• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • plopp76

En annan sak som jag grävde ner mig i igår är tygblöja vs engångsblöja. Med två så är det ju gigantiska pengar (och mängder blöjor) som går åt när det kommer till blöjfrågan... GOSH!

Så vi har en tanke på att köra engångs fram tills dom passerar över 4-5 kilo. Där nånstans så börjar One Size-blöjorna fungera bra och dom har man sen under hela blöjperioden. Visst, man får tvätta massor med blöjor med två oxå. 

Men jag tänker om man byter 8-10 gånger per dygn. Då är det 20 blöjor per dag som man ska ha nånstans och sen gå med till soprummet. Vet inte hur många blöjor det är et ett paket... men säg 40 st i ett paket. Det räcker alltså två dagar! 

Och att handla blöjor kanske 2 ggr i veckan eller mer sällan om man har plats att förvara så mycket blöjor... Jisses vad blöjor!!!

Så vi tänker prova och vara öppna i sinnet. Det kommer vara en torkställning som står med blöjor på konstant visserligen. Men det känns ändå helt ok med tanke på vad man sparar och att det är snällt mot miljön.

Favoriten just nu är Poops! men vi får väl se sen om/när man väl är där och ska köpa :)

• stinaa
    plopp76 skrev 2014-10-12 10:06:46 följande:

En annan sak som jag grävde ner mig i igår är tygblöja vs engångsblöja. Med två så är det ju gigantiska pengar (och mängder blöjor) som går åt när det kommer till blöjfrågan... GOSH!

Så vi har en tanke på att köra engångs fram tills dom passerar över 4-5 kilo. Där nånstans så börjar One Size-blöjorna fungera bra och dom har man sen under hela blöjperioden. Visst, man får tvätta massor med blöjor med två oxå. 

Men jag tänker om man byter 8-10 gånger per dygn. Då är det 20 blöjor per dag som man ska ha nånstans och sen gå med till soprummet. Vet inte hur många blöjor det är et ett paket... men säg 40 st i ett paket. Det räcker alltså två dagar! 

Och att handla blöjor kanske 2 ggr i veckan eller mer sällan om man har plats att förvara så mycket blöjor... Jisses vad blöjor!!!

Så vi tänker prova och vara öppna i sinnet. Det kommer vara en torkställning som står med blöjor på konstant visserligen. Men det känns ändå helt ok med tanke på vad man sparar och att det är snällt mot miljön.

Favoriten just nu är Poops! men vi får väl se sen om/när man väl är där och ska köpa :)

Jag handlar på Coop och om man handlar för 500 kr får man ett paket blöjor för 1 kr, 1000 kr 2 paket, 1500kr 3 paket osv, detta har resulterat i ett rejält blöjlager :)
  • stinaa

Men jag tycker tygblöjor är toppen! Men vi kör engångs av praktiska skäl också, vill göra det så lätt som möjligt för oss med tre blöjbarn :)

• JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-10-12 16:46:40 följande:
    Jag handlar på Coop och om man handlar för 500 kr får man ett paket blöjor för 1 kr, 1000 kr 2 paket, 1500kr 3 paket osv, detta har resulterat i ett rejält blöjlager :)
    Oj! Det var billigt! Vi handlar på Ica och där får man 20 kr rabatt på ett blöjpaket om man handlar för över 300/500 kr (kommer inte ihåg gränsen). Så blöjorna blir ju väldigt billiga helt klart. Vi kommer att fortsätta med engångsblöjor också av praktiska skäl då vi också troligtvis kommer att ha tre blöjbarn. Dottern visar nämligen inga tecken på att kunna eller vara intresserad av att sluta med blöja.
  • JhjärtaK

Hur mår alla?

Jag är fortfarande illamående de flesta nätter men börjar urskönja en liten förbättring med några nätter med bättre sömn. Jag har även tagit fram min gravidkudde och den är så skön att ha

• Maja1420
    JhjärtaK skrev 2014-10-13 16:17:49 följande:

Hur mår alla?

Jag är fortfarande illamående de flesta nätter men börjar urskönja en liten förbättring med några nätter med bättre sömn. Jag har även tagit fram min gravidkudde och den är så skön att ha

Usch för illamående och stackars dig att det går ut över sömnen så...det ska ju bli bättre men det är en klen tröst när man är i det.

Värst för mig är att tarmarna STÅR STILLA. Har provat allt, läkemedel som huskurer. Enda som funkar för att jag ska få ut något är dulcolax o laxoberal men det ska man ju helst inte använda så ofta men jag måste verkligen...

Har ni känt några rörelser? Inte jag vad jag vet (v17), tycker jag borde känna snart. Fast å andra sidan är min mage som den är, svårt att veta vad som är vad...
  • Mrs N

Hej allihop. Hur mår ni? här har illamåendet börjat bli lite bättre vissa dagar men har fortfarande lergigan comp hela dagarna. Nästa vecka ska vi görs kub och jag längtar efter att få se raringarna. Oavsett vad kub visar så kommer vi inte agera men vill vara förberedda inför bebistiden eftersom vi får två denna gång. Jag känner redan massor med rörelser och sparkar. Det känns sjukt tidigt för jag är bara i v.12! Känner ni andra något? magen är enorm och jag har redan gått upp säkert 5 kg men magen är mysig. Hur gamla är ni föresten? Jag är 32 år ich detta blir tredje och fjärde barnet.

• JhjärtaK
    Maja1420 skrev 2014-10-13 17:17:25 följande:
    Usch för illamående och stackars dig att det går ut över sömnen så...det ska ju bli bättre men det är en klen tröst när man är i det.

Värst för mig är att tarmarna STÅR STILLA. Har provat allt, läkemedel som huskurer. Enda som funkar för att jag ska få ut något är dulcolax o laxoberal men det ska man ju helst inte använda så ofta men jag måste verkligen...

Har ni känt några rörelser? Inte jag vad jag vet (v17), tycker jag borde känna snart. Fast å andra sidan är min mage som den är, svårt att veta vad som är vad...
    Du har säkerligen redan testat men kiwi och mogna päron är lösande. Sedan även att äta 2 msk hela linfrön per dag i kombination med mycket extra vatten.

Jag har känt lite några gånger men absolut inte mycket eller ofta. Med dottern kände jag inte förrän i vecka 19-20 någonting men det sägs ju att man känner tidigare med andra barnet.

Jag är i vecka 16 nu och UL på torsdag, längtar!

Ang förskola för äldre syskon så har jag nu fått infon att här i Gbg kan man ansöka om utökad tid vid tvillingar och får då 25 timmar i veckan istället för 15. Det känns mycket mer hanterbart för oss
  • justordinary
    Maja1420 skrev 2014-10-13 17:17:25 följande:

Jag äter laktulos och har så gjort i evigheter, fungerar för mig och är inte tarmretande som laxoberal är (har jag för mig iaf). Hoppas du får ordning på magen!
  • Lily2

Roligt att läsa om hur alla har det! Tycker illamåendet börjat lätta lite, dock sover jag oroligt och om det blir en riktigt dålig natt får jag räkna med mycket illamående och ev kräkningar, suck, hoppas detta tar slut snart.

Är det någon som tränar? Brukar göra det i vanliga fall men har inte varit tal om det nu när jag mått så dåligt men funderar på om jag ska prova nu. Känns läskigt också även om det ska gå bra att träna men hur är det när man väntar tvillingar? Kanske yoga kan vara bra. Någon som har några tips?

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D