• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • JhjärtaK
    Bomerang skrev 2014-10-16 08:16:28 följande:

ang vagn har vi lite problem med bilen. har en kia suv. 75 cm bred o 111 cm lång. enda vagnen som jag hittat som kanske går in är kronans tvillingvagn.

har ni några andra förslag?

Vill inte behöva byta bil:(

Bugaboo donkey blir ju rätt liten när man fäller ihop den. Kanske den får plats?
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-16 09:06:01 följande:
    Bugaboo donkey blir ju rätt liten när man fäller ihop den. Kanske den får plats?
    Förresten har ni bestämt er för vagn än? Vet att ni vacklade lite :)
  • plopp76
    Bomerang skrev 2014-10-16 08:16:28 följande:

ang vagn har vi lite problem med bilen. har en kia suv. 75 cm bred o 111 cm lång. enda vagnen som jag hittat som kanske går in är kronans tvillingvagn.

har ni några andra förslag?

Vill inte behöva byta bil:(

Vi måste byta bil oavsett? men vi står med samma problem då vagnarna är rätt otympliga. Fördelen med Buggan är att den går att ställa upp så den tar mer plats på höjden men är smalare att lasta in lixom. Vi ska kolla Kronans vagn, men är tveksam till de små ligg och sittdelarna plus att babyskydden inte går att sätta på vagnen.
  • JhjärtaK

Nu har jag varit på specMVC och allt såg fint ut med de två! Bra med fostervatten och skiljde bara en mm på huvudstorleken så det känns toppen! Alla organ fanns där och ryggraderna såg fina ut.

Det var lite svårt att se sa hon men troligtvis är det två tjejer där inne.

Jag skall tillbaka om två veckor för RUL och kommer att gå hos samma läkare alla besök (så långt det går) och lustigt nog var det samma läkare idag som för 2,5 år sedan opererade mig för bröstböld! Liten värld

Jag fick också reda på att när man får en sfinkterruptur där tarmslemhinnan är inblandad så är rekommendationen att det blir snitt vid nästa förlossning så skönt att inte behöva tänka på det heller

• JhjärtaK

Och här är en bild på dem

Vanligtvis så säger man att tvilling 1 är den som ligger närmst "utgången" men båda låg med huvudet precis bredvid varandra så det blev lite godtycklig numrering av dem idag

• Krisse80
    JhjärtaK skrev 2014-10-15 17:36:12 följande:
    Grattis!

Ja det mest troliga är att det är tvåäggs men som du säger så kan det även vara enäggs som delade sig riktigt tidigt.

Vi fick också reda på kub att de var två. En otroligt stor chock då jag hade varit på ett VUL i vecka 8 och då hade bara en av dem synts så jag "visste" ju att det bara var en bebis, feeel!

Nu har det hunnit lägga sig lite (vecka 17 imorn) men desto fler frågor har ju kommit upp
    Tack :) Hjälp, kan tänka mig att det är ännu större överraskning när ni redan har sett en. Nu börjar den värsta chocken att lägga sig och jag känner mig fruktansvärt lyckligt lottad som kommer få två på en gång! Nu återstår bara alla praktiska problem som är kvar att lösa...
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-16 14:37:57 följande:

Nu har jag varit på specMVC och allt såg fint ut med de två! Bra med fostervatten och skiljde bara en mm på huvudstorleken så det känns toppen! Alla organ fanns där och ryggraderna såg fina ut.

Det var lite svårt att se sa hon men troligtvis är det två tjejer där inne.

Jag skall tillbaka om två veckor för RUL och kommer att gå hos samma läkare alla besök (så långt det går) och lustigt nog var det samma läkare idag som för 2,5 år sedan opererade mig för bröstböld! Liten värld smile1.gif

Jag fick också reda på att när man får en sfinkterruptur där tarmslemhinnan är inblandad så är rekommendationen att det blir snitt vid nästa förlossning så skönt att inte behöva tänka på det heller smile1.gif

Åh vad härligt att höra! :) Stort grattis till två välmående små tjejer! <3
  • Krisse80
    Mamapingu skrev 2014-10-15 19:55:12 följande:
    Som vi då, fick också reda på det igår (vecka 14) och hon som gjorde ultraljudet sa att det är tvåäggs. Vi har också familjen långt borta. Närmsta är 65 mil bort och sambons bor i ett annat land. 
    JhjärtaK skrev 2014-10-15 17:55:09 följande:

Nu har jag googlat på "best twin diaper bag" och kommit fram till att två starka kandidater är Skip Hop duo double deluxe och Ju Ju Be be prepared. Den senare finns i ruggigt snygga designer men kostar därefter också, 180 dollar! :-O

Till dottern har vi haft en väska från Stadium som kostade 99 kr så en aningens skillnad kan man väl säga på prisklass

Vi hade skip hop med ettan och den var bra. Köpte den i holland och där kostade den bara hälften av vad den kostar här. Det är så löjligt dyrt med vissa barngrejer bara för att de är just barngrejer. 
    Har ni hunnit fundera något på hur ni ska göra? Kommer ni kunna vara hemma båda två någonting? Har ganska stor erfarenhet av bebisar så även om det här är våra första så kändes EN bebis lätt som en plätt, har tom skrattat åt mannen som har varit skräckslagen över att få barn. Nu när det är två har skrattet fastnat lite i halsen kan man säga ;) Min man kan bara vara hemma 10 dagar och sen blir jag ensam hemma men det löser sig väl på något sätt.
  • Krisse80
    stinaa skrev 2014-10-16 08:59:13 följande:
    Grattis och välkommen! :) Tur man har några månader på sig att förbereda sig på, tror det är en häftig resa vi har framför oss! :)
    Tack :) Ja det känns som att man behöver alla dagar man kan få :)
  • Krisse80
    JhjärtaK skrev 2014-10-16 14:42:07 följande:

Och här är en bild på dem

Vanligtvis så säger man att tvilling 1 är den som ligger närmst "utgången" men båda låg med huvudet precis bredvid varandra så det blev lite godtycklig numrering av dem idag

Åh så fina!! Längtar tills jag får se mina igen men dröjer tyvärr ända till vecka 21...
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D