckorna kommer att kännas sååå långa!

Ja fira ordentligt nu!
    Nej, det här var inte RUL utan ett vanligt kontrollUL :) Nästa gången blir om två veckor och då är det RUL som vi får göra med en läkare som ska gå igenom allt och sen ha samtal med oss :)
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D