• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • JhjärtaK

Åh nu blev jag helt nojjig. Läste att de i USA rekommenderade 1 mg folsyra per dag när man väntar tvillingar och jag som bara ätit 500 mikrogram . Men vi visste ju inte att de var två innan vecka 13 och efter det skall ju folsyra inte "hjälpa". Vare sig läkare eller bm nämnde mer folsyra.

Åååh, nojjig jag är!

Har ni fått några råd kring kost, vitaminer etc?

• plopp76
    JhjärtaK skrev 2014-10-15 10:34:05 följande:

Åh nu blev jag helt nojjig. Läste att de i USA rekommenderade 1 mg folsyra per dag när man väntar tvillingar och jag som bara ätit 500 mikrogram . Men vi visste ju inte att de var två innan vecka 13 och efter det skall ju folsyra inte "hjälpa". Vare sig läkare eller bm nämnde mer folsyra.

Åååh, nojjig jag är!

Har ni fått några råd kring kost, vitaminer etc?

Äter du bara folsyra? Eller ingår det i nån multivitamin du tar? 

Det är säkert ingen fara alls, men ring din BM och fråga.

Jag har ätit en multivitamin hela tiden och tagit Folsyra vid sidan om. Tror det totalt är 800 mikrogram ihop då. 400 i multivitaminen och 400 i den extra tabletten.

Min BM sa att det jag åt var bra, hon visste inte att det var tvillingar då när vi sågs. Jag äter:
    1 multivitamin
    1 folsyra
    1 Omega 3
    1 D-vitamin (2500 ie)
    1 järntablett varannan dag
  • JhjärtaK
    plopp76 skrev 2014-10-15 10:51:19 följande:
    Äter du bara folsyra? Eller ingår det i nån multivitamin du tar? 

Det är säkert ingen fara alls, men ring din BM och fråga.

Jag har ätit en multivitamin hela tiden och tagit Folsyra vid sidan om. Tror det totalt är 800 mikrogram ihop då. 400 i multivitaminen och 400 i den extra tabletten.

Min BM sa att det jag åt var bra, hon visste inte att det var tvillingar då när vi sågs. Jag äter:
    1 multivitamin
    1 folsyra
    1 Omega 3
    1 D-vitamin (2500 ie)
    1 järntablett varannan dag
    Jag åt Aco Gravid tills för några dagar sedan då burken tog slut och i den är det 500 mikrogram folsyra bland annat. Innan jag blev gravid åt jag enbart folsyra i tre månader för att bygga upp reserverna (eller ja, jag blev gravid och började äta men det slutade i mf men jag fortsatte såklart då vi försökte bli gravida igen).

Nu efter vecka 12 dock så skall ju folsyra inte hjälpa något mer så jag tänkte börja äta följande istället:

Omega 3 (äter fet fisk alldeles för sällan)

D-vitamin, ca 30 mikrogram

Probiotika från Biogaia

Och sen järn vid behov.

Jag kan ju fråga min bm men ang folsyran så är det ju "försent" ändå men skall fråga om det finns något annat jag bör tänka på.
  • Mamapingu
    JhjärtaK skrev 2014-10-15 10:00:48 följande:
    Klart du får, välkommen! Jag känner igen ditt nick från någon annan tråd, vet du vilken?
    Känner igen ditt nick också, jag var med i en apriltråd förut men den spårade så jag lämnade, är det den? Annars vet jag inte riktigt. 

Nu har jag lite att läsa ikapp :)
  • Lily2
    JhjärtaK skrev 2014-10-15 12:28:36 följande:

Jag åt Aco Gravid tills för några dagar sedan då burken tog slut och i den är det 500 mikrogram folsyra bland annat. Innan jag blev gravid åt jag enbart folsyra i tre månader för att bygga upp reserverna (eller ja, jag blev gravid och började äta men det slutade i mf men jag fortsatte såklart då vi försökte bli gravida igen).

Nu efter vecka 12 dock så skall ju folsyra inte hjälpa något mer så jag tänkte börja äta följande istället:

Omega 3 (äter fet fisk alldeles för sällan)

D-vitamin, ca 30 mikrogram

Probiotika från Biogaia

Och sen järn vid behov.

Jag kan ju fråga min bm men ang folsyran så är det ju "försent" ändå men skall fråga om det finns något annat jag bör tänka på.

Vad är probiotika? Åh nu blir jag också stressad över det där med folsyra. Frågade gynekologen hos BM när jag var i v 9 och tänkte att det lät rimligt att behovet ökade när det var två foster. Men hon bara skrattade och sa att så var det inte och man behövde inte äta mer av nåt annat heller men ibland känner jag att Sverige ligger efter i så mycket. Skriv gärna om din BM rekommenderar ngt annat, bra att höra från olika håll!
  • Maja1420

Jag tror inte vi ska stressa upp oss över att vi ätit en tablett folsyra istället för två! Jag och många med mig fick veta att det var två i slutet av vecka 11, så som sagt då var det redan försent... Maten vi äter innehåller också folsyra och det mesta annat vi behöver så dumt att "förlita sig" på tabletter. Mig veterligen kryllar det inte av ryggmärgsdefekter hos tvillingar. =)

Vad jag funderat på är kalciumbehovet som är ca 1000 mg (singelgrav), men hur mycket vid tvillinggrav? Om man inte dricker massa mjölk är det svårt att få i sig tillräckligt... Så i samråd med  BM jag har börjat med ACO gravid för att få lite hjälp på traven. Hon tyckte nästan ag skulle ta rena kalciumtabletter men det är ju också stoppande så är inte så sugen på det... Försöker äta ost och dricka mjölk, inte heller det bra för magen men hellre naturligt förekommande än tabletter.

Sen är det omega--3... Äter lax 1-2 gånger per vecka och försöker få till en burk makrill i tomatsås på mackan...borde räcka. Vore lättare om det var sommar så man kunde äta eller snarare var sugen på sill... Men det är nog en bra idé att ta omega-3 om man inte får till det med fisken.

• JhjärtaK
    Mamapingu skrev 2014-10-15 12:48:57 följande:
    Känner igen ditt nick också, jag var med i en apriltråd förut men den spårade så jag lämnade, är det den? Annars vet jag inte riktigt. 

Nu har jag lite att läsa ikapp :)
    Ja det måste vara därifrån . Haha, ja den spårade ju rejält med troll hit och dit och folk som tog illa vid sig bara man nämnde någon man oroade sig över

Ja läs ikapp och välkommen återigen!
  • Krisse80

Hej tjejer, hoppar också in här då vi igår vid KUB-ultraljudet (vecka 11+6)fick veta att det fanns två små liv i magen. Total chock!! Jättekul såklart men samtidigt lite läskigt, hur ska vi kunna ta hand om två små bebisar?! Inte lättare när vi bor i London och har släkt och familj i andra länder...

Hon som gjorde ultraljudet var säker på att det var tvåäggstvillingar men undrar hur hon kan vara så säker på det. De har visserligen varsin fostersäck (heter det på svenska va?) och varsin moderkaka men ändå, har förstått att även enäggstvillingar kan ha det eller?

Mycket nytt att sätta sig in i, glad att jag hittat denna tråd, känns som att man kommer ha tusen frågor framöver när chocken har lagt sig lite :)

• JhjärtaK
    Lily2 skrev 2014-10-15 13:40:48 följande:
    Vad är probiotika? Åh nu blir jag också stressad över det där med folsyra. Frågade gynekologen hos BM när jag var i v 9 och tänkte att det lät rimligt att behovet ökade när det var två foster. Men hon bara skrattade och sa att så var det inte och man behövde inte äta mer av nåt annat heller men ibland känner jag att Sverige ligger efter i så mycket. Skriv gärna om din BM rekommenderar ngt annat, bra att höra från olika håll!
    Det var verkligen inte meningen att sprida min oro, dumma mig som googlar saker

Men om din gynekolog sa det så stämmer det säkerligen. Det jag läste var ju någon jäkla random sida på nätet liksom.

Men skall fråga bm imorn för säkerhets skull och skriver här vad hon säger frågar även på specMVC som är vana vid tvillinggraviditeter och ser vad de säger.

Probiotika är bra bakterier som stärker ens immunförsvar genom att bakteriefloran i mag- och tarmkanalen blir bättre.
  • JhjärtaK
    Krisse80 skrev 2014-10-15 15:43:33 följande:

Hej tjejer, hoppar också in här då vi igår vid KUB-ultraljudet (vecka 11+6)fick veta att det fanns två små liv i magen. Total chock!! Jättekul såklart men samtidigt lite läskigt, hur ska vi kunna ta hand om två små bebisar?! Inte lättare när vi bor i London och har släkt och familj i andra länder...

Hon som gjorde ultraljudet var säker på att det var tvåäggstvillingar men undrar hur hon kan vara så säker på det. De har visserligen varsin fostersäck (heter det på svenska va?) och varsin moderkaka men ändå, har förstått att även enäggstvillingar kan ha det eller?

Mycket nytt att sätta sig in i, glad att jag hittat denna tråd, känns som att man kommer ha tusen frågor framöver när chocken har lagt sig lite :)

Grattis!

Ja det mest troliga är att det är tvåäggs men som du säger så kan det även vara enäggs som delade sig riktigt tidigt.

Vi fick också reda på kub att de var två. En otroligt stor chock då jag hade varit på ett VUL i vecka 8 och då hade bara en av dem synts så jag "visste" ju att det bara var en bebis, feeel!

Nu har det hunnit lägga sig lite (vecka 17 imorn) men desto fler frågor har ju kommit upp
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D